Koelvloeistof tussen cilinders Transalp 650

01 feb 2020 18:01 #1 door Jasper
Goedenavond,

Toen ik vandaag de motor controleerde voor het wegrijden merkte ik dat er een klein laagje vloeitstof tussen de cilinders lag( rood gemarkeerd) , bij nadere inspectie bleek dit koelvloeitstof te zijn. Ik heb het opgeveegd en de motor daarna nog even gedraaid, maar kan niet bepalen waar het precies vandaan komt. Bij het draaien aan de sluitringen van de aluminum verbinding tussen de cilinders kwam er wel wat witte korrels af (soortvan gestold kalk) Het verbindingstuk zelf was wel droog.

Zou het kunnen lekken uit de cilinderpakking beneden op het blok, of komt dit hoogstwaarschijnlijk van het verbindingstuk vandaan??


[Het lijntje vloeistof wat onder de bout midden onderin de foto te zien is en omcircelt is komt door het wegvegen van de vloeistof tussen de cilinders, dit was oorspronkelijk droog.]
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2020 18:24 #2 door alain
Beantwoord door alain in topic Koelvloeistof tussen cilinders Transalp 650
Controleer vooraleer je de motor nog eens doet draaien je olie. Als die er uit ziet zoals saus of mayonnaise is er ook lekkage binnenin.

In dat geval laat je je motor best niet meer draaien tot het euvel verholpen is.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2020 18:33 #3 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Koelvloeistof tussen cilinders Transalp 650

alain schreef : Controleer vooraleer je de motor nog eens doet draaien je olie. Als die er uit ziet zoals saus of mayonnaise is er ook lekkage binnenin.

In dat geval laat je je motor best niet meer draaien tot het euvel verholpen is.


Olie is vorrige week vervangen en zag er pikzwart, maar als olie uit. De nieuwe olie ziet er nog vrij nieuw (lees: doorzichtig) uit, geen mayo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2020 19:03 #4 door PaulTA
Beantwoord door PaulTA in topic Koelvloeistof tussen cilinders Transalp 650
Hoi Jasper , ik heb dat ook een keer gehad bij mijn TA 650 en toen waren de o ringen die om het pijpje zitten het probleem. Ik heb eerst de koelvloeistof afgetapt ( of dat perse nodig is weet ik niet maar ik moest de koelvloeistof toch een keer vervangen) toen dat pijpje er uitgehaald en de nieuwe o ringen er op gedaan, nieuwe koelvloeistof er in en klaar. Ik ben nu 60000 km. verder en ik heb geen druppel koelvloeistof meer gezien.

Je kan ook een prop papier onder het pijpje leggen als de motor heeft gereden en daarna een paar dagen stilstaat. Als er koelstof vlekken op het papier zitten zijn het zeer waarschijnlijk de o ringen.

Succes.



.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2020 19:44 #5 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Koelvloeistof tussen cilinders Transalp 650

PaulTA schreef : Hoi Jasper , ik heb dat ook een keer gehad bij mijn TA 650 en toen waren de o ringen die om het pijpje zitten het probleem. Ik heb eerst de koelvloeistof afgetapt ( of dat perse nodig is weet ik niet maar ik moest de koelvloeistof toch een keer vervangen) toen dat pijpje er uitgehaald en de nieuwe o ringen er op gedaan, nieuwe koelvloeistof er in en klaar. Ik ben nu 60000 km. verder en ik heb geen druppel koelvloeistof meer gezien.


Net de vloeistof vervangen, maar hey, houdt me bezig:pinch:

PaulTA schreef : Je kan ook een prop papier onder het pijpje leggen als de motor heeft gereden en daarna een paar dagen stilstaat. Als er koelstof vlekken op het papier zitten zijn het zeer waarschijnlijk de o ringen.

Succes.

Dit is geniaal! Ik ga het komende week proberen om te zien of het wat opleverd. Merci



.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2020 16:18 #6 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Koelvloeistof tussen cilinders Transalp 650
Kleine update, vanochtend weer gekeken en er liggen duidelijk 2 druppels. De verbinding tussen de cilinders is droog, en ze liggen er ook niet precies onder.

Net 100 km gereden en uiteraard zijn de drubbels verdampt/verstoven, maar er is ook niks nieuws te zien of waar het vandaan zou kunnen komen.

Iemand enig idee waar het vandaan zou kunnen komen?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2020 17:33 #7 door Vetjan
Beantwoord door Vetjan in topic Koelvloeistof tussen cilinders Transalp 650
Jasper, is de koelvloestof onlangs ook vervangen/bijgevuld?
Voor contrôle van de afdichtingen op het verbindingspijpje tussen de cylinders geen papier eronder maar eromheen draaien.
Dat maakt het zekerder waar het vandaan komt, want als er b.v. vloeistof uit een ondicht overloopslangetje vd re-radiateur naar beneden drupt, lijkt het ook uit de verbindingsbuis afdichtingen te komen. Zo'n slangetje heb ik wel eens beschadigd gezien op de plaats waar deze aan de framebuis gebonden is of direct op de aansluiting met de radiateur.
OK, check it out.
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2020 19:46 #8 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Koelvloeistof tussen cilinders Transalp 650
Een maand backpacken in Azië heeft wat vertraging opgeleverd, maar vandaag eindelijk tijd gehad om alles uit elkaar te halen, het bleek de rubber bij de inlaat van de koelvloeistof te zijn op de achtercildinder. Deze vervangen en alles is weer netjes lekvrij.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.378 seconden