onderhoudsinterval

25 okt 2009 12:41 #1 door cesio
onderhoudsinterval werd gestart door cesio
Hallo,

Ik heb een half jaar terug gekocht een nieuwe transalp model 2008. Het onderhoudsboekje heeft het volgens mij over een onderhoudsinterval van elke 10.000 kilometer. Mijn dealer zegt echter dat bij de transalp de interval elke 6000 km een kleine beurt en elke 12000 km een grote beurt noodzakelijk is. Ik rij ongeveer 10.000 km per jaar. Ook hoor ik vertellen dat met de huidige moderne olie het telkens verversen van de olie eigenlijk helemaal niet meer echt nodig is, is daar misschien iets meer over bekend?

Alvast bedankt voor de antwoorden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2009 12:48 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic onderhoudsinterval
Als je 10.000 km per jaar rijdt is 1x per jaar verversen echt voldoende.
Als Honda voorschrijft bij de nieuwe Alp dat 1x per 10.000 km volstaat dan kan je je daar gewoon aan houden.
Ik vrees dat je dealer je wat vaker je portemonnee wilt zien trekken.
Doe zo wie zo ook direct een oliefilter wissel.

Er zijn motorfietsen die met een full-synthete 20.000 km mogen rijden.

Een Alp is met een goede half-synthete al dik tevreden en die is stukken goedkoper en 1x per jaar verversen komt dan in jouw geval prima uit ;) 8)

26 okt 2009 11:28 #3 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic onderhoudsinterval
Is meneer niet in de war met mijl en KM? 6000 mijl is wat er in het onderhoudsschema staat van oudere transalps.

Olie niet verversen maar enkel bijvullen vind ik persoonlijk trouwens een raar advies. Ik ken iemand die het met z'n oldtimer Mercedes doet, en waarempel gaat het nog goed ook! maar hij belast die auto dermate zwaar dat zelfs frisdrank nog genoeg zou smeren.

26 okt 2009 11:48 #4 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic onderhoudsinterval
Honda hanteerd idd een onderhoudsinterval van 6.000 km bij de oude (600) alp en de Dero (in ieder geval tot modeljaar 2004...  ::) )

Ik weet niet hoe dat zit met de nieuwe 700 Alp. Maar... Wil je aanspraak maken op b.v. garantie (en met een nieuwe Alp van 2008 heb je die nog!) is het wellicht verstandig om gewoon de beurtjes te laten uitvoeren volgens 'het boekje'. Maar zoals Bram ook aangeeft, het ligt ook aan je dealer. Maar het kan niet zo zijn dat je dealer afwijkt van datgene wat Honda voorschrijft!

Ik rij gemiddeld 14.000 tot 16.000 per jaar op de Dero en deze ziet maar één keer per jaar de werkplaats voor een grote beurt. Vaak in het voorjaar. Is 'ie weer helemaal klaar voor het nieuwe seizoen. Dat houd 'ie nu al 5 jaar en dik 75.000 km vol.

Met de XLV750R en onze 600 Alp rijden we véél minder, gemiddeld 2.500-3.000 km per jaar. Maar ook die gaan gemiddeld 1x per jaar ff bij Dokter Honda langs. Vaak geeft onze monteur al aan dat er eigenlijk niets hoeft te gebeuren, maar we vinden het zelf prettig als b.v. zaken als remmen e.d. gewoon ff goed worden nagezien.

Weet niet zeker of de 700 Alp net als de Dero ook b.v. iridium vonkenkaarjes heeft. Die hoef je bij regelmatig gebruik eigenlijk maar één keer in de 30.000 / 50.000 km te vervangen.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

27 okt 2009 08:23 #5 door lebart
Beantwoord door lebart in topic onderhoudsinterval
volgens mijn boekje (alp700 '08) moet je elke 6 maanden of 6000km een onderhoud doen waarbij dan elke 12000 olie en filter vernieuwd worden. dit 2 jaar doen wegens garantie. mijn benzinemeter heeft kuren, verder alles goed met 27000km.
groetjes, bart.

27 okt 2009 13:32 #6 door Jan-Willem
Beantwoord door Jan-Willem in topic onderhoudsinterval
Klopt, staat ook in mijn boekje, alleen schijnt dus wel elke 6000 te moeten. Ik doe het ook maar braaf zolang de garantie er op zit. Het schijnt overigens wel zo te zijn dat 6000 km olie verversen is en 12.000 km olie en filter. ik had laatst wel dat er toch ietsjes olie bij moest, stond net op het minimum met nog 1000 km te gaan voor de beurt. Kan zijn omdat ik de alp de laatste tijd wat meer hoger in de toeren gereden heb. Maar als ie uit de garantie is dan ga ik het zelf wel grotendeels doen en dan rek ik m ook gewoon op naar de 10-12000 km, moet makkelijk kunnen, alleen kleppenstellen moet ik me wel in verdiepen of dat zelf een beetje te doen is, of  dat je met plaatjes moet kloten, dan breng ik m wel 1x per jaar weg.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.076 seconden