Problemen met carburator en/of lucht inlaat (XL600VR) -> OPGELOST

19 okt 2009 22:53 - 26 okt 2009 16:47 #1 door diederik
Ik sukkel nu al een tijdje met m'n transalp type XL600VR (1994).
Het fenomeen is dat de motor zich inhoud en soms begint te schokken boven een
bepaald toerental/snelheid. (ongeveer 4500tr/min rond de 100km/h)

Toevallig?  heb ik bij nazicht de (voorste) luchtinlaat rubber van de carburator slecht
gemonteerd. Plots, in na de 'slechte' montage, verdween het schokken en het inhouden van de
motor.?????!!!!!! en reed de motor weer prima, enkel met wat meer lawaai.

Monteer ik de lucht aanvoer correct dan begint het weer opnieuw??

De luchtfilter is in juli nog maar vervangen?

Weet er iemand wat het zou kunnen zijn? Slechte luchtfilter? (visueel ziet deze er nog
correct uit?) Kan de lucht doos, waarin de luchtfilter gemonteerd word ook verstopt raken?

Een carburator probleem?

Alle tips zijn welkom!

reeds bedankt.
Diederik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2009 22:57 #2 door Waffie

Ik sukkel nu al een tijdje met m'n transalp type XL600VR (1994).
Het fenomeen is dat de motor zich inhoud en soms begint te schokken boven een
bepaald toerental/snelheid. (ongeveer 4500tr/min rond de 100km/h)

Toevallig?  heb ik bij nazicht de (voorste) luchtinlaat rubber van de carburator slecht
gemonteerd. Plots, in na de 'slechte' montage, verdween het schokken en het inhouden van de
motor.?????!!!!!! en reed de motor weer prima, enkel met wat meer lawaai.

Monteer ik de lucht aanvoer correct dan begint het weer opnieuw??

De luchtfilter is in juli nog maar vervangen?

Weet er iemand wat het zou kunnen zijn? Slechte luchtfilter? (visueel ziet deze er nog
correct uit?) Kan de lucht doos, waarin de luchtfilter gemonteerd word ook verstopt raken?

Een carburator probleem?

Alle tips zijn welkom!

reeds bedankt.
Diederik


is het toevallig een 25 KW uitgevoerde motorfiets ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2009 09:22 #3 door diederik
Beste Ad,

het is een Transalp XL600V-R uit 1994 met frame nr. beginnend met PD06-57,
dus het is een full power model (34KW). Dat denk ik toch.

Diederik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 okt 2009 21:28 #4 door Cor @ Schiedam
Ik zat een beetje door het form te spitten en kwam jou probleem tegen, slechte vacuum rubbers in Carburateur

Kijk hier even http://www.honda-allroad.nl/forum/index.php?topic=1311.0

There is intelligent life on earth.....
......But i'am just visiting

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2009 16:54 - 26 okt 2009 20:59 #5 door diederik
Wanneer je motor een hoog benzine verbruik heeft, zich inhoud bij acceleratie of gewoonweg schokt moet je eerst en vooral je lucht filter controleren!!!!

Bij onderhoud, door een officieel honda dealer, is bij mij een piraat item gemonteerd!
Filter vervangen door een origineel en alles weer oké!

Dus NIET besparen op filters, ... , je betaald de rommel dubbel en dik terug !!


Diederik

[edit: foto van PDF omgezet naar JPEG]
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2009 09:23 #6 door Neet
Wat is dat dan voor een filter. Laat ie helemaal geen lucht door ofzo?
Misschien heeft iemand gedacht er filterolie overheen te gooien.  ;D
Zijn er meer mensen met immitatie luchtfilter ervaringen?

Gr. Neet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2009 19:00 #7 door Waffie

Wat is dat dan voor een filter. Laat ie helemaal geen lucht door ofzo?
Misschien heeft iemand gedacht er filterolie overheen te gooien.  ;D
Zijn er meer mensen met immitatie luchtfilter ervaringen?

Gr. Neet


of een luchtfilter van gerenomeerd fabrikaat de oorzaak is van dergelijke problemen zoals genoemd zou ik niet kunnen beweren

zeker niet als dit luchtfilter nieuw zou zijn,

het gebruik van een origineel wisselstuk  brengt haast altijd een ander prijs kaartje mee
Echter het voordeel is niet altijd de meer prijs waard maar kan wel een vertrouwd gevoel mee geven
En dit kan veel waard zijn zoals in deze topic naar boven komt
mijn visie zou dat er eerder sprake zou zijn van een vervuild en/of verkeerd gemonteerd filter
echter het is voor iedere dealer altijd gemakkelijk om met modder te gooien over produkten die ze zelf niet verkocht hebben

de meest gebruikte after market filters zijn die van o a

MIW
Champion
hiflofilter
fram

hier heb ik nog geen problemen  mee gehad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2009 13:07 #8 door harry
Heb ik ook gehad. Jaaaren geleden, met mij allereerste motor, een '87 Transalp. Oorzaak een imitatie luchtfilter. Ik kreeg er een waarbij de opening aan de onderzijde de helft kleiner was dan het originele en hij dus niet meer genoeg lucht kreeg. Merk weet ik niet meer, kwam bij Motoport vandaan.
Terug gegaan en na heel veel zeuren eentje met de juiste opening mee gekregen. Opgelost...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden