ketting spannen/achterwiel uitlijnen

16 mei 2020 13:24 - 16 mei 2020 13:41 #1 door User ID 6620
ketting spannen/achterwiel uitlijnen werd gestart door User ID 6620
Beste mensen,

Als je de ketting spant moet je aan de kettingspanners draaien. Dat is niet moeilijk, maar hoe weet je nu of je wiel recht in de vork zit? Wat doen jullie om het wiel recht in de vork uit te lijnen? Er is geen markering op de achtervork om het pijltje van de kettingspanner op te richten bijvoorbeeld. Bijgaand een paar foto's ter verduidelijking.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2020 14:16 #2 door adriaan_XL700V
Beantwoord door adriaan_XL700V in topic ketting spannen/achterwiel uitlijnen
Wat ik altijd doe is beide spanners exact even ver draaien. Bjjvoorbeeld elk een halve slag tot de ketting op de juiste spanning is

Om hem uit te lijnen kun je over de ketting naar de tandwielen kijken en Ie je of hij recht is.
De echte sleutelaar heeft daar een laserlampje voor om de kettingvlucht te controleren

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2020 14:46 - 16 mei 2020 14:47 #3 door Timy
Beantwoord door Timy in topic ketting spannen/achterwiel uitlijnen
Het idee van de streepje die je op de blokjes aan de binnenzijde ziet is dat je het exact kan meten.
Als de ketting nieuw is meet je vooral aan de achterzijde. Zit ie mooi midden (na slijtage) kan je voor en achter van de as afmeten.
Zie de rode streepjes op de foto.

Kijken naar de vlucht is niet echt een aanrader want je ogen zien het verschil nauwelijks. Een laser ervoor aanschaffen is overdreven :P
Ik doe (deed..) het al jaren op bovenstaande wijze bij elkaar >200k km's en de slijtage zit keurig in de normeringen.

Liberté - Egalité - Fraternité
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2020 14:56 #4 door User ID 6620
Beantwoord door User ID 6620 in topic ketting spannen/achterwiel uitlijnen

adriaan_XL700V schreef : Wat ik altijd doe is beide spanners exact even ver draaien. Bjjvoorbeeld elk een halve slag tot de ketting op de juiste spanning is


Ter verduidelijking: vanwege een bandenwissel moest het achterwiel er uit. De kettingspanners moet je dan eerst losdraaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2020 15:00 #5 door User ID 6620
Beantwoord door User ID 6620 in topic ketting spannen/achterwiel uitlijnen

Timy schreef : Het idee van de streepje die je op de blokjes aan de binnenzijde ziet is dat je het exact kan meten.
Als de ketting nieuw is meet je vooral aan de achterzijde. Zit ie mooi midden (na slijtage) kan je voor en achter van de as afmeten.
Zie de rode streepjes op de foto.


Ik snap wat je bedoeld. Lineaal er bij dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2020 17:14 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic ketting spannen/achterwiel uitlijnen
Voor bandenwissel hoef je de spanners niet los te draaien. Komen vanzelf als je de as eruit trekt.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2020 17:18 - 16 mei 2020 17:18 #7 door User ID 6620
Beantwoord door User ID 6620 in topic ketting spannen/achterwiel uitlijnen

Oldtimer schreef : Voor bandenwissel hoef je de spanners niet los te draaien. Komen vanzelf als je de as eruit trekt.

Maar om de ketting er af te krijgen moet je het wiel toch naar voren duwen zodat de ketting slap komt te staan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2020 17:21 - 16 mei 2020 17:22 #8 door Timy
Beantwoord door Timy in topic ketting spannen/achterwiel uitlijnen

Ferry schreef :

Oldtimer schreef : Voor bandenwissel hoef je de spanners niet los te draaien. Komen vanzelf als je de as eruit trekt.

Maar om de ketting er af te krijgen moet je het wiel toch naar voren duwen zodat de ketting slap komt te staan?

Nope, as eruit en je wiel gaat alle kanten op die jij nodig hebt om het wiel eruit te halen.
(scheelt volgende keer de boutjes helemaal los draaien! ;) )

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2020 18:58 #9 door User ID 6620
Beantwoord door User ID 6620 in topic ketting spannen/achterwiel uitlijnen
Ja, jullie hebben gelijk. Nu zit er op mijn Alp een trommelrem. Het wiel moet niet uit de vork donderen want anders trek de trommel het wiel scheef. Gisteren meegemaakt. :) Ik kies er daarom toch voor om de as pas uit het wiel te trekken als de ketting van het kettingwiel is en moet ik dus eerst de kettingspanners lossen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2020 23:03 #10 door Frank
Beantwoord door Frank in topic ketting spannen/achterwiel uitlijnen

Ferry schreef : Beste mensen,

Als je de ketting spant moet je aan de kettingspanners draaien. Dat is niet moeilijk, maar hoe weet je nu of je wiel recht in de vork zit? Wat doen jullie om het wiel recht in de vork uit te lijnen? Er is geen markering op de achtervork om het pijltje van de kettingspanner op te richten bijvoorbeeld. Bijgaand een paar foto's ter verduidelijking.


Aan de beide zijden van de vork aan het achterste deel van de gleuf kan je dit uitlijnen door de markeringen evenredig (streepjes) gelijk te zetten , links zoals rechts dus .
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mei 2020 08:44 - 23 mei 2020 08:45 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic ketting spannen/achterwiel uitlijnen
mensen maken het zich graag ingewikkeld en verwachten dan dat simpele mensen het uit gaan leggen

tja

De prolink en schokdemper losmaken en de achterbrug omhoog brengen dusdanig dat tandwiel, achterbrugbout en achterwiel as op 1 lijn zitten

dan de spanners aan draaien en vergelijken tussen links en rechts( met digitale schuifmaat) via de spanners om te zorgen dat het achter tandwiel op lijn ligt met het voortandwiel.
De benodigde ketting speling kan je dan helemaal opheffen (strakker kan de ketting ten gevolge van de vering nooit komen)
Daarna de moeren aan de achterzijde van de spanners op voorgeschreven manier vast zetten en borgen

daarna de wiel as vast zetten op voorgeschreven moment (110 Nm)

vervolgens de bediening van de achterrem weer aanbrengen en de remtrommel afstellen
daarna de werking van het remlicht controleren en zo nodig verstellen

succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mei 2020 11:01 #12 door User ID 6620
Beantwoord door User ID 6620 in topic ketting spannen/achterwiel uitlijnen
Prolink en schokdemper losmaken en daarna achterbrug omhoogbrengen lijken mij vrij onnodige werkzaamheden om een achterwiel recht in de achterbrug te plaatsen, maar goed, ik ben dan ook geen simpel mens.

Wat het aandraaimoment van de achteras betreft: het Haynesboek heeft het over 95 Nm voor de XL600V.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden