Ketting speling meten

19 apr 2020 18:14 #1 door wereldreiziger
Ketting speling meten werd gestart door wereldreiziger
Wie kan me helpen.
Uit het werkplaats handboek van Honda voor de XL700 wordt me een ding niet duidelijk bij het spannen van de ketting.
Net een nieuwe laten plaatsen, 1000km terug en wil de ketting nu zelf nog even naspannen, of in ieder geval de speling correct meten.
Maar, Honda zegt, speling 35-45 mm met de motor op de zijstandaard, niet inveren of wat dan ook. Prima. Duidelijk

Maar is het een kwestie van de ketting dan alleen omhoog naar de achterbrug duwen en is dat dan de speling. Of bedoelen ze speling tussen omhoog en omlaag duwen? Scheelt nogal.
Iedereen heeft zo z'n manieren. Maar wat wil Honda nou?



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2020 20:00 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Ketting speling meten
eerst de theorie:

de krachtoverbrenging vindt plaats via een ketting en tandwielen echter er is een beweegbaar deel waarvan het draaipunt( de achterbrug) op een andere plek zit dan dat van het voor tandwiel,
Hierdoor verandert de voorspanning op de ketting tijdens het bewegen van deze achterbrug
het punt waar alle punten op 1 lijn zitten is het uitgangspunt( dit is dus de kortste afstand) alle extra ruimte ontstaat door het aanspreken van de achtervering.

de praktijk.:
Honda geeft dus aan dat de ruimte minimaal 35-45 mm tussen omhoog en omlaag moet zijn.
dat is op zich duidelijk..

in de praktijk werkt het beter om de ketting spanning zo te checken dat deze bij het omhoog drukken net de kettinggeleider aan de onderzijde niet raakt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2020 22:33 #3 door wereldreiziger
Beantwoord door wereldreiziger in topic Ketting speling meten
Dank voor de snelle reactie, ik had dat ook ergens gevonden, maar meestal in een onderwerp voor de 600.
Is de ketting geleider op de XL700 niet langer?



alvast bedankt!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2020 08:34 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Ketting speling meten
Geld ook voor je 700.
(En voor nog veel meer motor merken en types ;) )

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2020 12:57 #5 door wereldreiziger
Beantwoord door wereldreiziger in topic Ketting speling meten
Oke. Iemand mss een fototje? Welk punt en wat nét niet raken is.

Mijn dank is groot!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2020 09:16 #6 door Clicteur Bert
Beantwoord door Clicteur Bert in topic Ketting speling meten
Ik stel gewoon de schuifmaat in op de max. speling, in jouw geval 45mm.
Je meet in het midden tussen de 2 tandwielen en daar duw je de ketting zo hoog mogelijk.
Dan houd je de schuifmaat op het hoogste punt en vervolgens duw je die omlaag, blijft de ketting binnen de opening, dan zit je nog goed...

Belangrijk is wel dat je van de bovenkant van de ketting tot de bovenkant meet of van onder tot onder.
Andes verlies je dus al de dikte van je ketting...
En dit meet je verschillende keren op verschillende punten, want je ketting kan hier en daar wat strakker zitten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.386 seconden