Je voortandwiel 1 tandje vergroten levert de snelste winst op.
Weet niet wat je er nu op hebt zitten, is een beetje bouwjaar-afhankelijk.
Reken maar uit: 15 tandjes voor, 45 achter heeft 3 omwentelingen nodig om eenmaal het wiel rond te laten gaan.
16 tandjes voor en 45 achter en je hebt nog maar 2,813 omw. nodig voor dezelfde afstand. dat is een 6% reductie in toeren (en in trekkracht onderin, vergeet dat niet... het een gaat ten koste van het ander).
En zo kun je aan alle verhoudingen rekenen. Voor de Transalp is 16/45 volgens mij de zwaarste verhouding af-fabriek.
Wil je echt gek doen, kun je achter zelfs terug naar 39 tandjes. Die zijn gewoon te krijgen via de onderdelenshops. Dan heb je nog maar 2,438 omw nodig per wielomtrek. Bijna 19% reductie t.o.v. de eerder genoemde 15/45 verhouding.
Meesten hier zullen dat echter als onrijdbaar beschouwen wat betreft het karakter van de motor.
Voorste slijt sowieso t hardst dus die moet het vaakst vervangen worden, kun je meteen een grotere monteren.