Motorolie

03 nov 2009 23:55 #21 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorolie
1 bar = 100 KPa = 1.02 Kgf/cm2

www.thuisexperimenteren.nl/infopages/conversies.htm

In Europa meten gewone mensen luchtdruk in barren. Bij de pomp zie je vaak twee meet-eenheden: bar en psi. Twijfel je hoe hun systeem werkt? Loop even naar binnen en vraag gewoon even.

Ik weet niet wat voor motor je rijdt, maar ga er vanuit dat je voor en achter niet onder de 2 bar moet gaan, net als met een autoband. Daaonder wordt gauw te zacht en dan wordt je achterkant wobbelig en de voorkant gaat zwaar sturen. Bij koud weer daalt de luchtdruk in je band door afkoeling en dan moet je vaker controleren. Als je elke dag rijdt, 1x per week. Als je maar heel af en toe rijdt: altijd vóór het wegrijden! Maar als vuistregel: hou gewoon de spanning aan die je boekje aangeeft.

Olie peilen als je geen bok hebt: Je motor staat op de zijstandaard. Meestal zit de peilstok rechts. Draai hem eruit en veeg hem af. Doe hem er los weer in (dus niet vastdraaien). Ga op je motor zitten en zet hem rechtop met beide voeten aan de grond. De motor staat nu recht en jij fungeert de bok nu. Zet terug op de standaard, haal peilstokje eruit en lees af.. Thats it! Hou de instructies aan die in je boekje staan. Als daar staat: laat 3 min. draaien voor peilen bla bla, dan doe dat.




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2009 00:52 #22 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Motorolie
Voor het peilen de motor een paar minuten laten draaien???? :o :o
Daar heb ik nog noooooit van gehoord.....is dit niet een verwarring met het blok laten draaien na vervanging van olie + oliefilter?
Er wordt dan olie ''opgenomen'' door het filter, dan poos wachten (wij wachten minstens een uur zodat de olie uit alle hoeken en gaten weer gezakt is) en nog even controleren of er genoeg in zit.
In de tijd dat wij elkaar kennnen hebben wij dat altijd zo gedaan.....

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2009 01:13 #23 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Motorolie

Voor het peilen de motor een paar minuten laten draaien???? :o :o
Daar heb ik nog noooooit van gehoord.....is dit niet een verwarring met het blok laten draaien na vervanging van olie + oliefilter?
Er wordt dan olie ''opgenomen'' door het filter, dan poos wachten (wij wachten minstens een uur zodat de olie uit alle hoeken en gaten weer gezakt is) en nog even controleren of er genoeg in zit.
In de tijd dat wij elkaar kennnen hebben wij dat altijd zo gedaan.....


in het handboek wordt inderdaad gesproken over het laten draaien van de motorfiets echter in de praktijk is dit vaak een probleem,want koude olie zakt niet zo snel
het lijkt me meer om het telkens op de zelfde manier te doen,

in het verhaal van brombeer ga ik niet helemaal mee,

iedere motor verbruikt olie  alleen de een wat meer dan de ander
pas als er iets verandert in dit verbruik zijn het vaak  de omstandigheden die zijn verandert of zoals hij beschrijft . het inwendige.
over hoe lang gaat motorolie mee.........

is afh van wat je onder hoe lang verstaat

De motorolie heeft als voornaamste  taken,

afdichting
smering
koeling
opname van vuil en verbrandingsresten
geluiddemping

tijdens gebruik veranderd de viscositeit(dikte ) en vindt er verzuring plaats
en zolang de olie dit aankan is ze nog niet aan vervanging toe
zo doen hedendaagse trucks ca 100000 km (long life oil)
auto's ca 50.000 km interval en motorfietsen ca 6000-12.000 km
maar een olie monster geeft uitsluitsel echter voor de motorfiets is dit financieel niet haalbaar en vervangen we het produkt binnen de richtlijn van de fabrikant

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2009 10:23 #24 door Marina
Beantwoord door Marina in topic Motorolie

Olie peilen als je geen bok hebt: Je motor staat op de zijstandaard. Meestal zit de peilstok rechts. Draai hem eruit en veeg hem af. Doe hem er los weer in (dus niet vastdraaien). Ga op je motor zitten en zet hem rechtop met beide voeten aan de grond. De motor staat nu recht en jij fungeert de bok nu. Zet terug op de standaard, haal peilstokje eruit en lees af.. Thats it! Hou de instructies aan die in je boekje staan. Als daar staat: laat 3 min. draaien voor peilen bla bla, dan doe dat.


Das een goeie, bedankt voor de tip :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2009 11:21 #25 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Motorolie
oke, maar even over het peilen,....olie zit in het blok...bij een koude motor die niet gedraait heeft zit alles onderin...als je dan peilt heb je toch pas een beeld hoeveel olie erin zit??
Als je eerst het blok laat laten draaien....wordt de olie rondgepompt...als je dan na korte tijd peilt weet je toch niet precies hoeveel er in zit?
De olie is dan toch verspreid door het blok en nog niet geheel gezakt??
Je zou dan kunnen denken dat er te weinig in zit, gaat vervolgens bijvullen...dan kan later weer blijken dat er teveel in zit, ook niet fijn....

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2009 11:32 #26 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic Motorolie
Misschien is het wel handig om na een rit het olieniveau te controleren.
Tijdens het afstijgen en helm afzetten kan de olie naar het carter zakken en kan je betrouwbaar controleren, toch? ;)

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2009 17:42 #27 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Motorolie

Misschien is het wel handig om na een rit het olieniveau te controleren.
Tijdens het afstijgen en helm afzetten kan de olie naar het carter zakken en kan je betrouwbaar controleren, toch? ;)


Inderdaad, goed genoeg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2009 18:28 #28 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Motorolie
Ik controleer het meestal bij het tanken.

Voordeel: olie heeft de tijd om te zakken, je doet het regelmatig, altijd doekjes in de omgeving om t stokje te poetsen, evt olie direct te koop.

Nadeel: haast,haast,haast en geen tijd om te checken...

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2009 21:06 #29 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorolie
Ja is ook zo, als je op verschillende manieren meet, kan je peilstokje er anders uitzien met dezelfde hoeveelheid olie.

Maar dat beetje olie wat elders vertoefd dan onderin, is relatief weinig.

Zoals Ad al zegt: belangrijker is om steeds op dezelfde manier te meten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2009 22:55 #30 door Marina
Beantwoord door Marina in topic Motorolie
Ik dacht dat dat altijd bij een koude motor moest. Maar als je 't ff de tijd geeft om te zakken kan dus ook? :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2009 23:28 #31 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorolie
Paar minuutjes met warme motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden