Verbruik te hoog - benzinegeur in uitlaat

15 feb 2020 15:07 #1 door Ad
Hi !

Mijn alp xl600v uit 94 heeft een te hoog verbruik (vorige keer 100 km gereden en 14 liter benzine, nu heb ik 110 op de teller en zie ik nog een beetje in mijn tank zitten), en ik ruik benzine via de uitlaat. Motor start perfect, rijdt eigenlijk ook prima denk ik. Is mijn eerste motor na mijn rijbewijs. Wel korte afstanden. 2 keer per dag 10 km met 50/80 km/u.

Volgende zaken heb ik reeds nagekeken naar aanleiding van onderwerpen op het forum.

Luchtfilter : Er zat een waszakje rond de versleten luchtfilter gewikkeld. Die was dus niet verstopt. Hopelijk is er niets stuk gaan door het rijden zonder fatsoenlijk filter. Kan dit de oorzaak zijn van het hoge verbruik.

Chokeplunjers : Starten en choke aan gaat van 1000 tpm naar 1500 tpm, uitzetten zakt het weer. Ik voel geen beweging in de bochtjes als ik de choke hendel beweeg. Nu wil ik de plunjer er af halen maar kom mijn sleutel past er niet op. Kan ik bij de alp de plunjers er af halen zonder alles uit elkaar te halen ? En hoe doe je dit ? Met je vingers aan draaien of met kleine schroevendraaier beetje duwen ?

Afstelschroef lucht/benzine : Is het aan te raden hier zelf aan te gaan draaien ?

Bougies : Volgens mij te rijk afgesteld want ze zijn donker van kleur een beetje vettig. Heb er trouwens maar 1 nagekeken ivm makkelijker bereikbaar.

Nog andere tips die ik nog niet gelezen heb op dit forum voor ik hem binnen doe bij de garage ?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2020 15:32 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Verbruik te hoog - benzinegeur in uitlaat
Het lijkt er op dat de brandstofkraan doorloopt terwijl de motor niet loopt.
Komt brandstof in de uitlaat soms.
Met 14 liter moet je minimaal 240 km kunnen
Carb reiniging 1e vereiste en afstellen

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2020 22:14 #3 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Verbruik te hoog - benzinegeur in uitlaat
:blink: dat waszakje!! Dat iemand daar überhaupt over gedacht heeft dat dat een oplossing is...

Enig idee hoe de staat van onderhoud is? Wanneer laatste (goede!) Beurt enzo?
Gok dat hij behoorlijk wat TLC mag hebben. En even alle fris maken en gied afstellen.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2020 23:42 #4 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Verbruik te hoog - benzinegeur in uitlaat
Loopt hij wel goed ?
Pakt hij mooi op vanaf lage toeren ?

Ik wil de expertise van Oldtimer niet betwisten maar dat van die benzinekraan geloof ik niet zo.
Bij mijn benzinekraan was het membraan kaduuk en toen heb ik dat hele systeem overbrugd. Maw: mijn kraan geeft altijd benzine als de kraan open staat en dat geeft geen enkel probleem. Ik rijd ruim 1 op 20.

Wat ik echter wel gehad heb met dat kapotte membraan in de benzinekraan: de achterste cilinder zoog via de vacuumslang extra benzine aan omdat door het kapotte membraan de benzine in de vacuumslang terecht kwam.

Hierdoor liep de achterste cilinder véél te rijk. Hij liep hierdoor ook niet echt mooi.

Ook kunnen de carburateurs goed vervuild zijn waardoor hij veel te rijk loopt. Je kan bijvoorbeeld eens proberen om de stationairschroeven eens wat in en uit te draaien. Als de motorloop dan niet verandert zijn gegarandeerd je carburateurs aan een grondige reinigingsbeurt toe.

Bekijk ook de bougies van beide cilinders, dan weet je weer wat meer.

Overigens: als je de motor niet kent kan het best zijn dat jij denkt dat hij goed loopt maar dat 'ie dat eigenlijk toch niet doet. Een goed lopende Alp loopt vreselijk soepel en pakt boterzacht op vanaf lage toeren.

Je zou ook naar één van de aankomende inspectiedagen kunnen komen, dan wordt je motor grondig geïnspecteerd door behulpzame professionals !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2020 23:47 - 15 feb 2020 23:48 #5 door Ad
Beantwoord door Ad in topic Verbruik te hoog - benzinegeur in uitlaat
Dat van TLC valt wel mee, met 70000 km ziet hij er super uit, goede velgen, geen schade, zo goed als geen roest, geen olieverbruik, nieuwe cdis erin, goede banden nog, ketting mag wel even bijgespannen worden, vloeistoffen allemaal op orde. Misschien geen professionele afstelbeurt gehad maar wel netjes gehouden.. voor wat het waard is.

Ik gokte de plunjers, maar zie die maar eens los te krijgen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2020 09:09 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Verbruik te hoog - benzinegeur in uitlaat
Dat waszakje idd ja :ohmy: Dat vertelt wel iets over de vorige eigenaar als je dat verzint :unsure:
Maar goed, het zegt ook weer niets over de verdere staat van de motorfiets :)

Als dat ‘luchtfilter’ al schade toegebracht heeft moet je het met name zoeken in versleten zuigers/cilinders met bijbehorend hoog olieverbruik, verder zal het wel mee vallen. Houd het oliepeil dus goed in de gaten voorlopig!

Dat brandstofverbruik is natuurlijk veel te hoog, daar moet wel wat aan te doen zijn.

Chokeplunjers er uit halen kan idd een lastig klusje zijn. Er zit een 6-kant (voor een steeksleutel 10) aan het plastic. Ik doe het 1e stukje altijd daarmee, dan weet je dat hij ‘los’ is. En daarna verder losprutsen met je vingers/nagels mbv het kartelrandje. Wat kan helpen is om wat smeermiddel er op te spuiten in de vorm van WD40 oid.

Succes er mee :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2020 09:13 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Verbruik te hoog - benzinegeur in uitlaat
Voor de plunjers gebruik ik een action pijpsleutel 10 of 12 die ik half open heb gezaagd in de lengte. Gewoon over het kabeltje en uitdraaien. Er zit verschil in de plastic borgmoertjes.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2020 09:57 #8 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Verbruik te hoog - benzinegeur in uitlaat
Da’s een nóg betere oplossing ja :) Zoiets ga je vanzelf verzinnen als je zo vaak moet prutsen zoals jij B)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2020 20:08 #9 door Ad
Beantwoord door Ad in topic Verbruik te hoog - benzinegeur in uitlaat
Ik ben er weer..

@garfield

Loopt hij goed : Het is mijn eerste motor maar volgens mij wel, rustige brom tijdens het opwarmen, schakelt goed, remt sterk, .. zoals je al zei, niet echt vergelijkingsmateriaal.
Pakt hij mooi op vanaf de lage toeren : zeker, trekt lekker op, rij nog een beetje rustig aan, zo goed als altijd onder de 5000 toeren.
Stationairschroeven : Ik zal deze bij beter weer eens even uit en in draaien om te het verschil op te merken, goeie tip, dank !
Beide bougies : voorste bougie ga ik ook controleren om te vergelijken of hij anders er uit ziet dan de achterste.
Inspectiedagen : dank voor de tip, heb de dagen gevonden.

@the headless horseman

Luchtfilter : Tis inderdaad te hopen dat er inderdaad geen schade is opgetreden maar fijn om te horen dat dat moet resulteren in hoog olieverbruik. Heb ondertussen 2 tanks gereden en na controle bleek het oliepeil nog steeds tussen min en max te zitten. Zal het in de gaten houden.\

@oldtimer

Goeie tip van die pijpsleutel ! Dan zal het wel lukken.

Het is trouwens een ex-motor van een oud clublid hier. Nummerbord met transalpclub.nl er op :)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2020 21:02 - 16 feb 2020 21:04 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Verbruik te hoog - benzinegeur in uitlaat
Nou giel,

problemen komen nooit van zelf en instellingen gaan niet vanzelf verlopen dus vooraf zou ik je willen adviseren om van die lucht stel schroeven af te blijven.


ze zijn kwetsbaar en niet bedoelt om mee te spelen
(een verkeerd mengsel kan serieuze schade veroorzaken)

zeker als je kennis en ervaring met deze motorfiets beperkt is moet je hulp inroepen want met try and error kom je niet ver

maak gebruik van onze kennis en neem de moeite om er mee langs een kenner te gaan (lelijk woord Garage !)

wat heb ik gezien :

je bougies zijn git zwart (veel te rijk) en ze hebben gelekt (zelfs het zwarte spul zit op je isolator)

stop er 4 nieuwe in en zet ze vast zoals het hoort !
(staat ook op het doosje waar de bougie in zit)

het probleem : mogelijk komt er via de vacuum slang brandstof bij je cilinder ( dus toch mogelijk een defecte kraan membraam)
of is je carb is verstopt ( choke etc problemen)
het kan best goed komen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2020 13:21 - 18 feb 2020 13:23 #11 door Ad
Beantwoord door Ad in topic Verbruik te hoog - benzinegeur in uitlaat
Dank voor jullie inzichten, ik ben er nog niet..

Na vorige week een elektra probleem te hebben opgelost (tie-wrap te vast), de knipperlicht schakelaar te hebben geschoond met jullie handleiding, afgebroken knipperlicht achter vervangen en deze week de luchtfilter te hebben vervangen en droge ketting met s100 v2 ingespoten en wat met de choke kabel / plunjers te hebben gespeeld, moet ik zeggen dat mijn alpje weer lekker start, bromt en knippert. Rijden doet ie mijn inziens heerlijk. Of ik er nu al mee naar de noordkaap durf rijden .............

Ik ruik geen benzinelucht meer bij stilstand aan het verkeerslicht, maar kan ook aan windkracht 9 liggen van de laatste week ;)
Ik hoor duidelijk verschil als ik de choke aan zet in de ochtend in de toeren. En bij thuiskomst even de choke aanzetten lijkt het of hij wil stilvallen, goed dus.

Puntjes van aandacht :
Eens kijken of er geen benzine in de olie is verzeild geraakt, kan je dat duidelijk ruiken ?
Bij schakelen van 1 naar 2 kraakt het een klein beetje, niet bij de rest van de schakelbewegingen. Is dit normaal ?
Olie vervangen inplannen.

Nu misschien maar eerste de bougies vervangen en kijken of het probleem is opgelost of dat we toch de vaccuumslang /membraam / kleppen moeten gaan nakijken. Lijkt me wat moeilijker om in Amsterdam op de stoep op te lossen. Welk technisch clublid woont dicht in de buurt om eens even een rondje te laten rijden om te zien of alles doet wat het moet doen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2020 19:57 - 18 feb 2020 19:57 #12 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Verbruik te hoog - benzinegeur in uitlaat

Garfield schreef :
Je zou ook naar één van de aankomende inspectiedagen kunnen komen, dan wordt je motor grondig geïnspecteerd door behulpzame professionals !


Als je nog geen lid bent, wordt dat even en meldt je voor de inspectiedag in Alphen aan. Wordt hij door meerdere kenners nagelopen! Heb je direct je inleg er ruim uit en weet je wat de staat is!
Komen vaak verrassende dingen uit die je achteraf fijn vindt om te weten.
Erna een keer samen met Rob tegen zelf sleutel tarief leren en je kent de motor ook een stuk beter!

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2020 20:46 #13 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic Verbruik te hoog - benzinegeur in uitlaat
Inderdaad, naar Rob in Alphen en samen met hem een paar stappen zetten.
Het zijn 4 bougies en dat is een lastig klusje zonder de juiste bougiesleutel en werkplekje.
Als je de hele dag in Amsterdam rijdt kan je verbruik ook best wat aan de hoge kant zijn natuurlijk.

Ik stuur je even een PB

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2020 20:59 #14 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Verbruik te hoog - benzinegeur in uitlaat

Timy schreef : Komen vaak verrassende dingen uit die je achteraf fijn vindt om te weten.

Inderdaad ... niet altijd op het moment zelf maar die pijn ebt wel weg :-)

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden