Motorolie

28 okt 2009 15:55 #1 door Marceau
Motorolie werd gestart door Marceau
Gisteren kwam mijn olie-indicator plots op. Het is al een tijdje geleden dat ik er nog wat liet bijdoen, dus dat kan wel kloppen.

Ik vroeg me af wat voor olie ik het best gebruik. Ik ben van plan te doorwinteren hier in Ierland (waar het misschien iets milder is dan in Nederland en België.

Zal ik best alle olie laten uitlopen of voeg ik er aan toe? Ik weet niet wat er ooit ingedaan is, en kan dat moeilijk navragen.

Moet ik een nieuwe oliefilter plaatsen of kan dat even wachten?

Ik rijd met een 1999 600cc Transalp.

Bedankt voor alle informatie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2009 16:14 #2 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Motorolie
www.honda-allroad.nl/forum/index.php?topic=2288.0

Hieruit kun je misschien al wat zaken herleiden. Misschien heb je er wat aan.

Good Luck  ;D

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2009 17:33 #3 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Motorolie
Gewoon lekker nieuwe olie en een filter. Dan weet je wel wat er in zit en later eventueel bij moet vullen.
Zo gepiept.

Gr. Neet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2009 17:56 #4 door Marceau
Beantwoord door Marceau in topic Motorolie

www.honda-allroad.nl/forum/index.php?topic=2288.0

Hieruit kun je misschien al wat zaken herleiden. Misschien heb je er wat aan.

Good Luck  ;D


Ik heb die link goed doorgenomen en meen te kunnen besluiten dat halfsynthetisch 10w40 van een redelijk merk sowieso geen slechte keus is. Klinkt dat ongeveer goed? Een kerel in een winkeltje zei dat je bij oudere motoren alleszins niet voor volsynthetisch moet gaan, ik heb er sowieso geen idee van.

Over oliefilters... die heb ik nog nooit vervangen. Hoe zou ik daarvoor te werk gaan, en waar kan ik die vinden? Ik heb het werkplaatshandboek jammer genoeg wel op mijn computer maar mijn computer is anderhalve week gesneuveld bij een val van mijn tank (nochtans in een tanktas).

Een ander vraagje. Als ik die olie volledig uitgiet, waar moet ik daar dan mee heen? Deponeer ik die ergens op straat? Hoe doen jullie dat?

Tenslotte. Olie vervangen is gewoon laten uitlopen, afsluiten onderaan en boven opnieuw ingieten vermoed ik? Ik moet niet even spoelen of zo?

Vergeef me mijn onwetendheid en nog eens bedankt voor je antwoorden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2009 19:19 #5 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Motorolie
Zou je niet beter even naar een motordealer gaan?
Gewoon 10W40 Half synt. en een oliefilter laten plaatsen.
Dan komt het helemaal goed en wordt de boel millieuvriendelijk afgevoerd. (hoop ik)

En anders 10W40 halen, speciaal voor motorfietsen (ivm je natte plaat koppeling), een oliefilter.
Als je dan onder je motor kijkt dan zie je je filter zo zitten. Met een beetje mazzel kan je hem zo los draaien met een beetje kracht. Bak eronder en opvangen. Anders een filtersleutel (tooltje) of grote waterpomptang gebruiken.
Grote bout onder blok losdraaien en ook olie in de bak opvangen. Beetje warm loopt beter leeg.
Bout er weer in, nieuwe filter erop en stevig handvast draaien. (rubber ring even insmeren met hje nieuwe olie. Glibbert lekkerder. Geen tangen oid gebruiken om vast te draaien.
Nieuwe olie erin, peilen en klaar.
Olie naar een afvalstation of een dealer.

Gr. Neet





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2009 12:45 #6 door nr 52
Beantwoord door nr 52 in topic Motorolie
oliefilter verwijderen zonder tooltje: ik heb er wel eens een schroevendraaier doorheen geslagen, daar kun je dan kracht mee zetten, scheelt weer een paar euri. ;) De nadelen zijn: olie lekkage langs en schoonmaken van de schroevendraaier. Niet te dicht bij de bevestigng slaan, dan maak je het bevestigingspunt stuk. en soms zit het filter zo vast, dat het metaal van het oliefilter scheurt en dan heb je echt een probleem met een stukkie oliefilter nog aan je blok.
mmmm  :-\ mischien is een tooltje wel zo handig.. ;D ik heb ze in de 2,5 euro bak bij de bouwmarkt zien liggen. Misschien toch eens meenemen :P

Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2009 01:10 #7 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Motorolie
ik sla de schroevedraaier dus wel dichter bij bevestiging erdoorheen, alleen laat ik hem schuin lopen, net erlangs zodat de schroevedraaier tegen het stuk metaal in het midden rust. Dan kun je goed kracht zetten zonder dat het al te veel uitscheurt.

En inderdaad, doe er een teil onder.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2009 01:14 #8 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Motorolie

Gisteren kwam mijn olie-indicator plots op.


Je olielampje ging branden terwijl je reed? gelijk stoppen. dat betekent namelijk dat je olie OP IS.

Overigens moet je dan ook eens gaan bekijken waar die olie heen is gegaan zo snel. En zowieso dan na elke (langere) rit oliepeil checken, en uitrekenen hoeveel olie je op 1000km (of 100km) verbruikt.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2009 02:10 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorolie
Ja hoor fijne en goedkope tool, die schroevendraaier!

(wel je mouw in de gaten houden..  ;D)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2009 09:17 #10 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Motorolie
Idd: een rood lampje vereist "onmiddelijk aandacht".... en het loont om van te voren in je handboek te kijken wat voor boodschap er achter zit.

Olie: oliedruk te laag (opbrengst van de pomp te laag of de pomp krijgt geen olie om op druk te brengen) , altijd game over: als het peil goed is kun je enkel laten wegtakelen.
Accu:  Accuspanning te hoog of laag (vroeger gewoon een meter), door door te rijden met een te lage spanning sloop je naar mijn weten niets. Te hoog, echter...
Brandstof: De RD04 heeft één bouwjaar lang twee brandstofsensors gehad: ééntje geel (bekende boodschap) , en één rood (tank nu *or else*)  (stil komen te staan in de middle of nowhere? pomp die droog draaid en zichzelf om zeep helpt?)

maar niet domweg doorrijden  ;D, die dingen heten niet voor niets `idiot lights`  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2009 10:23 #11 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Motorolie
Schroevendraaier? Dan ben ik wel heel overdreven met filter-tool en moment sleutel.  :-\

Overigens kan het ook aan de druk schakelaar liggen. Dat was bij mij het geval, het lampje ging heel licht branden bij stationair. Meteen gestopt en nivo gecontroleerd, niets aan de hand. Motor weer gestart en toen was het weer weg, en later was het weer maar echt heel lichtjes en alleen bij stationair. Een paar dagen later kwam het lampje helemaal niet meer aan en dat is nog gevaarlijker!! Ik heb toen het geheel gecontroleerd door het zwarte draadje van de sensor tegen het frame te houden en het lampje ging branden. De druksensor is in feite een aan/uit schakelaar die bij geen druk aanstaat en blijkbaar was het contact ingebrand (net zoals het benzine pomp verhaal). Ik heb de sensor vervangen en geen problemen meer gehad. 

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2009 10:36 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorolie

Schroevendraaier? Dan ben ik wel heel overdreven met filter-tool en moment sleutel.  :-\


Nou nee een tooltje is wel zo netjes, die schroevendraaier is wat kort door de bocht. Maar heel effectief. En uiteraard alleen voor LOS draaien..

Die momentsleutel is wel beetje overkill. Plaatsen van een oliefilter doe je wat men noemt, handvast: zo strak als dat je hem met de hand krijgt aangedraaid. Ook dit kun je overdijven, en dan heb je de volgende keer weer een of ander 'tooltje' nodig.. ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2009 10:42 #13 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Motorolie
Sja....  handvast is natuurlijk een ruim begrip. Das gauw te vast, vandaar dat ik een moment sleutel gebruik. Niet voor de over-kill maar meer voor under-kill.  ::)

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2009 10:49 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorolie
'Goed gereedschap is het halve werk' zegt men..

Als je weet hoe je gereedschap dient te gebruiken, geldt dat met name ook voor de volgende keer!

(en kunnen mensen als Huib hun schroevendraaier blijven gebruiken waar die voor bedoeld is..)

;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2009 11:24 #15 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Motorolie
Schroevendraaier? Das een heel veelzijdig produkt. ;) Ga het toch echt proberen met schroevendraaier de volgende X. Met loshalen dan he.....

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2009 09:16 - 18 nov 2009 18:54 #16 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Motorolie

Schroevendraaier? Das een heel veelzijdig produkt. ;) Ga het toch echt proberen met schroevendraaier de volgende X. Met loshalen dan he.....


Joh...........2.50 in de bouwmaktbak....

(ik heb ze eigenlijk nog nooit gezien, ga ik toch is op letten.)

5,- voor betaald nu....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2009 22:37 #17 door Marina
Beantwoord door Marina in topic Motorolie
Over die motorolie heb ik ff een dummie-vraag: hoeveel km gaat dat gemiddeld mee zonder bij te moeten vullen? Bij een normale rustige rijstijl?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2009 23:01 #18 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Motorolie
Vragen zijn nooit dummie... ;) antwoorden daarentegen soms wel.... hoop dat dit aardig klopt.
De welbekende Haynes manual heeft het over elke 12000 km of elk jaar (net wat eerder komt) nieuwe olie en een nieuw filter. .....
Het hangt sterk af van hoe je je motor gebruikt, als je er per week 200 km volgas mee door het zand en de bagger mee aan het ploegen bent kan je het misschien beter om de 2000 doen. Bijvullen hopelijk niet te veel maar wel veel controleren. Motor rechtop en dipstick niet inschroeven maar alleen dippen.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2009 23:07 - 03 nov 2009 23:13 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorolie
Dum is een vraag die je niet stelt..

Een motor in goede conditie gebruikt nauwelijks olie en die zul je tussen de onderhouds-intervallen in principe nooit hoeven bijvullen.

Controleren van het oliepeil is WEL belangrijk, maar eigenlijk een voorzogsmaatregel: meten is weten! Zodat je ook in dat opzicht met een gerust hart kunt blijven rijden. Controle van bijvoorbeeld je bandenspanning is net zoiets.

Bijvullen van olie komt eerder voor bij motorblokken die veel kilometers gedraaid hebben of onderhuids iets mankeren. Daar kom je dan achter omdat je trouw regelmatig het oliepeil moet controleren. Bijvullen doe je, tussen onderhouds-intervallen in, alleen als blijkt dat het oliepeil op het peilstokje tegen 'minimum' aan zit.

De levensduur van olie kan enorm verschillen, afhankelijk van de conditie van de motor, alsmede het rijgedrag en rij-omstandigheden. Er zit werkelijk een wereld achter jouw vraag.

Als jij, met jou rijstijl, ook regelmatig je oliepeil controleert, en je houdt aan de voorgeschreven onderhouds-intervallen, uitgevoerd door een terzake kundige, zit je ALTIJD safe!

Veel rijplezier!  ;) (en controleer ook af en toe je bandenspanning..)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2009 23:25 #20 door Marina
Beantwoord door Marina in topic Motorolie
Bedankt voor je antwoord :) Controleren gaat wel lastig zonder middenbok, maar daar is wat op te vinden (m'n lesmotor had zo'n handig peilglaasje...). In het boekje staat dat je 'm eerst een paar minuten moet laten draaien? :o

Voor de bandenspanning heb ik inmiddels zo'n metertje, volgende probleem is dat ik niet weet hoe ver je onder de voorgeschreven spanning kunt komen (ik neem aan dat kPa (kgf/cm²) net zoiets als bar is??) zonder dat het onverantwoord is ermee rond te rijden. Heb ook gemerkt dat er vrolijk weer wat lucht wegloopt voordat je je ventiel hebt dichtgedraaid.

Ze zouden een alles-wat-je-moet-weten-over-motoren voor Dummies moeten schrijven voor mensen zoals mij, maar met internet, m'n instructieboekje en behulpzaam personeel bij de plaatselijke Motoport kom ik toch een heel eind.:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden