koel ventilator

23 jan 2009 19:10 #1 door hole-10
koel ventilator werd gestart door hole-10
hallooow!! ;)

mijn ventilator slaat niet aan.

weet iemand wat ik daar aan kan doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2009 19:20 #2 door robert
Beantwoord door robert in topic koel ventilator
Als test zou je de thermostaat even door kunnen verbinden, puur om even de ventilator en de bedrading te testen. De motor koelt nu genoeg zonder de ventilator. Deze slaat zelfs in de zomer alleen in extreme gevallen even aan (denk aan file-rijden) Maak je dus maar niet druk, er zal wel niets mis mee zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2009 19:27 #3 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic koel ventilator

hallooow!! ;)

mijn ventilator slaat niet aan.


Is het wel nodig dat ie aanslaat?

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 jan 2009 17:06 #4 door dice
Beantwoord door dice in topic koel ventilator
...eigenlijk hoor ik m ook nooit aanslaan. En als ie aanslaat dan is dat maar voor eventjes.

Alleen tijdens extreem filerijden in de warmte, en rijden door Frankrijk en Italie langs de kust met een prutgangetje, dan wil die wel even blazen. En ook als je rotterdam door moet.

Maarre.... hij slaat pas aan als t temperatuurmetertje op de helft staat ongeveer, en weer af als ie er net onder zit.

Geholpen met deze praatjes ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 jan 2009 20:06 #5 door hole-10
Beantwoord door hole-10 in topic koel ventilator
halooww!!

ik heb nog geen tijd gehad om het te proberen.

ma de themperatuur meter komt bij langzaam pruttelen dik in het rode en daarna slaat de motor af.

ik dacht zelf dat dat kwam omdat de ventilator niet aan gaat, of is er meer aan de hand????

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 jan 2009 20:08 #6 door Bono
Beantwoord door Bono in topic koel ventilator
@ Dice: Volgens mij is dat normaal en is er niets aan de hand.

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 jan 2009 20:13 #7 door Martijn
Beantwoord door Martijn in topic koel ventilator
Ik denk dat er meer aan de hand is, want je zegt namelijk:

dat de meter in het rode gebied komt en dan de motor afslaat.
En als ik dat goed beredeneer dan zou ik zeggen dat er iets met je ventilator aan de hand is.
Want de motor slaat voor veiligheidsredenen af.

Ik zou idd wat men al schreef die ventilator eens doorverbinden.

BMW r1200 GS Adventure

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 jan 2009 20:14 #8 door Martijn
Beantwoord door Martijn in topic koel ventilator
Want die van mij slaat pas aan als ie op 100 graden staat en koelt even. Maar dat gebeurt alleen als het warm weer buiten is nu in de winter gaat dat zelden lukken.

BMW r1200 GS Adventure

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 jan 2009 20:23 #9 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic koel ventilator

ma de themperatuur meter komt bij langzaam pruttelen dik in het rode en daarna slaat de motor af.
ik dacht zelf dat dat kwam omdat de ventilator niet aan gaat, of is er meer aan de hand????


Als de ventilator na doorverbinden wel draait is je sensor onder in de radiateur overleden. Kleine ingreep en goede gelegenheid om direct je koelvloeistof te verversen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 jan 2009 21:31 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic koel ventilator

halooww!!

ik heb nog geen tijd gehad om het te proberen.

ma de themperatuur meter komt bij langzaam pruttelen dik in het rode en daarna slaat de motor af.

ik dacht zelf dat dat kwam omdat de ventilator niet aan gaat, of is er meer aan de hand????

de enige reden dat deze af zou kunnen slaan is dat de motor te heet wordt en vast loopt

ik ben niet graag de brenger van minder goed nieuws maar ik vrees dat het kwaad al geschied is..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 jan 2009 02:43 #11 door dice
Beantwoord door dice in topic koel ventilator
Ben net terug van een stukkie rijden vanavond... heb héééél langzaam gereden (met duo) maar nog steeds komt de motor niet zo erg op temperatuur dat hij in t rood gaat....

Ben benieuwd... ik lees verder mee!

-bas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 jan 2009 18:44 #12 door Martijn
Beantwoord door Martijn in topic koel ventilator
Ik ben vandaag een ritje wezen rijden en na afloop als ik een tijd stil stond boven 100 graden dan pas sloeg de koelventilator aan tot de 100 graden en dan stopt ie weer.

Een lekkere route wezen rijden vandaag 3 uur onderweg geweest 180 km afgelegt. Ging door Nederland, Duitsland en Belgie.

BMW r1200 GS Adventure

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 jan 2009 22:36 #13 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic koel ventilator
Martijn (en anderen),
de nieuwe alp is wat dat betreft niet te vergelijken met de oude alp.

Daar waar de temperatuur meter van de oude alp nauwelijks uit het beneden gebied komt, heeft de nieuwe alp een digitale temperatuur meter. De nieuwe lijkt in ieder geval heel anders warm te worden dan de oude.

Voor wat betreft de oude alp (en het is al gezegd), duurt het heel erg lang voordat deze normaliter dusdanig warm wordt dat de ventilator aan zal slaan. Als hij met dit weer, onder het rijden al aan slaat, dan is er iets goed mis. Misschien heel simpel eens even kijken of er nog wel olie in zit ???

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 jan 2009 14:57 #14 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic koel ventilator

Als de ventilator na doorverbinden wel draait is je sensor onder in de radiateur overleden. Kleine ingreep en goede gelegenheid om direct je koelvloeistof te verversen.

Wist jullie dat dat om de 4 jaar moest ;)
Koelvloestof
Zo als jullie weten zijn er diverse kloevoeistofen in de handel.Groen G11roze/rood G12 en,blauw. Meng deze niet.In onze motoren zit de vaak de G12 deze gaat zo,n 3 jaar mee.
Hier een verhaaltje van AMT auto vraagbaak voor profs.


Audi en VW gebruiken vanaf juli 1996 een nieuw type koelvloeistof. Dit product wordt aangeduid met G12 en mag de levensduur (14 jaar) in de motor blijven zitten. Deze bijzondere ontwikkeling is mogelijk geworden door het werk van Texaco, dat een geheel nieuw additievenpakket heeft opgeleverd. De komst van de volledig uit aluminium vervaardigde motoren heeft meegeholpen bij de overgang naar dit nieuwe type koelvloeistof. Koelvloeistof moet drie taken verrichten. Allereerst moeten alle onderdelen van het koelsysteem tegen corrosie worden beschermd. Ten tweede moet de antivries in de koelvloeistof voorkomen dat het koelwater bevriest. Ten derde draagt de koelvloeistof bij aan het verhogen van het kookpunt. Het voorkomen van corrosie speelt bij de grote hoeveelheden aluminium (motor en radiateur) een steeds grotere rol. De gebruikelijke koelvloeistoffen bieden twee tot drie jaar bescherming en moeten dan worden vervangen. Een test op de bescherming tegen bevriezing zegt niets over de corrosiebescherming, zodat helaas veel koelvloeistoffen niet op tijd én volledig worden vervangen. Er is geen betrouwbare test om te weten of een koelvloeistof nog voldoende bescherming biedt tegen corrosie, dus is vervangen het enig juiste. Texaco heeft (in eerste instantie voor de truckmotoren) een langeduur koelvloeistof ontwikkeld, waarvan het additievenpakket is gepatenteerd. Dankzij dit werk kunnen nu automotoren levenslang worden beschermd tegen corrosie en bevriezing. De nieuwe Audi/VW G12 koelvloeistof is rood van kleur en moet in de juiste verdunning worden toegepast om het beoogde doel te bereiken. Menging met andere typen koelvloeistof is uit den boze. Als de koelvloeistof van een oude of nieuwe Audi/VW moet worden vervangen, moet alleen de nieuwe G12 koelvloeistof worden toegepast. Oudere motoren met de groene G11 koelvloeistof moeten uiteraard worden bijgevuld met dezelfde vloeistof (G11) om vermenging te vermijden. Het vermengen van G11 met G12 heeft tot gevolg dat de anticorrosieve werking sterk terugloopt, hetgeen ernstige aantasting van het aluminium (vooral van de cilinderkop) tot gevolg heeft.
De verversingsprocedure wordt door Audi/VW zo duidelijk omschreven, dat we u deze niet willen onthouden:
- Koelvloeistof aftappen;
- Blaas met perslucht via het expansievaatje de motor leeg;
- Sluit het koelsysteem af;
- Vul het systeem met schoon water en laat de motor twee minuten lopen;
- Tap het systeem af en blaas de motor leeg;
- Sluit het koelsysteem af;
- Vul het systeem met de nieuwe koelvloeistof;
- Draai de motor rustig warm;
Vul het systeem bij geopende thermostaat, dus bij warme motor tot het maximum peil. Steeds meer auto- en bedrijfsautofabrikanten gaan over op deze nieuwe koelvloeistof. Daarbij wordt er gebruik gemaakt van monopropeenglycol als antivries omdat dat goedkoper is. Het minder giftige etheenglycol kan ook als antivries dienen en dat wordt in bepaalde landen, zoals Zwitserland, al jaren gebruikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2009 21:56 #15 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic koel ventilator
Het zal weer Vw zijn met hun speciale middeltjes. Uiteindelijk gaat toch stuk en jij mag de schade betalen

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 feb 2009 19:17 - 04 feb 2009 19:22 #16 door Duivelsmurf
Beantwoord door Duivelsmurf in topic koel ventilator

nieuwe koelvloeistof gaat een levenlang ( 14 jaar ) mee

hmmmm....mijn alp van '95 is dus bijna aan z'n tweede leven bezig  ;)
Laat VW en audi maar motoren bouwen die wat langer meegaan eerst voordat ze zich concentreren op koelvloeistof  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 feb 2009 19:48 #17 door Bono
Beantwoord door Bono in topic koel ventilator
??? Huh? Zie ik nou dezelfde avatar als Streetbikertje  ???  C:-)

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2009 00:16 #18 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic koel ventilator

??? Huh? Zie ik nou dezelfde avatar als Streetbikertje  ???  C:-)


Dat dacht ik dus ook ff , totdat ik zag dat ie niet bewoog...  ::)

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2009 11:34 #19 door vrijerijder
Beantwoord door vrijerijder in topic koel ventilator
ohh wellicht een tweeling zusje enne iets minder bedeeld :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden