Storing Electrisch Circuit

30 nov 2019 16:01 - 30 nov 2019 16:02 #1 door Ivo
Storing Electrisch Circuit werd gestart door Ivo
Hallo

Mogelijk heeft mijn transalp(600, 1995) ergens een storing. Hier kunnen de CDI's niet goed tegen en die gaan dan dus ook stuk. Van de 2 nieuwe CDI's was er 1 naar een half uur rijden stuk en de motor haperde. De motorgarage gaf aan dat er een kans is dat er ergens een contact niet goed zit of een kabeltje storing geeft.Zij hebben gezocht maar konden zover niks vinden.

Is er een manier om dit te achterhalen en op te lossen? (zodat ik niet CDIS en elektrische onderdelen blijf aanschaffen voordat ik dit verhelp/check)

Groet,
Ivo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2019 16:45 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Storing Electrisch Circuit
Ik denk ogenblikkelijk aan je spanningsregelaar - is die niet genoemd door de motorgarage ?
Heb je de spanning op je boordnet al eens gemeten met draaiende en warme motor ?
Liefst leg je een voltmeter / multimeter in een tanktas met doorzichtige bovenkant en sluit je dat ding even provisorisch aan op de accupolen en dan een flink stuk rijden. Testen met koude motor en dus ook koude spanningsregelaar heeft geen zin. Een spanningsregelaar kan koud nog prima functioneren maar warm een heel ander beeld laten zien.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2019 21:43 - 30 nov 2019 23:06 #3 door Ivo
Beantwoord door Ivo in topic Storing Electrisch Circuit
Spannings regelaar en dynamo zijn al vervangen. Motor is met spanningsmeter getest bij garage. Zelfs een stuk meegereden. Toen draaide de motor goed.

De vraag is eigenlijk, stel dat er (op wellicht schaarse momenten) piekspanningen ontstaan door een gare kabel of contact, hoe lokaliseer ik dat dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2019 23:28 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Storing Electrisch Circuit
Hoe weet je dat het de CDI's zijn die stuk gaan? M.a.w., hoe heb je de oorsprong van je problemen vastgesteld?

Kan het niet gewoon zo zijn dat jouw probleem niet in de CDI zit, maar elders? Bijvoorbeeld de pulsgevers?

Bij een storing aan de electronica moet je grondig en stapsgewijs te werk gaan. Misschien heb je dit gedaan maar kan ik niet opmaken uit de info die je hier deelt (bedoel ik niet om af te zeiken!).

Voor vervangen van dynamo en regelaar, is er dan wel geconstateerd dat ze stuk waren? Zo nee, waarom zijn ze dan vervangen? Gewoon op willekeurige basis onderdelen vervangen en hopen op het beste?

Ik denk niet dat er een piekspanning ontstaat door een slechte verbinding. Ik denk dat je naar een andere garage moet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 dec 2019 00:37 - 01 dec 2019 00:39 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Storing Electrisch Circuit
deze omschrijving van diagnose stellen intrigeert me,

De wijze waarop je je probleem omschrijft geeft mij een onderbuik gevoel dat we iets in het verhaal missen.
wie heeft de diagnoses gesteld en besloten welke onderdelen te gaan vervangen ?


we willen je graag helpen maar in de glazen bol zien we voor als nog niets op glinsteren
B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 dec 2019 13:01 - 01 dec 2019 13:43 #6 door Ivo
Beantwoord door Ivo in topic Storing Electrisch Circuit
Ik heb opzich vertrouwen in de garage(s) waar ik ben geweest. Maargoed, proces als volgt:

1. Motoraccu laadde niet op. Dynamo bleek stuk, is overigens niet vervangen maar gerepareerd. Spanningsregelaar bleek ook stuk. Die is vervangen. Verder niet naar geinformeerd destijds (jaar of 2 gelede).

2. Motor liep het laatste jaar soms op 1 cilinder, soms was dat met een werkende toerenteller soms zonder een werkende toerenteller, meestal met een werkende toerenteller. Ik kreeg het idee dat de CDI's aan hun einde waren. Toen de motor bijna permanent op 1 cilinder liep(met toerenteller die werkt) heb ik 2 nieuwe cdis besteld. Éen nieuw CDI ter vervangen van de constistent niet functionerende CDI, nml de CDI niet gelinkt aan de toerenteller. En één nieuw CDI voor de CDI die wel gelinkt is aan de toerenteller, (en dus die af en toe ook kuren leek te hebben, en dus preventief vervangen is)

3. Ik heb dus 2 nieuwe CDI's besteld. Namaak spul. Die heb ik geinstaleerd. Vervolgens reed de motor als een zonnetje voor een half uur. Daarna viel 1 cilinder uit en kwam ik nog tot bijna bij de garage totdat de andere ook uitviel.


4. Het diagnostisch proces bij de garage weet ik zo niet meer. In ieder geval, daar hebben ze eerst een spanningsregelaar erin gezet om te kijken of de boel startte en toen startte de motor op 1 cilinder. Vervolgens de betere van de 2 oude CDIS (die had ik ze meegegeven) gebruikt ter vervangen van de nieuwe niet meer werkende CDI(één van de nieuwe CDIS deed kennelijk nog wel wat en één dus niet), en nu liep de motor weer goed. Toen is met koude en warme motor de spanning gemeten en waren er geen gekke dingen te zien. Nu heb ik een poosje gereden en tot dus ver is het 1 keer gebeurt dat de motor tijdelijk op 1 cilinder reed (zonder toerenteller).

De garage gaf aan dat het kan zijn dat ik gewoon een flut cdi had gekocht en daarmee pech had. De garage gaf ook aan dat er er mogelijkheid is van een storing in het elektrisch circuit waardoor soms een piekspanning zou kunnen ontstaan en daardoor de CDIs het moeilijk hebben. Ergens in de kabelboom zou dan een kortsluiting of iets kunnen ontstaan. Zij hebben zelf niks geks gezien in de metingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 dec 2019 13:55 - 01 dec 2019 13:58 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Storing Electrisch Circuit


1. Dynamo bleek stuk, is overigens niet vervangen maar gerepareerd. Spanningsregelaar bleek ook stuk. Die is vervangen.


Grote kans dat er een te hoge laadstroom op je electrisch systeem gestaan heeft, meten is weten maar het kan heel goed dat dit je CDI's beschadigd heeeft.

2. Motor liep het laatste jaar soms op 1 cilinder, soms was dat met een werkende toerenteller soms zonder een werkende toerenteller, meestal met een werkende toerenteller.


Hiero lijkt het er indd op dat de CDI's beschadigd zijn, toerenteller word afgepikt vanaf een CDI. Maar, het kan nogsteeds wat anders zijn.


3. Ik heb dus 2 nieuwe CDI's besteld. Namaak spul. Die heb ik geinstaleerd. Vervolgens reed de motor als een zonnetje voor een half uur. Daarna viel 1 cilinder uit en kwam ik nog tot bijna bij de garage totdat de andere ook uitviel.


Kan gewoon een slechte CDI zijn, ik heb ook wel eens gehad dat een set CDI's wel werkte op motor 1 en niet op motor 2 (zelfde bouwjaar en type), was ook namaak spul. Nooit kunnen achterhalen wat het probleem was.
Ben toen naar een Ignitech CDI overgestapt.

4. Vervolgens de betere van de 2 oude CDIS gebruikt ter vervangen van de nieuwe niet meer werkende CDI, en nu liep de motor weer goed. Toen is met koude en warme motor de spanning gemeten en waren er geen gekke dingen te zien. Nu heb ik een poosje gereden en tot dus ver is het 1 keer gebeurt dat de motor tijdelijk op 1 cilinder reed (zonder toerenteller).


Dus je rijd nu weer op 1 stukkende CDI en 1 nieuwe CDI...

Dat piekspanning verhaal geloof ik niet in. Je kunt de hele riedel doormeten en een onboard spanningsmeter monteren zodat je tijdens het rijden de laadspanning in de gaten kunt houden.
Maar de toerenteller word afgepikt op de CDI dus dat is wel een heel goede indicator.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 dec 2019 14:15 - 01 dec 2019 14:16 #8 door Ivo
Beantwoord door Ivo in topic Storing Electrisch Circuit
Bedankt voor jullie input

@PimW, Waarom geloof je niet in de piekspanning? Het lijkt mij toch niet geheel onlogisch dat de bedrading van een motor uit 1995 met 65 000 km ergens een gaar contactje heeft? En soms (ik rijd nog wel eens offroad in belgie) even een kortsluiting geeft. Maar normaal gesproken niet. Beetje als de oplaadkabel van een telefoon die uiteindelijk nog maar onder 1 hoek werkt. Of gebeurt zoits niet?

Wat is advies nu om te doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 dec 2019 14:31 - 01 dec 2019 14:32 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Storing Electrisch Circuit
Ja een slecht contact kan wel, maar dat veroorzaakt geen sluiting.

Feit blijft dat je geconstateerd hebt dat twee CDIs stuk waren en je nu nog met 1 stukkende CDI rond rijdt.

Wil je echt weten wat er aan de hand is moet je gewoon opnieuw alles gaan doormeten en stekkers controleren.
Dus laadspanning, bij koud en warm en beste continue (spanningsmeter monteren in je dash).
Is die goed dan zijn je regelaar en dynamo OK.

Valt je cilinder weg en je hebt al uitgesloten dat t brandstof of lucht gerelateerd kan zijn dan kan het zijn dat:
CDI is slecht (klinkt in dit geval zeer aannemelijk, kun je alten doormeten bij Carmo),
CDI heeft een slechte voedingsspanning (kun je nalopen, draadjes doormeten op weerstand/continuiteit),
CDI krijgt slecht signaal van pulsgevers (pulsgevers warm en koud doormeten),
CDI heeft een slechte massa (check je dodemans schakelaars en massa kabel),

Is dat alles OK?

Blijken de CDIs goed dan kun je een slechte bobine hebben (doormeten),
slechte bougie kabels (doormeten, controleren op breuken in isolatie),
slechte bougie doppen (doormeten),
slechte bougies (vervangen),

Vooral de dodemans schakelaars goed uitsluiten als je deze toer begint!

Echter denk ik dat het eenvoudiger is: Jouw CDIs waren beschadigd en je hebt er maar 1 vervangen oftewel je oorspronkelijke probleem maar half opgelost.

Als ik wat vergeten ben vul me maar aan.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 dec 2019 16:13 #10 door Bomba
Beantwoord door Bomba in topic Storing Electrisch Circuit
Ik sluit mij ook aan bij de eerdere opmerking van Garfield over de spanningsregelaar.
Ik heb namelijk een soortgelijke ervaring gehad met een PD06 - 1996.
Het begon met een defecte CDI en later nog één. Vervolgens de spanningsregelaar. Deze regelaar vervangen door een 2de-hands ding.
Daarna nog steeds een haperende motor met af en toe op één cilinder lopen, wisselend voor en achter cilinder omdat ik dat zag aan de toerenteller.
Uiteindelijke een nieuwe spanningsregelaar erin gezet en dat was een universeel exemplaar. Voor de zekerheid een extra aluminium plaatje achter de regelaar gemonteerd voor extra warmte afvoer.
Daarna geen problemen meer gehad voor wat betreft haperen/spanning/inhouden e.d.
Waar je ook nog even naar kan kijken zijn de stekker verbindingen. Zijn deze allemaal nog schoon. Corrosie geeft namelijk ook rare storingen. Stilstaand meet je alles prima, maar zodra je gaat rijden en dus bewegen zie soms heel andere waarden.

Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden