Afstellen carburateurs

01 mei 2020 17:57 - 01 mei 2020 18:50 #1 door User ID 6620
Afstellen carburateurs werd gestart door User ID 6620
Het is gelukt! De carburateurs zijn schoon en de Alp loopt stukken beter. Ik ben blij. 😀 Nu voorlopig mijn laatste vraag over dit hoofdstuk. Van mijn vorige motor, en vroeger brommers, weet ik dat je de luchtschroef van de carbs 2 1/2 keer rond moest draaien en dan kon je starten. Vervolgens draaide je net zo lang aan de schroef totdat de motor vrolijk begon te lopen. Alsof ie jarig wakker wordt. Mijn motorboer zegt dat deze fijnafstelling niet nodig is. Wat doen jullie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2020 19:26 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Afstellen carburateurs
Hij loopt waarschijnlijk prima met die basisafstelling.
Hij loopt misschien nog mooier met 'finetunen' op de manier zoals je beschreven hebt.
Ik zou er wel even tijd aan besteden.

Ik heb een KTM 990 Adventure, een Honda XL650V Transalp, een NX250 Dominator, een Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270 trialmotor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2020 08:26 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Afstellen carburateurs
Het finetunen volgens het boekje (uit mijn hoofd):

instellen op standaard waardes (2 ½ slag uit).
Motor warm laten worden
Stationair instellen (ca. 1100 tpm)
En dan langzaam aan 1 carb beginnen met in/uit-draaien totdat het stationair de hoogste stand bereikt (Na elke draai ook even een dotje gas geven en de boel zich laten stabiliseren)
Is dat klaar, opnieuw stationair afstellen en dan hetzelfde aan de andere carb.

En dan als laatste ook nog maar eens synchroon stellen.... (of moest dat nu nog net voor het afstellen van de carb.... :confused: maar dat krijg je als je het uit het hoofd doet :D )

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2020 08:30 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Afstellen carburateurs
Haha die Rob. Volgorde is idd eerst synchroon en dan pas finetunen. Een optie is ook te werken met een zgn color tuner. Dat is een soort boogie waar je meekijkt met de vonk.
Als de vonkkleur mooi blauw is ipv geel staat hij goed afgesteld.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2020 16:59 - 02 mei 2020 17:35 #5 door User ID 6620
Beantwoord door User ID 6620 in topic Afstellen carburateurs
Stationair loopt ie niet mooi rond. Hij zoekt een beetje. Ook reageert ie niet op het in- en uitdraaien van de luchtschroeven. Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2020 18:49 - 02 mei 2020 18:51 #6 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Afstellen carburateurs
Dat 'ie niet reageert op de stelschroeven kan betekenen dat je een probleem hebt met het stationaircircuit in je carburateurs, het meest waarschijnlijke lijkt me dat je stationairsproeiers verstopt zitten.

Als die verstopt zitten pakt 'ie namelijk brandstof van het hoofdcircuit en daar hebben je stelschroeven geen invloed op.

Ik heb een KTM 990 Adventure, een Honda XL650V Transalp, een NX250 Dominator, een Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270 trialmotor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2020 21:17 - 02 mei 2020 21:54 #7 door User ID 6620
Beantwoord door User ID 6620 in topic Afstellen carburateurs
Klinkt logisch. Nu heb ik ze schoongemaakt, maar blijkbaar niet goed genoeg. Op het forum staan lovende woorden over forto Moto power. Daar probeer ik het eerst mee. Lukt het niet, dan moeten de carbs weer uit elkaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2020 01:10 - 03 mei 2020 01:11 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Afstellen carburateurs
de juiste afstelling op gevoel (dus op gehoor) is puur gis werk
± 50 rpm ga je echt niet horen en kun je enkel met een true rpm meter vast stellen,

beter is om te werken met een co meter en de waarde op ca 0.5 % - 0.2 % te krijgen door het meter van de uitlaat gassen per cilinder ( meetpunt maken in de uitlaat bochten

alternatief is de color tune
of je gaat naar een tuning specialist die het voor je doet

het dansen van het toerental hangt meer samen met de slijtage van de gasnaalden en de sproeiers

en alle middelen ten spijt, ze zijn niet in staat slijtage weg te poetsen
dat is altijd het eerste wat je moet aanpakken voor de perfecte resultaten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2020 09:07 - 03 mei 2020 09:10 #9 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Afstellen carburateurs
Een verstopte stationair sproeier ,eerst demonteren visueel beoordelen op vuil > reinigen ? ook het gat waar het uit komt >eventueel met carburateur reiniger (motip?) doorspuiten , en weer proberen of het het gewenste effect oplevert.

een andere truukje is de motor op toeren jagen (4000 rpm ? en dan met de hand (of een doek in een doek gepropt) de carburateur even afsluiten
zodat er een VACUUM boost ontstaat ,Gashandel nog grotendeels open is goed voor de grote hoofd sproeiers door te trekken
maar in jou geval toerental opjagen ,gashandel dicht en dan met de hand (of een doek in een doek gepropt) de op de carburateur de lucht even afsluiten
om in het stationair gedeelte vuil proberen weg te trekken
kunst blijft wel om de motor net aan de praat te houden zodat je een paar keer deze bijzondere actie kan herhalen

en dan maar hopen dat met de vacuum boost actie,s het vuil ook weg getrokken is ;) (sommige hebben geluk andere wat minder :silly:)

liefst uitvoeren met de motor gemiddeld warm

en geen pluizige doek gebruiken ,een doek in een doek zodat deze niet kan worden ingeslikt door de motor en zodat je lekker snel vacuum kan ploppen

succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2020 09:34 #10 door Hans
Beantwoord door Hans in topic Afstellen carburateurs
Je zou nog kunnen kijken of de zuigers in de carburateurs mooi op- en neer kunnen. Als die wat haperen krijg je onregelmatige loop. En controleer of membramen heel zijn en de deksels goed gemonteerd. Maar 1 stand is goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2020 09:56 #11 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Afstellen carburateurs
Vele wegen leiden naar Rome
ik heb nog wel uit mijn archief wat info over synchroon stellen van een stukgati ,in de basis heeft het raak vlakken met meerdere motoren

voor dat soort werk heb je betrouwbaar gereedschap nodig :dry:

ik had dat toen dat speciale gereedschap ook niet meer voorhanden en heb zelf een modernere manier ontwikkeld :woohoo:
lang leve voor deze uitdaging de MAP sensoren in de moderne voertuigtechniek al vanaf het millennium :silly:
(goed en goedkoop voor mij in ieder geval :lol: ,,,, het was zelfs mogelijk om onder het rijden verschillen te registreren en een nog beter balans te vinden)

Een Co meter heeft niet iedere hobbyist voor handen toch is er potentie genoeg dichtbij ,iedere garage (of apk station) heeft er wel 1 staan "verplicht";)
even vragen of uitleggen dat je ff wil controleren hoe het met jou motor ervoor staat ? zal veelal wel ff mogelijk zijn zolang je de techneut maar niet al te veel van zijn werk verstoort (anders zal de uren-teller wel gaan lopen :blink:)
een paar kleine bezoekjes is meestal ook geen probleem ;)
zorg dan wel zelf voor de ideale omstandigheden / warme motor :P :kiss:
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: varaderohuibje
Tijd voor maken pagina: 0.088 seconden