XL700V - brandstof meter probleem oplossen

10 dec 2019 10:13 #1 door robgoesdakar
XL700V - brandstof meter probleem oplossen werd gestart door robgoesdakar
Van het laatst gemaakte model Honda Transalp ( de XL700V ) komt regelmatig een probleem met de brandstof meter om de hoek kijken.
Niet iedereen heeft er last van, maar het is toch een issue welke ik regelmatig hoor en tegen kom in de werkplaats.
De meter geeft leeg (of bijna leeg) aan, terwijl er nog ruim voldoende brandstof in de tank zit.

De Honda dealer zal kijken en zeggen dat de brandstofpomp vervangen dient te worden. Daar kost alleen de pomp al € 650,= en dan moet deze nog gemonteerd worden !!!! Dan maar op de dagteller blijven rijden, of toch......

Ik heb een aantal jaar geleden dit probleem bij mijn eigen 700 ook gehad en destijds de bekeken en na een aantal pogingen een oplossing uitgewerkt die op dit moment al bij een 4 tal motoren met succes is uitgevoerd. En dat voor beduidend minder geld dat het vervangen van de pomp.

Video van het probleem bij de pomp :


Het probleem is de zijwaartse beweging van de vlotter. Hierdoor maakt het sleepcontact geen of verkeerd contact en geeft de meter op het dashboard dus een verkeerde waarde. Oorzaak van de zijwaartse beweging is de constructie waarmee de vlotter vast gehouden wordt in de behuizing. Er zit een kleine klemring om de as waarmee de vlotter door de behuizing loopt. Deze klemt echter minder goed dan je zou hopen, en door zijwaartse druk tijdens het heen en weer bewegen van de vlotter kan deze klem potentieel naar buiten gedrukt worden waardoor de zijwaartse bewegingsvrijheid groter wordt.
De eerste keer heb ik eenvoudigweg het klemmetje weer op de plek gezet, en dat hielp een tijdje, maar niet voor lang.

De oplossing is dus het voorkomen van de zijwaartse beweging van het sleep contact. Na wat experimenteren ben ik tot onderstaande oplossing gekomen, namelijk het aanbrengen van een plaatje welke aan de basis van de vlotter alles veel meer op z'n plek houdt. Met een beetje huisvlijt het plaatje voorzien van de nodige inkepingen om het pas te krijgen en te houden, en het probleem is verholpen.

Zie :

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 dec 2019 15:07 #2 door Goobi
Beantwoord door Goobi in topic XL700V - brandstof meter probleem oplossen
Top oplossing! Functioneert al een paar jaar zonder problemen :)

Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)
YouTube: bit.ly/36NiKLy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 dec 2019 19:54 #3 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic XL700V - brandstof meter probleem oplossen
Ooh ik houd van dit soort echte oplossingen, goed werk !!!

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden