PD06 + Hyperpro: dikte olie ?

01 mrt 2020 14:48 #1 door Garfield
PD06 + Hyperpro: dikte olie ? werd gestart door Garfield
Nog een topic over Hyperpro veren ? Yep ...
Ik heb net het forum doorgespit en vind wel wat aanwijzingen voor mijn vraag maar verspreid over diverse topics en vrij gedateerd.

Ik heb recent een set Hyperpro veren (voor & achter) overgenomen van Oldtimer.
Deze ga ik binnenkort monteren.
Met uiteraard nieuwe olie.

En nu komt het: welke dikte ?

Origineel wordt er SAE 5 voorgeschreven door meneer Honda.

Hyperpro stelt zelf SAE 20.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF


Ik heb ze per mail gevraagd of ze dit wel zeker weten maar daar kreeg ik een vrij kort mailtje op terug:

Olie en veren zijn op mekaar afgestemd, gewoon de gegevens van de pdf volgen.

Ik heb nog nooit zulke dikke olie in een voorvork gedaan dus ik twijfel hier toch aan.
Deze dikte lijkt me meer iets voor een sportieve wegmotor.

Dus het forum maar eens doorgespit en inderdaad: diverse mensen waaronder één van onze eigen 'huis-experts' Waffie adviseren dunnere olie:

https://transalpclub.nl/forum/techniek-transalp/4790-progressieve-voorvork-veren-xl-600#74381

https://transalpclub.nl/forum/techniek-africa-twin/5201-veer-olie-progressieve-voor-veren-hyperpro#80992

Dus: het zal wel dunner moeten zijn.
Ik gebruik mijn Alp meer offroad dan op asfalt.

Wie heeft er praktijkervaring ?
Wat zal ik er in doen qua oliedikte ?

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2020 19:58 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic PD06 + Hyperpro: dikte olie ?
beste,

je moet eerst begrijpen dat de veren slechts de motorfiets dragen(incl alles) en de olie zorgt voor de demping.
en ja deze zijn op elkaar afgestemd.
Dit neemt niet weg dat dikke olie ook zorgt voor een vertraging in reactie tijd en dat hoeft niet altijd goed te werken.

met het gebruiksdoel zoals jij voorstelt ,wil ik een snel aansprekende voorvork die zijn gehele veerweg mag gebruiken
(doorslaan blijft altijd aanwezig)
ik zou een dikte 10 voorstellen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2020 17:10 #3 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic PD06 + Hyperpro: dikte olie ?
Dank voor je advies Ad, dat was ook meer de richting waar ik aan dacht.

Zijn er nog andere mensen met een mening hierover, bij voorkeur gebaseerd op praktijkervaring ?

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2020 19:17 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic PD06 + Hyperpro: dikte olie ?
Hyperpro heeft over het algemeen zelf onderzocht wat de beste prestaties levert (algemeen) voor de betreffende motor.
Op basis daarvan komt er dus een advies voor zowel dikte van de olie, als ook de luchtkamer !!!
Dus, de combinatie van 20W dikke olie en een luchtkamer van 175mm zorgt voor een het optimaal benutten van de hyperpro voorvering.

Ik persoonlijk zal altijd dat als basis nemen en heb nog nooit iemand terug gehad hiervoor.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2020 20:38 #5 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic PD06 + Hyperpro: dikte olie ?
Rob,

Thanks voor je bijdrage.

Inderdaad is de hoeveelheid olie die voorgeschreven wordt verschillend.

Honda stelt SAE 5, 549 cc per poot, luchtkamer van 125 mm.

Hyperpro stelt SAE 20, luchtkamer van 175 mm.

Als de poten 40 mm diameter zijn is een verschil van 50 mm hoogte dus een volume van ruim 60 cc dat er per poot minder in gaat.

Hmmm ....

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2020 17:19 - 22 mrt 2020 18:49 #6 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic PD06 + Hyperpro: dikte olie ?
Inmiddels is mijn Alpje weer volledig rijklaar en staat hij voor en achter op Hyperpro veren.

Omdat ik het belangrijk vind dat er terugkoppeling komt op vragen die op het forum gesteld worden, geef ik hierbij terugkoppeling op mijn eigen vraag.
Wellicht heeft iemand er in de toekomst nog wat aan.

Ik heb mijn originele achterschokbreker voorzien van een Hyperpro veer.
Hiermee kwam de achterkant een kleine 3 cm hoger in rust.

Ook in de voorvork zitten nu progressieve veren van Hyperpro.
Voor de originele veren schrijft Honda 549 cc 5W olie voor per poot, wat een luchtkamer van 125 mm zou moeten zijn.
Hyperpro schrijft 20W olie voor met een luchtkamer van 175 mm, ze noemen geen hoeveelheid.

De vorkpoten hebben een binnendiameter van 36 mm.
Hiermee zou een het hoogteverschil van 50 mm een volume van 51 cc opleveren.
Ofwel: 549 - 51 = 498 cc olie per poot.
Dat past dus perfect uit een blik van 1 liter :-)

De Hyperpro veren zijn 58,5 cm lang, de originele 57 cm.
Ook zijn de Hyperpro veren merkbaar stugger en zwaarder.

Ik heb uiteindelijk besloten om niet eigenwijs te zijn en de door Hyperpro voorgeschreven 20W olie te gebruiken.
Ik heb elke poot met 500 cc olie gevuld en dat leverde inderdaad precies een luchtkamer van 175 mm op.

Hyperpro schreef ook voor om de poten 20 mm door te steken (dus de voorkant van de motor te laten zakken) maar dat heb ik niet gedaan.
De reden hiervoor is dat de achterkant al een centimeter of drie omhoog was gegaan en dat als de voorkant dus ook ongeveer die afstand omhoog zou gaan door de langere en stuggere veren, de motor als geheel weer op ongeveer dezelfde balhoofdhoek en naloop zou uitkomen en het stuurgedrag in die zin dus niet zou veranderen.

Meteen nadat de motor weer op z'n wielen stond heb ik de voorvork eens flink in- en uitgeveerd en ik had toen al de indruk dat de poten niet overdreven gedempt waren ondanks de veel dikkere olie. Ook wel logisch want de Hyperpro veren zijn een stuk krachtiger en kunnen dus ook wat meer tegenwicht van dikkere olie gebruiken.

Vandaag heb ik een stuk van 20 km proefgereden.
De eerste indruk is goed.
De motor is in balans - de voor- en achterkant veren gelijkmatig.
De motor stuurt een stuk strakker.
Wel merk ik dat het niet meer mogelijk is om als een halve zool met flink hoge snelheid over verkeersdrempels te rijden zonder dat te merken.
Je merkt dat nu wel degelijk.

De motor rijdt nu op het asfalt echt enorm strak maar de vraag die ik voor mezelf nog heb is hoe het offroad bevalt.
En aangezien ik 80% offroad rijd is dat nog wel een belangrijke vraag :-)

Anyway, lang verhaal kort: de 20W olie die Hyperpro voorschrijft lijkt prima te voldoen.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2020 18:40 #7 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic PD06 + Hyperpro: dikte olie ?
mooi test verslag :)
en fijn dat de boel naar behoren werkt.

nu nog ff wachten op de gelegenheid ...............:pinch:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2020 15:55 #8 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic PD06 + Hyperpro: dikte olie ?
Vandaag eindelijk een flink stuk kunnen rijden, ook flink wat offroad.

Mijn eerste aarzeling over de vering is inmiddels volledig verdwenen.
De vering doet het fantastisch, juist en zeker ook offroad.

De motor stuurt ongelooflijk strak.
Hij laat je kleine oneffenheden (zoals bijv. een wat slecht gelegde klinkerweg) wel veel duidelijker voelen.
En met verkeersdrempels voel je de motor ook echt meer.

Maar ... als je vervolgens nóg een tandje erbij zet dan merk je heel goed wat de progressieve vering doet.
En dat is alles echt goed opvangen.

Dus ook die verkeersdrempels. Beter dan voorheen.

Offroad is het ook een enorme verbetering.
Kuilen, knippen en al dat soort dingen worden nu héél erg goed opgevangen.
De motor blijft daardoor veel stabieler.
Je zet je minder schrap als je een kuil ziet aankomen: je hoeft het zelf niet meer op te vangen, dat doet de vering nu vlekkeloos voor je.

Het ging zo goed dat ik mijn maatje Frank, die vandaag op zijn R1200GSA reed, heel goed kon bijhouden.
En Frank rijdt niet bepaald als een oude opa, maar knalt er aardig op los.

Dus al met al ben ik nu superenthousiast over de vering.

En met de voorgeschreven 20W olie in de poten :-)

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2020 17:37 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic PD06 + Hyperpro: dikte olie ?
Mooi dat je de ervaring deelt. Wij (ahumm) wisten dat al. 😉😉

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2020 17:39 #10 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic PD06 + Hyperpro: dikte olie ?
Mijn Pan en mijn VFR staan ook op Hyperpro veren en daar ben ik heel enthousiast over. Dat zijn echter pure wegmotoren.

Ik deel mijn ervaring inderdaad hier zodat een ander er in de toekomst misschien nog wat aan heeft.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.298 seconden