TA650 RD10 loopt ietwat onregelmatig op stationair

26 aug 2020 13:31 - 26 aug 2020 13:40 #1 door Jef__vb
Hallo iedereen,

Een tweetal weken geleden ben ik met de TA in een zware regenstorm beland. De riolen konden het niet houden, waardoor er 20-30 CM water op straat stond. Achteraf gezien was ik beter aan de kant gaan staan, maar ik ben er gewoon door gereden.

Enkele dagen later merkte ik, bij aankomst op het werk, dat Tranny plots meer toeren maakte in stationair. Normaal gezien draaide ze altijd rond de 1400rpm; plots deed ze zo'n 1700rpm. Tijdens het rijden zelf had ik geen anomalieën opgemerkt. Ze ging gewoon in toeren zoals ze normaal doet. Enkel op stationair draaide ze dus wat sneller dan normaal.

Wat ik momenteel heb gedaan:

1) luchtfilter vervangen

Omdat ik vermoedde dat het luchtfilter misschien nat was geworden, heb ik het luchtfilter vervangen door een nieuw luchtfilter (noot: het gedemonteerde luchtfilter was niet nat, en niet extreem vuil - ondertussen was de regendoorwading wel al een dag of 5 geleden). De airbox was van binnen ook droog.

2) carburateurs afgelaten

De carbs afgelaten. Ik ben wel vergeten om de opgevangen benzine een tijdje te laten staan, om te kijken of er water bij in zat.

3) de plug uit de slang van de carterontluchting gehaald (er kwam niets uit)

Sindsdien zakt ze weer meer op stationair. Ze gaat zelfs wat lager dan 1400rpm (bij warme motor). Ik heb echter de indruk dat ze ietwat onregelmatig loopt op stationair (lees: de naald die de rpm aangeeft danst een beetje). Of dat ook het geval was voor de regendoorwading, weet ik niet zeker. Wat ik wél weet, is dat de carbs 6.000km geleden gesynchroniseerd zijn, en dat mijne andere TA regelmatiger draait ik stationair (lees: de rpm-naald danst minder). Mogelijks maakt de hypochonder in mij hier problemen om niets. :P


Ik heb 2 vragen waarvan ik hoop dat de kenners hier er wat licht op kunnen werpen:

A) "Onregelmatig" lopen

Vinden jullie dat ze inderdaad onregelmatig loopt? (Filmpje:
)


B ) water in olie?

Veiligheidshalve wil ik de olie even aflaten om te kijken of er water bij zit. Aangezien olie drijft op water, weet ik niet goed hoe ik kan constateren of er nu wel/niet water bij de afgelaten olie zit. Hoe kan ik dat het best vaststellen of controleren?


Terzijde: de motor heeft 104dkm gelopen. Ze verbruikt wat olie, maar niet heel erg veel (ongeveer 100ml per 1000km - afhankelijk van terrein en rijstijl).

Bedankt alvast!

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2020 16:53 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic TA650 RD10 loopt ietwat onregelmatig op stationair
je maakt jezelf gek,

de toerenteller zal altijd wat dansen dus daar is op zich niets mis mee.
gasbuizen en gasnaalden slijten namelijk en dit veroorzaakt dansen.

water bij de brandstof heeft geen effect anders dan dat de motor hier totaal niet op loopt
dit geeft uiteindelijk een gat in de brandstoftank (roest) maar dan moet er al langer een probleem met water zijn.
dus daar zou ik het ook niet in zoeken ( al zijn er goede additieven om dit mogelijk probleem aan te pakken.)

en water in de olie is enkel aan te tonen met een olie monster echter eenmaal op werktemperatuur(olie) van ca 90 graden verdampt het meeste aanwezige water via de carter ontluchting.
Een oliewissel gaat dus jouw mogelijk probleem niet oplossen.
waterdamp heeft wel een gunstige invloed op de verbranding (levert meer zuurstof) en heel misschien heeft dit het effect veroorzaakt.

als alles goed werkt zou ik niet verder gaan zoeken naar iets wat er misschien helemaal niet is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2020 18:52 #3 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic TA650 RD10 loopt ietwat onregelmatig op stationair
Wat Waffie zegt: ik denk dat je je druk maakt om niks. Als die regen echt wat had gedaan had je echt wel wat meer en andere dingen gemerkt. En 20 - 30 cm water op straat is niks om van te schrikken, zowel met een stilstaand als draaiend blok.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2020 21:58 #4 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic TA650 RD10 loopt ietwat onregelmatig op stationair
Bedankt Waffie en Garfield! Ik heb een nogal sterke neiging om snel te panikeren en te doemdenken als het om m'n alpje gaat. Jullie antwoorden stellen me gerust, waarvoor dank!

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.070 seconden