Minder goed starten XL700V

03 dec 2019 10:03 #1 door ruud
Minder goed starten XL700V werd gestart door ruud
Sinds enige tijd heeft mij Alp wat moeite met starten, vanochtend, na een weekje stilstand ongeveer, moest ik echt een poosje door starten voordat de motor aansloeg. Het was al een tijdje wat minder, maar meestal ging het wel goed als ik eerst een 5 seconden de start motor liet rondgaan, even een paar seconden wachten, en dan nog een keer, dan sloeg ie meestal meteen aan (wel met wat gas geven erbij). Vanochtend had ie er duidelijk meer moeite mee.

Normale start routine: contact aan, wachten tot de pomp stopt, starten ongeveer 5 seconden, indien niet aangeslagen, contact aan laten, maar wel even de startknop los, een paar seconden wachten, en opnieuw starten.

Extra info:
Het betreft een 10 jaar oude XL700V, met bijna 114.000 KM op de teller.
Er zit een powercommander op (vrijwel meteen na aflevering geplaatst omdat ik niet kon wennen aan het standaard gedrag van de injectie na jaren een 600 en 650 Alp gehad te hebben), en een K&N luchtfilter (ook al jaren).
De originele accu zit er nog in, de laatste jaren elke keer getest bij onderhoud, maar nog steeds prima bevonden (een paar weken geleden ook nog met een grote beurt), ook vanochtend met door starten gaf de accu geen indicatie aan het eind van z'n levensduur te zijn, de start motor bleef goed rondgaan.
De laatste 1 a 2 jaar heb ik wel het idee dat er wat meer knallen in de uitlaat te horen zijn bij remmen op de motor, geen idee of dat nog een indicatie van iets is.
Voor de rest staat de motor in een schuur, niet verwarmt, maar wel droog. wordt regelmatig gebruikt, ook in de winter, en voor de rest wordt er eigenlijk nooit iets aan gedaan, behalve regelmatig onderhoud. Maar de Alp wordt in ieder geval niet veel gepoetst. Ik tank alleen Euro 95, en nooit een additief gebruikt ook.

Enig advies om te zorgen dat de Alp weer als vanouds start (of althans wat beter), of is dit gewoon iets waarmee ik moet leven, gezien de leeftijd van de Alp ?

Ruud

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2019 11:34 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Minder goed starten XL700V
Ruud,

Ik heb over deze motor even geen specifiek advies omdat ik er geen ervaring mee heb maar de leeftijd van de motor zou een vlotte start niet in de weg moeten staan.
Al mijn motoren zijn véél ouder dan jouw motor maar ze starten allemaal gewoon vlot.
Bij mijn TA hoef ik maar naar de startknop te wijzen en hij loopt al, ook al heeft 'ie een week of wat stilgestaan.

Hoe oud zijn de bougies ?
Zijn de kleppen goed gesteld ?
Is je luchtfilter nog goed (schoon) ?
Als 'ie aanslaat, moet je 'm dan met de hand aan de gang houden of blijft hij wel gewoon lopen ?

Als de motor loopt, loopt 'ie dan verder wel goed ?
Ik heb niet veel ervaring met injectiemotoren maar ook injectors kunnen slijten / vervuild raken.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2019 12:03 #3 door ruud
Beantwoord door ruud in topic Minder goed starten XL700V
Garfield,

er is een grote beurt gedaan een maandje of wat geleden. De bougies zijn vervangen, het luchtfilter schoon gemaakt, en de kleppen gesteld. Heb ik niet zelf gedaan, maar ik vertrouw de zaak waar de Alp in onderhoud is volledig met deze zaken. Het is geen dealer maar een kleine eenmans zaak. Het is ook geen haast klus geweest, de motor heeft er 2 weken gestaan tijdens onze vakantie.

Als ie aanslaat hoef in hem niet met gas aan te houden, een keer aan slaat ie niet zomaar af. Wel loopt ie vrij hoog stationair dan (1500 tot 1600 tpm) maar dat zakt vrij snel terug na een seconde of 10 a 15 tot de 1100 a 1200 tpm die bij een koude motor volgens mij normaal is.

Ook koud loopt de Alp verder goed, ik voel geen inhouden, of onregelmatig lopen. Gas response is goed, zowel koud als warm, daarover geen klachten. de Alp wordt voornamelijk gebruikt voor woon/werk verkeer, 70 Km enkele reis, meer dan 90% snelweg. Wel meestal 100 Km "snel"wegen (en straks allemaal 100 Km wegen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2019 14:27 - 03 dec 2019 14:28 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Minder goed starten XL700V

De originele accu zit er nog in....


Mijn verdacht is toch gewoon je accu. De vraag is HOE de accu gemeten is. Gewoon 12,6 volt meten in rust zegt nog niets over de toestand van de accu. Ook het feit dat hij gewoon veel door kan starten zegt niets....

Probeer het anders een keer met een starthulp accu erbij. Als hij dan wel in 1x aan slaat is het overduidelijk.

En na zo'n tijd mag een accu ook wel eens langzaam aan de geest geven !


EDIT: ik heb hier een meter die de start capaciteit van een accu meet. Dus je bent altijd van harte welkom om een keer in Alphen a/d Rijn langs te komen en de accu goed door te laten meten.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2021 16:48 #5 door ruud
Beantwoord door ruud in topic Minder goed starten XL700V
Het is nog een hele poos goed gegaan, maar met Covid toch een stuk minder gereden.
Waar de Optimate de accu elke keer wel weer als goed beoordeelde lukte dat net voor de kerst niet meer, en gaf ie aan dat de accu overleden was.

Dus na 11 jaar een nieuwe Yuasa geplaatst, exact hetzelfde type als er in zat, zodat ik geen problemen zou krijgen met aansluitingen, en bovendien had de oude het 11 jaar uitgehouden, hetgeen zeker boven gemiddeld is als ik het zo hoor om me heen.

En met deze nieuwe accu nog geen problemen met starten gemerkt, dus het was gewoon de accu die het slechtere starten veroorzaakte inderdaad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.076 seconden