Nokjes Ta600/650

03 mrt 2020 06:56 #1 door Jasper
Nokjes Ta600/650 werd gestart door Jasper
In de volgende stap van het opknappen van mijn alpje ben ik aangekomen bij 2 afgebroken nokjes op de zijkappen aan de voorkant. Helaas heeft een vorrige eigenaar iets te gretig eraan getrokken waardoor aan beide kanten een nokje mist.

Nu zag ik dat iemand laatst vroeg om wat nokjes voor een TA600 om ze er opnieuw aan te lijmen, waarop hij snel geholpen werdt. Hierop Pim even een berichtje gestuurd maar hij had alleen nokjes van een 600 getestprint.

Ik vraag ik me af of iemand toevallig weet of deze identiek zijn aan de nokjes van een TA650, of dr iemand is die nokjes kan printen voor de 650 (uiteraard tegen betaling).
Het alternatief is een beschadigde kap van de motorsloop op de kop tikken en hier nokjes afzagen, maar probeer het liever even op deze manier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2020 18:52 #2 door Dennis
Beantwoord door Dennis in topic Nokjes Ta600/650
Bedoel je de nokjes dit je vastklikt in je tank?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2020 18:55 #3 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Nokjes Ta600/650
Ja!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2020 18:40 #4 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Nokjes Ta600/650
Een update op mezelf; ik ga komende week zelf proberen nokjes te 3D printen van ABS. Zijn er anderen die ze ook nodig hebben? Dan houdt ik daar rekening mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2020 21:47 #5 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Nokjes Ta600/650
Die kan ik áltijd wel gebruiken :) Je mag er voor mij wel een paar printen, voorkeur voor wit. Graag lang genoeg, inkorten kan altijd wel. En ik betaal je er graag wat voor B)

Al vast bedankt!
Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2020 22:57 #6 door Manoman12
Beantwoord door Manoman12 in topic Nokjes Ta600/650
Datzelfde geldt voor mij. druk er maar wat af. Die dingen komen altijd van pas. Uiteraard betaal ik er graag voor. gr Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2020 15:35 #7 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Nokjes Ta600/650
De eerste ABS nokjes zijn vandaag van de printer gekomen, deze hebben 20% infill dus het is even kijken hoe ze zich ophouden bij het in/uitdrukken van de tankgaten/rubbers.

Komende week las/lijm ik ze aan mijn kuip en dan wordt er getest of ze niet te snel afbreken. Zodra alles bij mij naar behoren werkt kan ik ze gaan uitdelen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2020 19:09 #8 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Nokjes Ta600/650
Mag ik ook op de wachtlijst?

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2020 08:59 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nokjes Ta600/650
Mijn ervaring hiermee is dat de hechting te wensen overlaat. Het materiaal is toch anders dan het originele , waarbij de beste resultaten nog steeds met lego en mek worden gehaald.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2020 14:41 #10 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Nokjes Ta600/650

Oldtimer schreef : Mijn ervaring hiermee is dat de hechting te wensen overlaat. Het materiaal is toch anders dan het originele , waarbij de beste resultaten nog steeds met lego en mek worden gehaald.


Waren dat ook ABS-nokjes uit de 3D-printer, of waren die misschien van PLA of ander materiaal?

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2020 16:40 #11 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Nokjes Ta600/650
Reparatie van een nokje van ABS plastic, vastgelijmd met MEK/lego.
Zit als een huis.


Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2020 09:07 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nokjes Ta600/650
Het ging over abs op rol en gemaakt met 3d printer

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2020 10:48 #13 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Nokjes Ta600/650

Oldtimer schreef : Het ging over abs op rol en gemaakt met 3d printer


Dat klinkt toch goed, op zich, apart dat het toch niet werkt. Hoe waren de nokjes bevestigd?

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2020 20:06 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nokjes Ta600/650
Beide kanten even insmeren met opgeloste lego in mek.
Even laten weken en dan samenvoegen.
Goed laten drogen
Ik laat meestal dagje liggen

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2020 20:26 - 27 mrt 2020 20:28 #15 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Nokjes Ta600/650
Kleine update;

In mijn jeugdige enthousiastme heb ik eerst de nokjes laten printen alvoor ik gekeken heb waar ze bij mij eigenlijk afgebroken waren. Dat bleek de verdunning te zijn, de rest van de nok zat er nog op. Nu zag ik ook dat bij de oorspronkelijke fabrikage de nokjes met een soort steeltje in de kap gezet zijn en dat onder verhitting dichtgeknepen is aan 4 kanten.

Dit gaf mij het volgende idee: ik heb het 'nokhuis' uitgeboord met een 9mm boor 0.5 cm diep, en de nokjes bijgezaagd tot ze hierin pasten. (de binnenkant van de nokjes is honingraad structuur) vervolgens wat gele lego opgelost in de lijm en het uitgeboorde spul hieraan toegevoegd (dat spul werkt nog beter dan lego), de honingraat van het nokje en het uitgeboorde nokhuis gevuld met ABSpasta en vervolgens het in elkaar gepropt. Wat extra lijm aan de zijkanten en nu moet het 24 uur drogen.

Het resultaat is vooralsnog op de foto te zien



Voor de mensen die interesse tonen, willen jullie de hele nokjes zoals ik ze uit de printer heb gekregen, of moet ik kijken of ik een inzetmodel kan maken? Dan kunnen pakken uitgeboord worden en het met lijm ingezet. Laat de nokjes namelijk op bestelling printen dus het is handig om te weten hoe en wat.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2020 21:22 #16 door Manoman12
Beantwoord door Manoman12 in topic Nokjes Ta600/650
Ik zie bij nader inzien van mijn bestelling af. Ik heb een ander systeem ontwikkeld, en dat werkt prima. Hoe dan, hoe dan? Vertel!

Ik neem een dun plaatje metaal, 2,5 bij 3 cm of zoiets. Daar las ik een spaanplaatschroef op. Daarop boetseer ik met kneedbaar plastic (protoplast) een knobbel zo dik als nodig. Het plaatje lijm ik vast. Blijft prima zitten en werkt snel.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2020 21:55 #17 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Nokjes Ta600/650

Manoman12 schreef : Ik zie bij nader inzien van mijn bestelling af. Ik heb een ander systeem ontwikkeld, en dat werkt prima. Hoe dan, hoe dan? Vertel!

Ik neem een dun plaatje metaal, 2,5 bij 3 cm of zoiets. Daar las ik een spaanplaatschroef op. Daarop boetseer ik met kneedbaar plastic (protoplast) een knobbel zo dik als nodig. Het plaatje lijm ik vast. Blijft prima zitten en werkt snel.


Het ziet er niet uit, maar hey, alst werkt werkt het, chapeau voor de creativiteit!

Bij mij zit alles ondertussen weer in elkaar en het past netjes in de gaten. Beetje bijgeschuurd met schuurpapier om de ruwheid van de printer eraf te krijgen en wat vaseline erop gesmeerd om het soepel door het rubber te laten gaan en this zo goed als nieuw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2020 19:23 #18 door Rinie1964
Beantwoord door Rinie1964 in topic Nokjes Ta600/650
Goede idee! En lassen hoeft nog geen eens als je de spaanplaatschroef er verzonken inschroeft, met een zelftapper bijvoorbeeld ( ik heb geen lasapparaat)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden