Benzinemeter puzzel

25 mei 2020 22:26 #1 door Eric van Heck
Benzinemeter puzzel werd gestart door Eric van Heck
Hallo TCN-ers
Wie helpt mij deze puzzel op te lossen? TA XL 650V 2006

Het volgende doet zich voor na bougies vervangen op 6 mei (tank eraf, fairing eraf)
13 mei: Onderweg naar PJS Bandenservice voor 80.000km controle: benzinemeter faalt. Met Hans de conclusie getrokken: stekker los. Verder geen bijzonderheden; 55km teruggereden en vol getankt.
14 mei: start niet; trrr trrr van relais: 11.7V Accu leeg! Hoezo???
15 mei: Opgeladen: 12.67V, start prima
Lekstroom: 0.0 mA

Controle op de stekker: is gewoon aangesloten! 4.77V op de polen; zou goed kunnen zijn. Kortsluiten: meter => vol! Meter werkt
Weerstand gemeten van de opnemer: 0 MOhm, maar geen piep bij continuïteitstest. Geen aarde. Volle tank zou 9.3 Ohm moeten geven volgens Haynes. Opnemer stuk? Moet deze eerst gedemonteerd worden om te kunnen bepalen?

Accu eruit: in 2 dagen 12.70 => 12.65V Dus: accu is goed.
Accu terug in de motor
18/5 8:30 12.54V niet leeggezogen!
18/5 11:00 12,78V na rit => dynamo werkt
19/5 9:30 12.62V niet leeggelopen!
Gr/zw 115kOhm met aarde (=aardedraad); Grij/zw 15MOhm met aarde. Geen idee wat dit betekent
20/5 9:00 12.55V
23/5 12:00 12.50V netjes op spanning.

Blijft over: 2 vragen
1. Waarom is die accu leeggelopen in de eerste instantie?
2. Deugt de opnemer? Die gemeten waarden lijken mij aan te geven van niet.... Aangezien de tank nog behoorlijk vol is heb ik hem nog niet opnieuw gedemonteerd.

Dank voor jullie hulp,

Eric van Heck

Transalp XL650V-6 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2020 15:17 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Benzinemeter puzzel
13 mei dus stekker terug gezet van je tank en toen werkte het normaal ?

Intussen kan het ook zomaar zijn dat je accu polen wat los gezeten hebben, en met het opnieuw loshalen en opladen en terug plaatsen de boel weer gecorrigeerd.

Spanning op de accu in rust zegt helemaal niets. Meet je spanning volgens de handleiding om na te gaan of je misschien een laad probeem hebt.

En die brandstofmeter is er eentje die niet heel erg nauwkeurig te noemen is. Maar als deze het doet (cq, je naald geeft een waarde aan) zou ik me daar ook niet al te druk over maken...

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2020 22:54 #3 door Eric van Heck
Beantwoord door Eric van Heck in topic Benzinemeter puzzel
Dank voor je reactie Rob :-)

robgoesdakar schreef : 13 mei dus stekker terug gezet van je tank en toen werkte het normaal ?


13 mei was de eerste rit (naar Elburg) na vervangen van de bougies.Op de heenweg geconstateerd dat benzinemeter op 0 blijft staan. Bij Hans bedacht dat de stekker waarschijnlijk niet goed aangesloten was, maar dit verder niet gecontroleerd. Zou ik later thuis wel even nakijken, want dit is niet urgent.
Na thuiskomst motor in de garage, de volgende dag: trrrr trrrr; de accu leeg (11.7V).....
Na opladen geen meetbare lekstroom, en verder ook geen problemen in de dagen erna.

De benzinemeter werkt nog steeds niet, maar mijn tank is nog te vol om te demonteren en verder te onderzoeken. Het lijkt nu of de lege accu er niets mee te maken heeft...

Eric

Transalp XL650V-6 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2020 08:57 - 27 mei 2020 08:57 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Benzinemeter puzzel
Denk inderdaad dat het 2 verschillende problemen zijn.

Maar als je jouw zadel even los haalt, dan zie je aan de linkerkant net iets achter de tank en achter de linker achterkuip een blauwe stekker zitten. Dat is de stekker van de tank meter.
Als daar niets in zit is het duidelijk en is deze niet aangesloten. Met een beetje geluk zie je m zo onder de tank zitten.

Tank hoeft echt niet helemaal eraf om het aan te sluiten.

PS: ik zou de laadspanning ook even meten... just in case.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2020 21:50 #5 door Eric van Heck
Beantwoord door Eric van Heck in topic Benzinemeter puzzel
Eindelijk de tank ver genoeg leeg gereden om er eens onder te kijken :)
Stekker was keurig aangesloten, maar er was een draad los(getrokken?) van de opnemer. Kon niet goed uitmaken of het een (inmiddels) kapot stekkertje was, dus maar een poging gedaan een nieuw passend stekkertje aan te zetten. Lijkt niet helemaal 100%, dus ook maar een stuk ductape erover.
Resultaat: het werkt weer B)

Dat losse eindje zou dus ook voor de lege accu gezorgd kunnen hebben? Hoewel daar natuurlijk geen spanning op staat met het contact uit......

Eric

Transalp XL650V-6 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2021 20:35 #6 door DrucillaCorker
Beantwoord door DrucillaCorker in topic Benzinemeter puzzel
Benzinemeter verschijnt zelden in kruiswoordpuzzels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.094 seconden