Vreemde gas-problemen met mijn XL600V

28 apr 2020 00:17 - 28 apr 2020 00:24 #1 door JimmyMoped
Vreemde gas-problemen met mijn XL600V werd gestart door JimmyMoped
Zoals de titel al zegt doet mijn afgeragde ouwe (maar prachtige) Alp de laatste tijd vreemd. Sinds de vorige zomervakantie heeft hij niet écht lekker meer gereden. Toen is de carb vervangen en reed hij beter dan ervoor met één mankement, maar dat mankement wordt de laatste tijd steeds erger.

De Alp is van '87, maar we hebben er een blok van '94 ingezet. De carb die we er nu op hebben gezet is de carb welke bij dit blok hoorde (en waar zonder problemen mee is rondgereden). Deze is ook in de ultrasoon reiniger geweest. Luchtfilter en bougies zijn vervangen.



Aanvankelijk was het probleem dat wanneer ik van de 80 wilde doortrekken naar de 100, hij rond de 80-90 even inzakte, om daarna weer vol gas door te stomen naar de 100. De topsnelheid lag ook lager, dat werd rond de 120 terwijl ik eerder de 170 kon aantikken.

Inmiddels rijd hij nog slechter, en haal ik denk ik de 100 niet. Starten is geen probleem (starten lopen), maar wanneer ik ineens mijn gas open gooi, zakt hij in, soms zo erg dat de motor af slaat.
Wanneer ik choke heeft hij dit effect veel minder. Ook lijkt hij bij hogere snelheden beter te rijden met choke.
Als ik optrek gaat het bij alle snelheden allemaal heel traag en zonder die pit die ik eerder van de Alp heb gekend.
De motor roffelt en knalt ook meer dan vroeger. Lijkt op een te rijke afstelling?
Zonder luchtfilter rijden maakt geen verschil.



Momenteel heb ik de carb er af na tips over lekke diafragma's, valse lucht of verstopte sproeiers, maar dit lijkt niet aan de hand.
Ik hoop dat iemand me hier de goede kant op kan wijzen wat dit probleem zou kunnen zijn want ik ben een flinke leek op technisch gebied! Alvast bedankt ;)

Honda Transalp xl600v '87 // Honda xr600r '87 // Yamaha dt50mx '87 // KTM 950 Adventure S 2004
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2020 06:14 #2 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Vreemde gas-problemen met mijn XL600V
Weet je zeker dat het niet per ongeluk de CDI's zijn? Zijn ze al liggend gemonteerd en wissel ze eens om? Stopt de toerenteller dan als het vermogen wegvalt?

Zou mij niets verbazen als ik deze klachten lees..

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2020 08:36 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Vreemde gas-problemen met mijn XL600V
- carb probleem (check ook vlotters goed functioneren, eerder iemand met identieke klachten waar 1 vlotter de boel af sloot)
- compressie probleem ? --> compressietest
- cdi's zoals timy al zegt (al haalt ie dan waarschijnlijk eerder slechts 80 kmph)
- check ook kleur bougies (verschil voor/achter)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2020 10:18 - 28 apr 2020 10:28 #4 door JimmyMoped
Beantwoord door JimmyMoped in topic Vreemde gas-problemen met mijn XL600V

Timy schreef : Weet je zeker dat het niet per ongeluk de CDI's zijn? Zijn ze al liggend gemonteerd en wissel ze eens om? Stopt de toerenteller dan als het vermogen wegvalt?

Zou mij niets verbazen als ik deze klachten lees..

Ik denk het niet, ik heb al eerder problemen gehad met de CDI's, en dat voelde wel heel anders dan dit nu. Het vermogen viel niet langzaam weg, maar is is de loop der maanden steeds slechter geworden. CDI's zijn liggend gemonteerd en toerenteller stopt niet, omdraaien kan ik inderdaad nog eens proberen.

robgoesdakar schreef : - carb probleem (check ook vlotters goed functioneren, eerder iemand met identieke klachten waar 1 vlotter de boel af sloot)
- compressie probleem ? --> compressietest
- cdi's zoals timy al zegt (al haalt ie dan waarschijnlijk eerder slechts 80 kmph)
- check ook kleur bougies (verschil voor/achter)

-Goede tip! Hoe zou ik kunnen checken of deze goed functioneren?
-Compressie was ooit prima, maar dat is inmiddels al weer een jaar of twee geleden. Misschien een goede om te testen.
-CDI's vermoed ik dus niet omdat het vermogen niet ineens wegvalt (zoals hij eerder wel heeft gedaan toen 1 CDI defect was) maar langzaamaan is verslechtert. Kan geen kwaad om te checken natuurlijk.
-Bougies ga ik checken! Er zitten wel net nieuwe in met 0.9mm afstand. RA6HC's. Nog een goede tip voor een passende bougiesleutel?

Honda Transalp xl600v '87 // Honda xr600r '87 // Yamaha dt50mx '87 // KTM 950 Adventure S 2004
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2020 12:48 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Vreemde gas-problemen met mijn XL600V
Bougies gebruik ik over het algemeen NGK DPR8EA-9.
Bougie sleutel heb ik eventueel origineel in mijn shop staan
BOUGIE SLEUTEL TA/AT

Vlotters moet je bekijken als je de vlotter bakjes los haalt.
Dan vervolgens de carb dusdanig houden zoals ze gemonteerd zijn, en dan moet de vlotter(naald) vrijelijk omhoog en omlaag te bewegen zijn door lichtjes tegen de vlotter te duwen.
Als je dan nog even door de brandstof toevoer blaast (zachtjes), en de vlotters omhoog duwt kun je ook nog eens meteen controleren of ze goed afsluiten als ze omhoog staan.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2020 14:26 - 28 apr 2020 14:28 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Vreemde gas-problemen met mijn XL600V
beste Jimmy,

diagnose stellen op afstand is lastig zo niet onmogelijk .

mijn indruk is dat je zeker geen groot mankement hebt maar wel grote gevolgen ervaart.
en we willen jou graag helpen maar je eigen gebrek aan technische know how maakt het niet eenvoudig

als je niet begrijpt wat er gebeurt is de oplossing ook lastiger

je gaat eerst terug naar het begin?
en dan begin ik met te vragen

om een bepaalde reden heb je het motorblok gewisseld .... waarom
en waarom heb je de carburateur gewisseld.

slechter presteren van de motor kan maar 2 redenen hebben

brandstof gerelateerd of elektrisch gerelateerd

en welke van deze 2 moet je eerst 100 % uitsluiten
want enkel met "ik denk het niet" kun je niets mee.

mijn motor maatjes noemen zaken die het allemaal zou kunnen zijn.
maar in mijn optiek zonder de basis te kennen voor als nog te ver gezocht.

enkel naar jouw probleem beschrijving heb ik meer dan het vermoeden dat er 1 gasschuif niet werkt ( wat de reden ook kan zijn.)
mijn beste tip
staak je zoektocht en kies voor een stukje fysieke bijstand van de tcn vak specialisten


ps... je bougie type is correct (champion)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2020 14:53 - 28 apr 2020 15:01 #7 door JimmyMoped
Beantwoord door JimmyMoped in topic Vreemde gas-problemen met mijn XL600V

robgoesdakar schreef : Als je dan nog even door de brandstof toevoer blaast (zachtjes), en de vlotters omhoog duwt kun je ook nog eens meteen controleren of ze goed afsluiten als ze omhoog staan.

Super, ga ik proberen. Bedankt voor de tip!

Waffie schreef : diagnose stellen op afstand is lastig zo niet onmogelijk .

Dat begrijp ik, maar gelukkig hebben we dit forum waar we het dagelijks proberen :lol:


Waffie schreef : om een bepaalde reden heb je het motorblok gewisseld .... waarom
en waarom heb je de carburateur gewisseld.

We hebben de Alp destijds op de gok niet-lopend gekocht, bleek dat 1 van de cilinders amper compressie had (hij had dan ook een tijdje de geuzennaam 'Olieboot' :P ). Dus gewisseld met een blok van '94, maar destijds hebben we mijn oude carb er op gehouden. Nu kreeg ik op motorvakantie in Italie problemen met deze carb en daarom hebben we de carb die bij dit blok hoort er op gezet (nadat deze gecheckt was door mijn broer weke wel verstand heeft van motors :lol: ). Ik vermoed dus een carburateur probleem, maar het kan absoluut iets anders zijn. Vandaar mijn vraag hier.


Waffie schreef : enkel naar jouw probleem beschrijving heb ik meer dan het vermoeden dat er 1 gasschuif niet werkt ( wat de reden ook kan zijn.)
mijn beste tip
staak je zoektocht en kies voor een stukje fysieke bijstand van de tcn vak specialisten

Bedankt voor de tip! Maar ik zoek zelf nog even verder ;)

Honda Transalp xl600v '87 // Honda xr600r '87 // Yamaha dt50mx '87 // KTM 950 Adventure S 2004
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2020 19:53 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Vreemde gas-problemen met mijn XL600V
" Sinds de vorige zomervakantie heeft hij niet écht lekker meer gereden "


dat even zoeken duurt toch al een tijdje........ lijkt me

maar ik gun je zeker een zoektocht



succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2020 20:39 #9 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic Vreemde gas-problemen met mijn XL600V
Waffie heeft gelijk en als je het probleem (snel) wilt oplossen kun je het beste naar hem gaan of naar Rob Geleen of een andere clubdealer.

Maar als je voor de hobby wat wilt aanrommelen (hebben we allemaal wel eens zin in) dan zijn er vast nog wel wat mensen die met je mee willen denken hier.

Simpele dingen eerst: benzinekraan en vaccuumsysteem/slangen goed? Tankdopontluchting schoon? Geen sporen van luchtlek bij inlaatrubbers? Afstelling carbs juist? Gaskabels goed? Al eens een carb synchronisatie uitgevoerd (dat helpt ook misschien met het krijgen van een beeld)

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2020 21:13 - 28 apr 2020 21:17 #10 door JimmyMoped
Beantwoord door JimmyMoped in topic Vreemde gas-problemen met mijn XL600V

Sopa schreef : Waffie heeft gelijk en als je het probleem (snel) wilt oplossen kun je het beste naar hem gaan of naar Rob Geleen of een andere clubdealer.


Uiteraard, dat had ik zelf ook al bedacht ;) Maar is dit forum niet voor de doe-het-zelvers? Excuses anders hoor, ik ben hier nieuw.

Sopa schreef : Simpele dingen eerst: benzinekraan en vaccuumsysteem/slangen goed? Tankdopontluchting schoon? Geen sporen van luchtlek bij inlaatrubbers? Afstelling carbs juist? Gaskabels goed? Al eens een carb synchronisatie uitgevoerd (dat helpt ook misschien met het krijgen van een beeld)


Goede tips! Benzinekraam en vacuum hebben we gecheckt, tankdop ook. Lijkt allemaal goed te zijn. Carb synchronisatie is inderdaad al gebeurt (toen de alp met deze carbs een stuk beter reed). Inlaatrubbers is een goede, wij dachten ook aan valse lucht. Die ga ik checken!

Als laatste een vraag: kan het iets te maken hebben met een geblokkeerde uitlaat? Ik hoorde een tijdje iets rammelen in mijn uitlaat, maar dat lijkt nu verdwenen te zijn. Hij is wat roestig, dus mogelijk is er van binnen wat afgebrokkelt dat de uitlaat blokkeert. Zou dit de symptonen kunnen veroorzaken?

Honda Transalp xl600v '87 // Honda xr600r '87 // Yamaha dt50mx '87 // KTM 950 Adventure S 2004

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2020 23:26 #11 door Ron76
Beantwoord door Ron76 in topic Vreemde gas-problemen met mijn XL600V
Heb wel een paar keer een kapotte katalysator gehad . Waarbij het honingraad tot een soort
Bal geworden was en daarmee de uitlaatgassen blokkeerde . Maar
Dat waren auto s Opel combo s en een oude Volvo Die stikte een soort en dus geen vermogen meer. Dat merkte je al met
In zn vrij en gas geven . Uitlaat los gemaakt en opnieuw gas geven en toen trok die wel goed door. Bij die volvo kat leeg gemaakt en hij reed weer als een zonnetje. Vroeger ook wel met de puch de uitlaat schoon staan te branden omdat hij verstopt zat. Zou natuurlijk wel kunnen
(omdat je vorige blok zoveel olie verbruikte) . Dat die dicht gekoekt zit .
Maar goed allemaal aannames

Ronald Holkamp
Africa twin rd 07 2001.
Shadow vlx vt600c 1991.
(Transalp pd 06 1990 verkocht)
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2020 23:41 #12 door JimmyMoped
Beantwoord door JimmyMoped in topic Vreemde gas-problemen met mijn XL600V
Uiteraard aannames, maar het zijn dingen die ik weer eens kan checken. Bedankt voor de tip, ik heb al een vervanging liggen (Dominator uitlaat) welke ik er maar eens op moet zien te krijgen (mijn huidige uitlaat is op de bocht vastgelast...).

Honda Transalp xl600v '87 // Honda xr600r '87 // Yamaha dt50mx '87 // KTM 950 Adventure S 2004

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2020 19:44 #13 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Vreemde gas-problemen met mijn XL600V
Veel aannames ,veel onbekend op afstand
ploffen en knallen
lijkt op
1 arm mengsel situatie
2 ontstekings-probleem
3 hangende( inlaat) klep/kleppen /slecht sluiten van de kleppen ?
4 E10 brandstof die met vocht verzadigd is ?
5 ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden