Inmiddels is mijn Alpje weer volledig rijklaar en staat hij voor en achter op Hyperpro veren.
Omdat ik het belangrijk vind dat er terugkoppeling komt op vragen die op het forum gesteld worden, geef ik hierbij terugkoppeling op mijn eigen vraag.
Wellicht heeft iemand er in de toekomst nog wat aan.
Ik heb mijn originele achterschokbreker voorzien van een Hyperpro veer.
Hiermee kwam de achterkant een kleine 3 cm hoger in rust.
Ook in de voorvork zitten nu progressieve veren van Hyperpro.
Voor de originele veren schrijft Honda 549 cc 5W olie voor per poot, wat een luchtkamer van 125 mm zou moeten zijn.
Hyperpro schrijft 20W olie voor met een luchtkamer van 175 mm, ze noemen geen hoeveelheid.
De vorkpoten hebben een binnendiameter van 36 mm.
Hiermee zou een het hoogteverschil van 50 mm een volume van 51 cc opleveren.
Ofwel: 549 - 51 = 498 cc olie per poot.
Dat past dus perfect uit een blik van 1 liter
De Hyperpro veren zijn 58,5 cm lang, de originele 57 cm.
Ook zijn de Hyperpro veren merkbaar stugger en zwaarder.
Ik heb uiteindelijk besloten om niet eigenwijs te zijn en de door Hyperpro voorgeschreven 20W olie te gebruiken.
Ik heb elke poot met 500 cc olie gevuld en dat leverde inderdaad precies een luchtkamer van 175 mm op.
Hyperpro schreef ook voor om de poten 20 mm door te steken (dus de voorkant van de motor te laten zakken) maar dat heb ik niet gedaan.
De reden hiervoor is dat de achterkant al een centimeter of drie omhoog was gegaan en dat als de voorkant dus ook ongeveer die afstand omhoog zou gaan door de langere en stuggere veren, de motor als geheel weer op ongeveer dezelfde balhoofdhoek en naloop zou uitkomen en het stuurgedrag in die zin dus niet zou veranderen.
Meteen nadat de motor weer op z'n wielen stond heb ik de voorvork eens flink in- en uitgeveerd en ik had toen al de indruk dat de poten niet overdreven gedempt waren ondanks de veel dikkere olie. Ook wel logisch want de Hyperpro veren zijn een stuk krachtiger en kunnen dus ook wat meer tegenwicht van dikkere olie gebruiken.
Vandaag heb ik een stuk van 20 km proefgereden.
De eerste indruk is goed.
De motor is in balans - de voor- en achterkant veren gelijkmatig.
De motor stuurt een stuk strakker.
Wel merk ik dat het niet meer mogelijk is om als een halve zool met flink hoge snelheid over verkeersdrempels te rijden zonder dat te merken.
Je merkt dat nu wel degelijk.
De motor rijdt nu op het asfalt echt enorm strak maar de vraag die ik voor mezelf nog heb is hoe het offroad bevalt.
En aangezien ik 80% offroad rijd is dat nog wel een belangrijke vraag
Anyway, lang verhaal kort: de 20W olie die Hyperpro voorschrijft lijkt prima te voldoen.