Vervangen keerringen in voorvork?

26 nov 2019 15:07 #1 door Roland
Vervangen keerringen in voorvork? werd gestart door Roland
Medio mei 2020 ga ik met de Transalp overland naar Peking. Ik verwacht minimaal 30.000 km's te gaan rijden.
Mijn Transalp is uit 2006 en heeft 35k op teller. Is het nodig om de keerringen in de voorvork preventief te vervangen?
Ik heb geen idee wat de levensduur hiervan is. Iemand gaf aan dat ze na al die tijd ook uitgedroogd kunnen zijn/raken.

Wie o wie heeft hier ervaring mee? Hoor graag jullie advies.

Alvast bedankt!

mvg,

Roland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2019 16:26 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Vervangen keerringen in voorvork?
Tja, wat is wijsheid in deze......

Op zich kom ik zelden lekke keerringen tegen bij de Transalpjes, als de beschermbalgen er altijd op gezeten hebben en niet versleten zijn.
Aan de andere kant, ik zou voor zo'n trip bijvoorbeeld wel de olie vervangen. En als je de poot dan toch in je hand hebt, is het nog maar een kleine stap om ook de keerringen te vervangen.
Daarnaast misschien (als nog niet gebeurd) progressieve voorveren. Dat maakt meteen een wereld van verschil in rijden.

Zelfde vraag kun je ook stellen over balhoofdlager, wiellager, achterbrug lagers etc etc......

Daarbij zou je ook een afweging kunnen maken over hoe makkelijk iets onderweg te krijgen en te vervangen is.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2019 16:30 #3 door Roland
Beantwoord door Roland in topic Vervangen keerringen in voorvork?
Dag Rob,

bedankt voor je snelle reactie. Wat is het verschil in rijgedrag wanneer ik progressieve voorveren er in zet?

En moet ik de achtervering dan ook aanpassen?

mvg,

Roland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2019 17:24 #4 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Vervangen keerringen in voorvork?
Tja.

Op mijn 3 rijdende motoren (de Dominator is nu nog een bouwpakket) heb ik Hyperpro veren zitten.
Totdat je een keer met nieuwe veren hebt gereden weet je niet wat je mist.
Ik vind het de beste investering voor comfort, naast staalomvlochten remleidingen voor veiligheid.

Hoewel 35 km nog geen hoge km stand is en jouw motor 10 - 15 jaar jonger is dan de mijne zou ik zeker het werk doen wat Rob heeft genoemd.
Het is een enorme reis die je gaat doen en je geeft jezelf een veel betere uitgangspositie.
Gedurende je reis zal er vast nog wel van alles kapot gaan maar als je nu bijv. je balhoofdlager doet heb je daar vrijwel zeker geen omkijken naar.
Dat zijn dus zaken die je eenvoudig kunt vermijden en het is veel makkelijker om het hier te (laten) doen dan ergens gestrand in Verweggistan.

Ik heb een Honda XL600V Transalp (PD06), een Honda NX250 Dominator (MD21), een Honda VFR750F (RC36/1) en een Honda Pan European ST1100 ABS-TCS (SC26).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2019 19:39 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Vervangen keerringen in voorvork?
Meer dan 140.000km op de originele keerringen staan nu, zou me er niet zo druk om maken.

Controleren kan uiteraard geen kwaad.

Belangrijker zijn wielagers, balhoofdlager en de pro-link. Neem een set wiellagers en keerringen mee, neemt weinig plek in maar krijgt het zwaar te verduren onderweg.
Zorg dat je remmen goed zijn voor je vertrekt.
Loop heel de motor na, visuele inspectie, pak aan wat je tegenkomt.

Alles wat je onderweg moet doen kost je 10x meer energie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2019 22:12 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Vervangen keerringen in voorvork?
Ow ja, als je lid van de transalpclub (dus niet alleen forum) wordt, kun je in het begin van het jaar je motor laten inspecteren op 1 van de inspectiedagen.
Deze zullen volgend jaar plaats vinden in maart, dus mogelijk wel interessant genoeg om even naar toe te komen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2019 22:37 - 26 nov 2019 22:37 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Vervangen keerringen in voorvork?
Ik vul aan,
neem datgene mee wat je beslist nodig hebt als je met panne komt te zitten en niet verder kunt zonder.
en dat kan van alles zijn,

ik zelf geloof niet zoveel in preventief als de pre check geen aanleiding gaf.
alles kan kapot en alles slijt.. het een wat sneller als het andere
hierop anticiperen is niet altijd mogelijk
en voor al dat andere..... is er de koerier.. je staat verbaast wat ik en mijn collega's binnen 72 uur allemaal rond de wereld kunnen krijgen.

ook dat is dan een avontuur om van te genieten

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2019 09:20 #8 door brings
Beantwoord door brings in topic Vervangen keerringen in voorvork?
Je kan een berg aan spullen meenemen maar het is (helaas) altijd het onderdeel wat je niet dacht nodig te hebben wat stuk gaat.

Een vriend van mij heeft een trip door Afrika gemaakt en heeft met zijn dealer een afspraak gemaakt over verzending van onderdelen en een bedrag achtergelaten om de financiële kant af te dekken. Voor vertrek heeft hij een pakket met vervangingsonderdelen (ketting, tandwielen, remblokken, oliefilters enzovoort) klaargemaakt en dat halverwege laten opsturen.
Aan een werkplaatshandboek in pdf had je natuurlijk zelf al bedacht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2019 21:07 #9 door Roland
Beantwoord door Roland in topic Vervangen keerringen in voorvork?
Bedankt voor alle reacties. Ik heb redelijk wat ervaring met dergelijke reizen op de motor. Alleen niet met een Transalp. pdf handboek als in 'the pocket'.
Ik ben het eens dat je niet alles kan meenemen. En waarschijnlijk gaat precies dat onderdeel stuk wat je net niet bij je hebt. Basiszaken heb ik altijd wel bij mij.
Wel besloten om de motor voor en achter te voorzien van Hyperpro progressieve vering. Denk dat dit wel een goede investering is. Tja, en als dan toch alles open ligt meteen maar het stuurlager en keering. Dat is dan een kleine moeite.
Vroeger had je nogal eens kopzorgenen (en geduld nodig) om onderdelen ergens te krijgen. Het internet heeft dat een stuk makkelijker gemaakt. Maar inderdaad heb ik een goede vriend standby om benodigde spullen indien niet te verkrijgen op te sturen.

Bedankt voor jullie input!

mvg,

Roland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2019 21:21 #10 door Roland
Beantwoord door Roland in topic Vervangen keerringen in voorvork?
Dag Rob,

ik zie dat jij ook erg thuis bent in banden gezien je link onderaan de pagina. (ja, het werkt dus ;-) ).

Mag ik jou wat om advies vragen m.b.t de bandenkeuze?

Ik ben op zoek naar een dual trail band voor onder de Transalp. Zeker voor het eerste deel van de reis.

Wellicht in een later stadium een wat meer offroad band.

Elk merk heeft wel zijn 'dual trails' dus dat maakt de keuze (zonder ervaring) wat lastig. Ooit in Australië veel gereden op Michelin Desert Race banden. Goede ervaring mee maar niet voor op asfalt.

Wat zou jij aanbevelen?

mvg,

Roland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2019 23:06 - 27 nov 2019 23:07 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Vervangen keerringen in voorvork?
beste Roland,

Ik zal wel gaan aftrappen,

Mefo mfe 99 exploxer
de mitas E08
metzeler karoo street

continental tkc 70
michelin adventure
metzeler enduro sahara


de firma anlas heeft ook goede keuzes ( zie anlas.com/product/?TIP=Enduro&DESEN=&EBAT= )
deze zijn namelijk goed te verkrijgen in de regio turkije
Je moet het doen wat ook lokaal te vinden is mocht het nodig zijn
tja wat zoek je in een band.. je moet immers ergens beginnen

maar even een vraagje.... naar peking
ga je in gezelschap ?
een visum lijkt me namelijk niet eenvoudig voor china ?

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2019 10:48 #12 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Vervangen keerringen in voorvork?
Ad was me al even voor, maar een banden keuze is altijd heel persoonlijk.
Vraag 10 personen naar echt voor hen de beste all-round band, en je krijgt waarschijnlijk 8 verschillende antwoorden. Je zult dus altijd ergens een compromis moeten sluiten en altijd moeten rijden naar de mogelijkheden van je materiaal.
De meeste banden doen voor de gewone rijder allemaal hetzelfde. Pas als je de extremen van een band gaat opzoeken, dan kom je in de grenzen van de band, en ook dan pas weet je of een band bij jouw rijstijl en ondergronden past.

Het verhaal wat dit eigenlijk onderstreept is dat van 2 vrienden van elkaar die vrijwel altijd samen reden, met dezelfde motoren. Beiden hadden dezelfde banden er op liggen en de ene zei "Doe mij nog maar zo'n setje" waar de ander zei "Die wil ik nooit meer ....".

Een antwoord waar je uiteindelijk geen bal aan hebt natuurlijk, dus toch even wat opties van mijn kant uit :

Voor meer weg gerelateerd rijden, met sporadisch een onverhard (maar hard) pas:
Continental TKC70
Metzeler Tourance
Michelin Sirac

Voor meer onverhard met toch nog veel verhard er tussen (een beetje 50/50) :
Heidenau K60 Scout
Metzeler Karoo Street
Pirelli Scorpion Rally Street

Zo zie je maar dat ik ook weer met andere banden kom als Ad, en hij valt ook onder de noemer banden specialist :D
En dan heb ik nog niet gekeken naar de merken Mefo, Mitas en Anlas.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2019 18:25 #13 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Vervangen keerringen in voorvork?
Roland,

Als je een visum voor China aanvragen hou er rekening mee dat dit niet eerder kan de 3 maanden van te voren. Op dit moment is het niet eenvoudig om een visum te krijgen je moet veel gegevens en documenten overleggen. Begin er op tijd aan. Ik zit zelf regelmatig in Beijing maar motorrijden is daar nog wel een dingetje binnen de 5de ring mag je officieel niet rijden ook moet je een international rijbewijs bij je hebben maar soms eisen ze dat je een lokaal papiertje haalt.
Ik wens je heel veel succes misschien komen we elkaar tegen. (Ik heb er 2 grote projecten lopen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2019 16:24 #14 door Roland
Beantwoord door Roland in topic Vervangen keerringen in voorvork?
Bedankt voor jullie advies over de banden. Afgelopen dagen weer eens het internet ingedoken en zoals jullie al aangaven, voor elke band is wel een voor- of tegenstander te vinden. Natuurlijk een mooie gezicht om een Off the road op ruige off road bande te zien maar als je weet dat je veel asfalt gaan doen houd je alleen jezelf voor de gek. Althans ik verwacht dat zeker de eerste bandenset wel binnen de 30% off road zal blijven. Vandaar dat ik op dit moment mijn voorkeur richting twee bandentypen gaan, namelijk Shinko 705E of the Michelin Anakee Adventure. Waarbij de Shinko een kleine voorsprong heeft...

Wat betreft de vraag over mijn reisplanning/route: het is de bedoeling om te rijden via Oost-Europa, Turkije, Georgië, Armenië, Armenië, Azerbeidzjan, Iran, Saudi Arabië, Pakistan, India, Bangladesh, Myanmar, Thailand, Laos, China. Ik merk dat het steeds lastiger wordt om als reiziger met eigen vervoer zelfstandig door landen te kunnen reizen. Myanmar, Thailand, China verplichten een gids indien je hun grens met eigen vervoer oversteekt. Ook zijn er geruchten dat India ook wel oren heeft naar een dergelijk systeem. Vandaar dat ik deze reis toch maar eens ga maken nu het nog redelijk zelfstandig kan. Ik heb er zin in!

mvg,

Roland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2019 16:28 #15 door Roland
Beantwoord door Roland in topic Vervangen keerringen in voorvork?
Dag Pronto,

Klopt. Ik ben ervan op de hoogte dat het niet eenvoudig is. En het gebruik van een gids gedurende de hele rit door China, Ik wil ook wat kennissen bezoeken, staat mij niet zo aan. Maar ik ben bang dat ik er niet onderuit kom. Ik verwacht er pas rond mei 2021 te zijn dus ik heb nog even..;-)

Leuk dat je daar werkt. Permanent? Wat voor soort projecten doe je?

mvg,

Roland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2019 16:34 #16 door varaderohuibje
Beantwoord door varaderohuibje in topic Vervangen keerringen in voorvork?
Van voorvork naar banden naar reistips....

iets met "on topic "svp

tav Roland:
Suggestie is : stel je anders voor in dit board en dan kan je alles kwijt over jezelf de banden reistips en iets over Peking.
Heb je alles in 1 topic en hoef ik als mod niet de pet niet op te zetten.

transalpclub.nl/forum/alg-intro

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2019 17:24 #17 door Roland
Beantwoord door Roland in topic Vervangen keerringen in voorvork?
Dag Huib,

ik mijzelf ook voorgesteld op 7 september en verteld van mijn reisplannen e.d. .

Ik kan het niet helpen dat mede forum-leden met antwoorden komen met daarin andere vragen, toch? Hoe en waar moet ik hier dan antwoord op geven zodat zij ook het antwoord terug kunnen vinden. Ik hoor het graag.

mvg,

Roland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2019 17:46 #18 door varaderohuibje
Beantwoord door varaderohuibje in topic Vervangen keerringen in voorvork?
Had gezocht of je een voorstel-topic had, maar kennelijk over heen gelezen.

Wil niet elke dag de moderator spelen, daarom laat ik het soms toe dat er afgedwaald wordt.
Alleen de consequentie is dat het zoeken op "onderwerp " het door andere gebruikers het er niet makkelijker op maakt.

We doen dit met z'n allen en ik nu dus ook. :police:

Het is aan mij om een topic op slot te zetten als de vraag beantwoordt is alleen doe ik dat meestal liever niet.
In een later stadium heeft iemand misschien nog een vraag over de keerringen en dan hoeft er niet weer een nieuw topic aangemaakt te worden.

Andere keus is dat je al je vragen die je hebt in je eigen voorsteltopic stelt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2019 19:18 #19 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Vervangen keerringen in voorvork?

varaderohuibje schreef : Had gezocht of je een voorstel-topic had, maar kennelijk over heen gelezen.

Wil niet elke dag de moderator spelen, daarom laat ik het soms toe dat er afgedwaald wordt.
Alleen de consequentie is dat het zoeken op "onderwerp " het door andere gebruikers het er niet makkelijker op maakt.

We doen dit met z'n allen en ik nu dus ook. :police:

Het is aan mij om een topic op slot te zetten als de vraag beantwoordt is alleen doe ik dat meestal liever niet.
In een later stadium heeft iemand misschien nog een vraag over de keerringen en dan hoeft er niet weer een nieuw topic aangemaakt te worden.

Andere keus is dat je al je vragen die je hebt in je eigen voorsteltopic stelt.



Ik heb roland beantwoord in zijn voorstel topic

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.348 seconden