kleppen stellen

06 mei 2020 18:22 #1 door User ID 6620
kleppen stellen werd gestart door User ID 6620
Beste mensen,

Ik wil de kleppen stellen en moet daar gereedschap voor aanschaffen. Kunnen jullie me adviseren?

- De ronde dop voor de uitlaatklep moet met steeksleutel 24 klopt dat?
- Welke maat inbussleutel heb je nodig om het afdekplaatje van de krukas te verwijderen? 10 mm. lijkt me net iets te klein.
- Welke maat dopsleutel heb je nodig om de krukas rond te draaien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2020 08:17 - 08 mei 2020 08:18 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic kleppen stellen
de sleutel 24 zit in je gereedschapsetje dat bij de motorfiets zit

deze dunne sleutel is handig voor met name het inspectie deksel van de voorste cylinder los te krijgen.

de inbus 10 en 6 mm voor de inbus bouten op het dynamo deksel (kunnen erg vast zitten en daar verniel je gemakkelijk de alu inbus dop



goed los kloppen terwijl je kracht zet om deze los te draaien

en dop 17 mm met ratel om de krukas te verdraaien
een ring sleutel 10 mm om de borgmoer los en vast te zetten van de klep steel en een steek steutel 4 mm voor de stelbout van de klep

en voelmaatje 15/100 en 20/100

al mag de speling tussen de 13-17/100 inlaat en 18-22/100 uitlaat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2020 09:11 - 08 mei 2020 09:47 #3 door User ID 6620
Beantwoord door User ID 6620 in topic kleppen stellen
Dank Waffie voor je uitgebreide reactie.

Sleutel 24 voor de doppen is te ruim. Ben ik al achtergekomen. 23 zal wel weer te klein zijn. De inbussleutel 10 mm. is ook te ruim. Ik heb iets van 10,15 mm gemeten. Met andere woorden: Honda heeft hier speciaal gereedschap voor.

Net wat je zegt, het zit allemaal ontzettend vast. Ik vrees dat ik de boel kapot maakt. Zonder goed passend gereedschap is dat zo gebeurd. Ik loop hier wel ontzettend van te balen. 😡

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2020 10:09 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic kleppen stellen
Baal niet. Gewoon doen. Gaat de dop kapot bestel je een nieuwe. Voor de klepdeksel heb ik er wel een paar.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2020 13:37 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic kleppen stellen
nee, het is echt 24 en 10 (moet je gewoon aannemen van me..


het kan wel zo zijn dat zaken bij je juist vervormd zijn door gebruik van het foute gereedschap

succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2020 17:07 - 08 mei 2020 17:09 #6 door User ID 6620
Beantwoord door User ID 6620 in topic kleppen stellen
Okee, ik geloof je.

Laatste update: ik heb een dopje inbus 10 mm gekocht en deze op een momentsleutel gezet. De inbussleutel heb ik met een reepje aluminiumfolie wat opgedikt. Ik heb de motor warm gereden en vervolgens geprobeerd om het dekseltje van de krukas los te draaien. Het zat zo @#*% vast dat het zeskante gat nu rond is. Is het dekseltje nog te vervangen of is het beter om uit te zien naar een complete dynamodeksel?

Het dekseltje van het kijkgat heb ik wel ongehavend los kunnen krijgen. Nu de klepsteldeksels nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2020 18:30 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic kleppen stellen
Je kunt het dekseltje er uit tikken door in de draairichting zoveel mogelijk aan de buitenrand met een schroevendraaier of drevel.
Bij mij is er nog nooit 1 blijven zitten

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2020 20:27 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic kleppen stellen
En nog een tip voor de volgende keer, met dit krijg je alles los en blijft je schroef/ boutgat heel: schraubendoktor.de/en/

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2020 23:08 #9 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic kleppen stellen
Tikken, wd40, tikken, wd40, tikken wd40, tikken, wd40. Geduld.. geduld.. geduld..
Dat is mijn tacktiek. Als het gat rond is dan zou je, als het echt niet anders wil (let op dit is beunhaas manier en kost je de dop) 2 gaatjes boren (niet te diep want dan zit je in kleppendeksel) boven en onder het imbus gat en daarin schroefjes doen en dan met stangetje of buisje tussen de schroefjes klemmen en draaien.

Nog een beunhaas tip: Beuk op die dop totdat je imbus of platte kop schoeverdraaier erin past. Het is aluminium dus dat vormt mee.

Protip: Linkse tap erin zetten (google maar)

Nog een beunhaas tip: Luister naar mensen die er verstand van hebben. Maar als je zoals ik toen ik begon met alpen eigenwijs en niet kan wachten is het leuk om het zelf voor elkaar te krijgen zonder gereedschap te hoeven kopen;)

Gr Jasper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2020 06:56 - 09 mei 2020 07:00 #10 door Timy
Beantwoord door Timy in topic kleppen stellen

Jasper schreef :
Nog een beunhaas tip: Luister naar mensen die er verstand van hebben. Maar als je zoals ik toen ik begon met alpen eigenwijs en niet kan wachten is het leuk om het zelf voor elkaar te krijgen zonder gereedschap te hoeven kopen;)

Eens hiermee. Als je niet precies weet wat je doet luister naar Waffie en Oldtimer (En nog een paar) Die weten echt wel wat klopt.. niet eigenwijs zijn :lol:
Sowieso kleppen stellen en niet precies weten wat je doet.. zou naar een van hen toegaan en meekijken de eerste keer. De zaken die je nu gebeuren was al voor gewaarschuwd.
Succes ermee en je moet maar zo denken.. Dit overkomt bijna elke kleppenstel beurt. Het is dus heel normaal, maar daarmee niet minder irritant :silly: en wel oplosbaar.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2020 11:27 - 09 mei 2020 16:46 #11 door User ID 6620
Beantwoord door User ID 6620 in topic kleppen stellen
Nu ben ik niet helemaal een onervaren sleutelaar. Ik heb altijd een Moto Guzzi SP2 gehad. Dat was makkelijk sleutelen. Het kijkgat voor de markeringen op het vliegwiel bijvoorbeeld werd gewoon afgedekt met een rubber dop die je er met een schroevendraaier uit kon wippen. De krukas draaide je rond door een inbussleutel in de dynamo te steken. De dynamo zat voorop het frame achter een plastic kapje en die zat weer met een paar inbusboutjes vast. Omdat het blok, een V-twin, bij Guzzi dwars op het frame is geplaatst zijn de cilinders en dus de kleppen makkelijk te bereiken. Gewoon op je melkkrukje zitten en sleutelen maar. Kan bijna met je ogen dicht.

De transalp is een ander verhaal. Het is een goeie fiets hoor. Hij heeft flink wat power. Zeker voor een 600 cc. Sturen doet ie ook geweldig, maar om aan te sleutelen word het je niet gemakkelijk gemaakt. Ik vind het erg wennen. Wat je bijvoorbeeld allemaal los moet halen om bougies te vervangen, attenoje zeg! Dan ben je er nog niet want alleen met de speciale bougiesleutel van Honda krijg je de achterste en voorste bougie er uit. Met een pijpsleutel en een slangetje zoals hier op het forum beschreven wordt is het mij ook gelukt, maar het geeft aan wat je kunt verwachten als je wat meer wilt dan alleen olie verversen.

Ik zal wel tegen een paar zere schenen aanschoppen. Excuus daarvoor, maar ik wilde even mijn frustratie kwijt. Ik moet me realiseren dat mijn fiets een schuurvondst is en dat, dat andere vaardigheden van de sleutelaar vereist. Gemakkelijk sleutelen is er niet meer bij. Geduld bewaren en je materiaal leren kennen is nu het devies oftewel: ‘Zen en de kunst van het motoronderhoud’. 🙂

Back on topic! Het dekseltje van het kijkgat heb ik los gekregen. Nu kan ik de markeringen op het vliegwiel zien. De zuigers in ‘bovenste dooie punt’ zetten kan ook door de motor in een versnelling te zetten en aan het achterwiel te draaien. Het dekseltje van de krukas kan dus blijven zitten. Ik plak er wel een Micky Mouseplaatje op of zo. Nu moeten die dekselse klepsteldeksels er nog af. Die zitten ook zo vast als een huis en ze zijn nagenoeg onbenaderbaar. Sleutel 24 zou op die deksels moeten passen, maar is te ruim. Daar vernaggel ik ze mee. Oldtimer zegt het te doen met een bahco, maar ik zal ze eerst de komende week met deblock inspuiten. Daarna verwarmen en behoedzaam wrikken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2020 12:45 #12 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic kleppen stellen
Goed bezig hoor !

Heb je wel eens aan een Pan European gesleuteld ? Ben je eerst een halve dag bezig met plaatwerk verwijderen ...

Ik heb ooit ook nog twee BMW's gehad. Een K100RS en een K1100LT. Ik vond die motoren veel sleutelvriendelijker dan alles wat ik uit Japan in mijn handen heb gehad. Alles leek net even wat makkelijker bereikbaar. Zal wel komen omdat het door duitse ingenieurs met grote Europese handen is bedacht dan door japanse ingenieurs met piepkleine handen :-)

Wat je ook doet, door het rustig aan te doen en even afstand te nemen als het even niet wil, vergroot je de kans op succes met 83,7 procent en reduceer je het risico op schade met 91,5 procent :-)

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2020 14:23 - 09 mei 2020 15:29 #13 door User ID 6620
Beantwoord door User ID 6620 in topic kleppen stellen

Garfield schreef : Wat je ook doet, door het rustig aan te doen en even afstand te nemen als het even niet wil, vergroot je de kans op succes met 83,7 procent en reduceer je het risico op schade met 91,5 procent :-)


Overmoed was hier de fout. Ik kreeg het kijkgatdekseltje met enige moeite los. Ik dacht “met een beetje spierballen en testosteron moet het met het krukasdekseltje ook lukken”. Dat was fout gedacht. Bovendien paste inbussleutel 10 niet goed. Ik had de schraubendokter moeten bellen.

Van alle adviezen over het verwijderen van het dekseltje vind ik die van Oldtimer het beste; voorzichtig lostikken met een dreveltje. De manier is denk ik om eerst een putje te slaan met een centerpunt of door een putje te boren. Daar kan je dan je dreveltje in zetten. Rondom het dekseltje verwarmen met mijn nieuwe heteluchtpistool, WD40 spuiten (ik heb nog deblock staan) en rustig een middagje tikken. Beetje heen en weer totdat er beweging in komt. Is dit een goede methode?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2020 15:16 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic kleppen stellen
Eindelijk iemand die naar me luistert 😆😆

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2020 15:39 - 09 mei 2020 15:40 #15 door User ID 6620
Beantwoord door User ID 6620 in topic kleppen stellen
Hoe dik is dat krukasdekseltje aan de buitenrand Oldtimer? Is het dik genoeg om een putje te boren? Je wilt er niet doorheen gaan want dan komt er metaal in de olie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2020 16:58 #16 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic kleppen stellen
Als je een dremel hebt slijp je er een gleuf in en tik je hem met een schroevendraaier los

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden