Xl600v 1987 geen vonk. Help?

03 mei 2020 10:23 #1 door Jouke88
Xl600v 1987 geen vonk. Help? werd gestart door Jouke88
Goedemorgen,

Mijn oude trouwe xl600v is er mee gestopt. Dit was enigzins merkwaardig.
De ene dag startte hij lastig, na een beetje aandringen en een knal was er vervolgens niks op aan te merken volgens mij vriendin. De dag daarop zou ik er op naar mijn werk maar startte hij niet. Alles werkt, maar hij krijgt geen ontbranding.
Al snel kwam ik er achter dat de bougies niet vonken.

Ondertussen heb ik een aantal dingen nagemeten, maar weet ik niet meer waar ik het moet zoeken.

Gediagnosticeerd; Geen vonk.
Hoe: van beide cilinders een bougie er uit getrokken, tijdens starten geen vonk geconstateerd.
Anders dan het niet aanslaan werkt de motor goed, lichten branden fel, startmotor/motor draait op gewone snelheid om bij starten.

Wat niet:
Killswitch; doorgemeten, geeft gewoon signaal door en onderbreekt dit bij uitschakelen.
Coils boven de motor; geven voltage door.
Schakeling bij de koppelingshendel
CDI: halfjaar geleden 1 andere CDI op gezet. Nu de CDI's omgewisseld om te kijken of er dan wel vonk komt, geen gevolg. Kans dat beide cdi's kapot zijn is klein.
Hoofdzekering; vervangen en doorgemeten.
Bougies; lijkt me sterk dat 4 bougies het tegelijkertijd opgeven.
Accu; 4 maand oud, goed voltage en motor draait ook op goede snelheid rond op de startmotor.

Wie heeft een idee waar ik verder kan zoeken? Bij voorbaat dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2020 16:00 #2 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Xl600v 1987 geen vonk. Help?
Schakelaar van de standaard?

03 mei 2020 18:50 - 03 mei 2020 18:51 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Xl600v 1987 geen vonk. Help?
beste,

veel mogelijkheden zijn er niet<

echter bij het testen van de vonk mag ik hopen dat je de bougie wel tegen de massa van het motorblok hebt gehouden.
maar stel dat je dat dus gedaan hebt... en er was geen vonk zou ik beginnen met de vervanging van de zekering van de ignition in het doosje bij je sleutelgat (niet meten maar vervangen) en niet met degene van de hoofdzekering bij het relais.

en zoals je zegt

2 pick up spoelen ,4 bougies;s en 4 bobines incl 2 x een cdi die gelijktijdig de geest geven lijkt me wel heel onwaarschijnlijk

03 mei 2020 18:53 #4 door Zijspan
Beantwoord door Zijspan in topic Xl600v 1987 geen vonk. Help?
Een TA van 1987 heeft geen schakelaar op de zijstandaard. Dus daar hoef je niet naar te zoeken.

Transalp 600 1987, Transalp 750 2024, RD50M

03 mei 2020 19:03 #5 door Zijspan
Beantwoord door Zijspan in topic Xl600v 1987 geen vonk. Help?
Som start mijn TA ook niet als de kill switch een keer omgezet is en weer in de goede stand staat. Ik schakel deze dan een aantal keer heen en weer en meestal start de motor dan. Een andere optie is om de koppeling in te knijpen tijdens het starten, ook al staat de motor in neutraal.

Transalp 600 1987, Transalp 750 2024, RD50M

04 mei 2020 08:43 #6 door Jouke88
Beantwoord door Jouke88 in topic Xl600v 1987 geen vonk. Help?
Bedankt voor het meedenken, maar tot nu toe nog geen verandering.

@zijspan; Ik dacht eerst dat het aan de schakelaar lag, dus alles schoongemaakt. Maar bij doormeten bleek deze gewoon goed te werken. De koppelingshendel-schakelaar blokkeert de startmotor, dus dan zou hij niks kunnen doen (als hij in de versnelling staat). maar ik heb de koppelingshendel met een ty-ripje vastgezet om dit uit te sluiten.

@Waffie; haha, ja dat zou wel een beginnersfout zijn om de bougie niet tegen de massa te houden :). Maar je weet het nooit, dankje.
Ik heb de zekeringen doorgemeten, maar zal hem straks vervangen. Wie weet.

Er zit inderdaad geen zij-standaard schakelaar op deze uitvoering.

04 mei 2020 12:59 #7 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Xl600v 1987 geen vonk. Help?

Zijspan schreef : Som start mijn TA ook niet als de kill switch een keer omgezet is en weer in de goede stand staat. Ik schakel deze dan een aantal keer heen en weer en meestal start de motor dan. Een andere optie is om de koppeling in te knijpen tijdens het starten, ook al staat de motor in neutraal.

Dat probleem had ik laatst ook. Altijd meteen starten behalve die ene keer dat ik de kill switch had gebruikt.

Ik heb toen een paar keer in de versnelling geschakeld en weer in neutraal en toen wilde hij opeens wel starten. Ik heb het idee dat de neutral switch eventjes niet goed werkte. Daarna geen problemen meer gehad, maar die kill switch raak ik niet meer aan.

En zoals Zijspan schrijft: starten met ingetrokken koppeling. Dat doe ik altijd (ook mijn auto).

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

04 mei 2020 15:03 #8 door Jouke88
Beantwoord door Jouke88 in topic Xl600v 1987 geen vonk. Help?
Maar deed hij dan helemaal niks? d.w.z. gaf hij geen kik? Of ging de startmotor wel rond maar geen ontsteking?

04 mei 2020 20:41 #9 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Xl600v 1987 geen vonk. Help?
Wel startmotor, niet aanslaan

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.307 seconden