Als het een originele schokbreker is werkt dat met een dubbele wartel. De onderste sluit aan op de veer en is voor de verstelling, de bovenste dient om de onderste te borgen.
Er zijn idd haaksleutels voor, maar de ervaring leert dat dat niet handig werkt en/of er té weinig ruimte is, iig als de schokbreker gemonteerd is. Je werkt makkelijker met een hamer en een grote schroevendraaier.
- zet de motor op de middenbok of een krikje er onder, zodat het achterwiel vrij is, daarmee ontlast je de veer van de schokbreker.
- spuit de boel in met wd40 oid.
- tik de bovenste wartel linksom (da’s los
)
- tik vervolgens de onderste rechtsom (= ‘strakker’) tot je de gewenste hoogte hebt of dat hij niet verder meer wil
- de verhouding is ong 1:3, dus 1cm op de schokbreker is ong 3cm op de achteras
- tik tot slot de bovenste weer rechtsom om de boel weer te borgen
Overigens word de veer hier niet harder of zachter van, je verstelt uitsluitend de rijhoogte, ie de ‘static sag’
Succes met de klus!
Grtz,
René