Achter vering XL600V

22 apr 2020 13:24 #1 door Raf
Achter vering XL600V werd gestart door Raf
Dag Alpers!

De enkele rear shock achteraan onder mijn Transalp staat vrij zacht en daarvoor laag afgesteld (voorkeur van de vorige eigenaar). Ik wil deze graag iets harder afstellen waardoor bij zitten de motor minder ver doorveert.

Met de tool die in het bijgeleverde setje zit zou ik het kunnen aanpassen, nu weet ik alleen niet goed welke kant op, en bovendien nog belangrijker kom ik er met geen mogelijkheid aan!

Hopelijk kan iemand me erbij helpen :)

Groetjes en geniet van de mooie dagen allemaal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2020 15:14 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Achter vering XL600V
Als het een originele schokbreker is werkt dat met een dubbele wartel. De onderste sluit aan op de veer en is voor de verstelling, de bovenste dient om de onderste te borgen.

Er zijn idd haaksleutels voor, maar de ervaring leert dat dat niet handig werkt en/of er té weinig ruimte is, iig als de schokbreker gemonteerd is. Je werkt makkelijker met een hamer en een grote schroevendraaier.

- zet de motor op de middenbok of een krikje er onder, zodat het achterwiel vrij is, daarmee ontlast je de veer van de schokbreker.
- spuit de boel in met wd40 oid.
- tik de bovenste wartel linksom (da’s los ;) )
- tik vervolgens de onderste rechtsom (= ‘strakker’) tot je de gewenste hoogte hebt of dat hij niet verder meer wil
- de verhouding is ong 1:3, dus 1cm op de schokbreker is ong 3cm op de achteras
- tik tot slot de bovenste weer rechtsom om de boel weer te borgen

Overigens word de veer hier niet harder of zachter van, je verstelt uitsluitend de rijhoogte, ie de ‘static sag’ :)

Succes met de klus!

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden