startmotor.

29 juni 2020 15:47 #1 door Bassie52
startmotor. werd gestart door Bassie52
Beste Clubleden. Mijn eerste forumbericht ooit.. Sinds de motorbeurs lid geworden omdat ik een transalpie gered heb van zijn taak als vervangmotor van een motorzaak. Nu is na ( 6 maanden geklust in mijn hok) mijn eerste lange rit het startrelais verbrand. Gelukkig geen brand, maar spanningsregelaar ook vervangen (17,9 volt!). Alles werkt weer goed, echter na weer een ritje, bepaald de startmotor of hij wel of niet aanspringt. Het ene moment slaat hij aan, zet hem uit en dan gelijk het andere moment niks en hoor het startrelais tikken. Verlichting werkt maar moet nog spanning meten. Motor is nog warm. Loopt perfect (als hij aanslaat)! Kan iemand al een voorzetje geven? Zijn het het waarschijnlijk de koolborsteltjes die plakken door de warmte of moet ik mij zorgen maken na de topic startmotor te hebben gelezen (cdi, accupool,, stekkers etc, alles nieuw en schoongemaakt), Ik ben geen doorgewinterde techneut, maar wil veel leren over de transalp om over een paar jaar een verre reis te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2020 11:44 #2 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic startmotor.
Voor advies over de startmotor zou je even naar deze mooie brabander kunnen luisteren. Bij hem is het de startmotor van de heftruck, maar principe werkt hetzelfde:
ikzelf vind dat hij heel helder uitlegt hoe je kan horen oft de startmotor is en hoe je het fixt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2020 14:27 #3 door Bassie52
Beantwoord door Bassie52 in topic startmotor.
Inderdaad zeer leerzaam. Inmiddels erachter dat de 3 gele draden van het dynamo verschillende waardes aangeven (wisselspanning). 2 x rond de 10 volt. en 1 x rond de 1,9 volt. Ik ben verder gaan zoeken omdat de spanningsregelaar ondanks gas geven, maar op 10v blijft. De accu had ik vannacht opgeladen, gaf geen foutmelding maar niet het programma afgerond. Nu maar een paar dagen wachten om te kijken of ie niet dramatisch zakt? Misschien toch iets kapot toen de spanningsregelaar het begaf? Als ik de accu aansluit, loopt de Alp perfect. Dus een kwestie van niet voldoende opladen? Ik ga morgen maar alles laten doormeten. Is het verstandig op een goedkope dynamo aan te schaffen of toch maar eentje van de sloop?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2020 14:36 - 30 juni 2020 14:39 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic startmotor.
Dynamo draden moet je meten op wisselspanning onderling bij 5000 toeren per minuut. Maar als ik jouw waardes nu al lees denk ik dat je dynamo stuk is.....
(althans 1 fase)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2020 11:14 #5 door Bassie52
Beantwoord door Bassie52 in topic startmotor.
Een belangrijke les.. Uiteindelijk alles laten doormeten door een motormonteur. Geleerd dat stappenplan inderdaad het allerbelangrijkste is. Begin bij het begin. Eerst weten hoe je meet (fase meten) en wat de logica is. Als leek veel opgestoken van de monteur! Wat blijkt, de dynamo werkt goed (verkeerd gemeten..) en het blijkt dat de vervangen spanningsregelaar niet helemaal goed werkt! Hij laadt maar een beetje bij. Geloof je toch niet! Nu maar een nieuwe besteld. Maar nu zeker een voltmeter op mijn dashboard erbij! Weet iemand een website of filmpje waar men kan leren hoe men systematisch het elektrisch systeem kan doormeten bij een storing? In ieder geval voortaan onderweg met multimeter en reserve spanningsregelaar (zoals met iedere Honda :-).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2020 11:30 #6 door Milko
Beantwoord door Milko in topic startmotor.
Ik heb zelf het Motorcycle Electrical Techbook (Samen met wat andere techbooks) van Haynes. Als ik het zelf even niet meer snap pak ik het boek erbij om weer even in te lezen. Het boek geeft een goede uitleg over hoe verschillende motorfiets elektronica werkt en hoe je moet gaan storingszoeken.

Honda Transalp XL600V 1989
Yamaha Diversion XJ900S 1999

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2020 12:13 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic startmotor.
Welk type transalp heb je ?? 600, 650 of 700.
Voor de 600 heb ik wel een dynamo liggen

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2020 18:50 #8 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic startmotor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2020 22:00 #9 door Bassie52
Beantwoord door Bassie52 in topic startmotor.
Dynamo is goed. Merci voor het aanbod. Ik heb een 600..
Wat blijkt, nieuwe spanningsregelaar erop en weer niet goed! Na 2 uur zoeken de boosdoener gevonden. Blijkbaar is bij het verbranden van het startrelais de stekkertjes (koper) toch, ondanks het schoonmaken, niet meer goed. Vernieuwd en alles werkt perfect. Heb nu vaste voltmeter op dashboard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.082 seconden