Dynokit voor Transalp?

27 nov 2019 21:38 #1 door Roland
Dynokit voor Transalp? werd gestart door Roland
Geen idee of hier al veel over gezegd is maar toch nog maar even de vraag. Ik ga met redelijke bepakking (volle zijkoffers) een lange reis maken. Wel alleen maar wellicht af en toe iemand achterop. Woestijn, bergen, off road en asfalt, het gaat allemaal langskomen.
Iemand adviseerde mij een dynokit inclusief K&N luchtfilter te laten monteren zodat ik onder in de toeren wat meer koppel krijg.

Is dat inderdaad van toegevoegde waarde (merkbaar)?
Werken dergelijke aanpassing aan de carburateur goed of geeft het op andere vlakken problemen?
Wat doet deze aanpassing met het benzineverbruik?

Iemand ervaring mee?

Ik hoor het graag! Thanks.

mvg,

Roland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2019 21:58 - 27 nov 2019 22:02 #2 door alain
Beantwoord door alain in topic Dynokit voor Transalp?
Die Dynokit heb je niet nodig. De Transalp gaat tot 5000 meter overal bijna probleemloos overheen. Op grote hoogte dien je wel een wat hoger toerental aan te houden.

Bedenk dat de Transalp zijn reputatie verworven heeft dank zij zijn originele onderdelen en configuratie. De waarde en de problemen van alle transformaties, wil je die wel ervaren daar ver afgelegen of/en op grote hoogte? De verkoper zal van hier uit zijn produkt alvast de hemel inprijzen.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2019 23:16 - 27 nov 2019 23:19 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Dynokit voor Transalp?
Beste Roland,

je houdt het wel spannend,

Ja ik ben iemand die die aanpassing op zijn transalp 600 (1999) heeft en ja en hij heeft meer bottom power.
maar hiervoor zijn de sproeiers juist kleiner gehouden (meer koppel en minder topvermogen)
enkel de gasnaalden zijn gebruikt uit de kit
en ja iets zuiniger
maar je hebt er wel de juiste afstelling voor nodig

echter zodra je op hoogte komt gedraagt een atmosferische motor zich altijd anders.
je hebt beduidend minder vermogen zodra je hoger komt en moet je de rijstijl aanpassen.

een ander achtertandwiel (groter) kan dan een betere oplossing zijn
in de alpen landen zit er op de transalp standaard daarom ook een 49 tands achtertandwiel gemonteerd in plaats van de bekende 47(600) of 48(650) voor de lage landen

maar samengevat.... neem niet teveel hooi op je vork en doe met het gene wat de transalp van nature te bieden heeft.
je hebt er een goede en betrouwbare reisgezelschap aan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2019 10:28 #4 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Dynokit voor Transalp?
Een K&N filter is me door diverse deskundigen afgeraden omdat ik nogal eens door stof rijdt. Meer lucht door grotere gaatjes is minder filterwerking is de redenering. Mijn ervaring is ook dat een standaard TA zo ongeveer overal door- en overheen komt.

Waarheen voert de reis?

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2019 16:36 #5 door Roland
Beantwoord door Roland in topic Dynokit voor Transalp?
Naar aanleiding van o.a. jullie berichten besloten om de carburateur standaard te houden. Wel ga ik de aanpassing van het achtertandwiel overwegen. Dat vind ik wel een interessante compromis en een stuk eenvoudiger te realiseren. Tandwielen en ketting moeten toch nog vervangen worden.

Wederom dank!

mvg,

Roland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.066 seconden