Aanpassing tandwielen

22 mei 2020 09:44 #1 door Tony Schmitz
Aanpassing tandwielen werd gestart door Tony Schmitz
Dag allen!

Ik zou graag een andere tandwielverhouding willen. Heb ook al op gearcommander gekeken. Verder niet heel veel verstand van..
Maar de reden is dat ik bij de 120km/u aanzienlijk minder toeren wil. Ik gebruik mijn TA niet voor off-roadwerk dus minder trekkracht is geen probleem. Gewoon lekker touren is mijn doel. Ook woon/werkverkeer dus vandaar.

Nu mijn vragen:
- welke verhouding kan ik het beste nemen
- waar kan ik een complete set krijgen.

Mvg
Tony

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2020 11:13 #2 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Aanpassing tandwielen
Je voortandwiel 1 tandje vergroten levert de snelste winst op.
Weet niet wat je er nu op hebt zitten, is een beetje bouwjaar-afhankelijk.

Reken maar uit: 15 tandjes voor, 45 achter heeft 3 omwentelingen nodig om eenmaal het wiel rond te laten gaan.

16 tandjes voor en 45 achter en je hebt nog maar 2,813 omw. nodig voor dezelfde afstand. dat is een 6% reductie in toeren (en in trekkracht onderin, vergeet dat niet... het een gaat ten koste van het ander).

En zo kun je aan alle verhoudingen rekenen. Voor de Transalp is 16/45 volgens mij de zwaarste verhouding af-fabriek.
Wil je echt gek doen, kun je achter zelfs terug naar 39 tandjes. Die zijn gewoon te krijgen via de onderdelenshops. Dan heb je nog maar 2,438 omw nodig per wielomtrek. Bijna 19% reductie t.o.v. de eerder genoemde 15/45 verhouding.

Meesten hier zullen dat echter als onrijdbaar beschouwen wat betreft het karakter van de motor.

Voorste slijt sowieso t hardst dus die moet het vaakst vervangen worden, kun je meteen een grotere monteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2020 15:40 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Aanpassing tandwielen
uit ervaring

standaard is een alp 15-47 wat betekend dat je bij 6000 rpm precies 120 gaat


als je naar 16-47 gaat schilt dit ca 500 rpm bij 120
(maar je verbruik in brandstof blijft het zelfde)

dat lijkt natuurlijk mooi (minder rpm) echter de eerste 2 versnellingen van de alp komen totaal op een onprettig niveau te zitten

de 1e versnelling wordt nog langer en de 2e versnelling zit tav een prettig rijgedrag totaal ongewenst

je zult dus bij langzaam rijden een meer bokkende motorfiets gaan krijgen waarbij je voortdurend tussen de 1e en 2e versnelling loopt te schakelen

in zijn 2 door de bocht is niet meer fijn en in zijn eerste jaag je in de toeren

het is maar wat je wilt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.215 seconden