Knipperlichten massaprobleem

04 mei 2020 20:19 #1 door Ad
Knipperlichten massaprobleem werd gestart door Ad
Beste transalpers,

Zie mijn filmpje : streamable.com/pvqqwa

Vandaag een dikke laag corrosie gevonden bij mijn rechter voor knipperlicht, de reden dat het knipperlicht erg onstabiel reageerde. Soms ging hij goed, als de politie in de buurt kwam vaak niet. Eerst dacht ik dat het om de bekende kwaal ging waarbij de schakel unit de boosdoener was, maar bij opnieuw schoonmaken en invetten geen succes.

Nu heb ik nog een vraag: is het normaal dat de rest van de lampjes dimmen als het knipperlicht aan gaat. Naast de controle lampjes dimt ook de koplamp.

Of heb ik nog ergens een massa probleem Waar zou ik het kunnen gaan zoeken als dat het geval is?

Kunnen jullie even nakijken hoe dit bij jullie alp xl600v gaat uit 94?

Alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2020 21:09 #2 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Knipperlichten massaprobleem
Bij een motor uit 1994 kan het nooit kwaad om de massapunten schoon te schuren. De kabelboom zit op 2 (of 3, dat weet ik niet zeker) punten aan het frame geaard. Je vindt ze onder de tank en onder het zadel. En als je dan toch bezig bent kun je ook de stekkerverbindingen schoonkrabben.

Overigens: in jouw filmpje draait het blok niet en levert de dynamo geen vermogen. Dan is de spanningsdip extra merkbaar.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2020 21:11 #3 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Knipperlichten massaprobleem
Dit dimmen van de controlelampjes vind ik bij uitgeschakelde motor niks bijzonders.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2020 21:12 - 04 mei 2020 21:14 #4 door Ad
Beantwoord door Ad in topic Knipperlichten massaprobleem
Dank Floris,

Motor draait niet inderdaad.. morgen tijdens een ritje zal ik eens kijken hoe het is met wat extra toeren.

De koplamp gaat trouwens ook deels dimmen.

Kom ik bij het massa punt zonder de tank er af te halen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2020 20:07 - 05 mei 2020 20:10 #5 door Ad
Beantwoord door Ad in topic Knipperlichten massaprobleem
Weer een dag gepuzzel verder.. gelukkig was het lekker zonnig in Amsterdam.

Vandaag eerst een testrit gemaakt en blijkt dat in het begin de knipperlichten perfect leken te werken maar na 5 minuten rijden begonnen de stroomstoring weer de kop op te steken. Helemaal wegvallen van de knipperlichten, soms slaat hij op hol super snel, helemaal geen boordverlichting meer. Dan parkeer ik de motor weer, zet hem uit en daarna het contact weer aan... alles doet het weer. Begin een vermoeden te krijgen van een kapotte spanningsregelaar of zo.
Bij motor start dimt de koplamp ook zachtjes, wel wat minder dan zonder draaiende motor.

Toen zoals jullie voorstelden, zadel en zijkappen er af en stekkers open maken en schoonmaken en inspuiten met contactspray. Het massapunt kom ik niet bij zonder de motor af te breken toch ? De benzine tank er af gaat best ver op straat. De massa doorgemeten, vanaf de min van de accu tot de min van de knipperlichten, en andere groene draden. Alles 0 of heel klein.. 0.02 op 20k ohm. Het leek weer voorspoedig te gaan.

Toen contact aan.. Helemaal niets meer.. De toeter een heel zwakke puee.. Geen dashboard licht meer, geen lampen meer, geen start meer.... Boel weer geparkeerd (stuur helemaal naar links, stuurslot erop). Nog 1 keer testen.. en hij doet het weer. Zou het aan de claxon liggen ?

De stekkers onder de console kan ik ook nog niet bij.. moet nog even uitzoeken hoe ik de hele voorkant open maak. Neem aan al de kleine schroefjes, inclusief die van het windscherm. Degene waar ik wel bij kon zagen er allemaal goed uit, behalve de dag rij lamp.. Daarvan leek de houder stuk.

Ben even lost nu weer... Heb stieken mn oog laten vallen op een caferacer deze week.. Of dat is misschien van de drup naar de regen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2020 20:39 #6 door thiwi
Beantwoord door thiwi in topic Knipperlichten massaprobleem
Onderschat het belang van een goede massa niet. Met doormeten kan het vaak prima lijken, maar op het moment dat je er meer van gaat vragen kan het zijn dat een slecht contact niet genoeg stroom doorlaat om nog goed te functioneren. Deze zou ik zeker controleren en eigenlijk gewoon even goed schoonmaken van corrosie en andere zut (eventjes met een schuurpapiertje erover heen), zowel de stekkertjes aan het einde van de kabel als het punt op het chassis.
Heb je de accu al gemeten?

Met het laatste stukje over stuur in stuurslot draaien en alle problemen die je noemt die eigenlijk allemaal via de cockpit komen, vermoed ik dat die massa gaar is. Nou weet ik niet uit mijn hoofd hoe die daar precies ziet, maar gezien dat het stuur natuurlijk nogal wat bewegingen maakt, vermoed ik dat de massadraad naar je cockpit betere tijden heeft gekend, ik gok ergens een (bijna) draadbreuk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2020 20:15 #7 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Knipperlichten massaprobleem
bekijk eens op google afbeeldingen >

v4 meting verlichting

ohm meting leuk, maar onbelast meten kan het nog zo mooi lijken .:blush:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2020 11:59 #8 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Knipperlichten massaprobleem
Deze :)

XL600VT PD06A PB-257M
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2020 13:08 - 08 mei 2020 13:09 #9 door Rinie1964
Beantwoord door Rinie1964 in topic Knipperlichten massaprobleem
www.mvwautotechniek.nl/meten-met-de-multimeter/

Das een leuke manier om storing te zoeken. Ik ben zelf in de elektro werkzaam (inspecteur) en heb een ohm meter ter beschikking die met 0,5A meet,.

Een multi meter meet met en paar mA en da's in het lage gebied erg onbetrouwbaar. Om deze reden met men in ziekenhuizen zelfs met 1A.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden