Transalp start niet, tikkend geluid. Startmotor? Zie filmpje

26 aug 2020 14:56 - 26 aug 2020 14:57 #1 door Yke de Vries
Beste Forumleden,

Mocht er iemand tijd hebben, hoor ik graag jullie mening over het mogelijk probleem.

Ik heb onlangs een nieuwe koplamp uit China geplaatst. Ik heb het idee dat het daar mee begon. Koplamp er uit gehaald maar situatie bleef het zelfde. Kan toeval zijn natuurlijk. (lesje geleerd denk ik?)

1. Accu opnieuw aan de druppellader gehangen. De startmotor slaat dan 1 slag en stopt, of deze tikt(zie filmpje)
2. Motor heeft wel gestart met aanduwen, maar dat lukte me nu niet meer. Erg zwaar ook, dus niet heel betrouwbaar.

Hoor graag jullie diagnoses. Kan het eea prima zelf oplossen maar ben geen monteur.

Alvast bedankt voor de genomen moeite! En veel veilige kilometers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2020 15:02 #2 door Ives
Voor een snelle check, voltage gemeten ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2020 15:36 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Transalp start niet, tikkend geluid. Startmotor? Zie filmpje
De accu is iig leeg. Maar misschien is deze ook wel gewoon kapot.
Dat tikkende geluid wat je hoort is het startrelais. Er is nog genoeg stroom om je lampjes te laten branden en het startrelais te bedienen, maar niet genoeg om de startmotor rond te laten gaan.

Ik kan het niet helemaal uit je 1e bericht opmaken, maar als het filmpje opgenomen is ná het laden van de accu mag je er wel vanuit gaan dat deze stuk is. Het voltage zal wsl laag zijn, rond 9V ofzo.

Wat Ives zegt: eerst maar eens meten :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2020 18:43 #4 door Garfield
Ik denk dat je accu domweg is overleden, dit kan toevallig samenvallen met die koplampwissel. Die andere koplamp heeft er waarschijnlijk niets mee te maken.
Accu goed opladen en dan meten.
Als de klemspanning na volledig opladen lager is dan plm. 12,5 V dan is je accu zeker kapot.
Maarrrr: de accu kan ook kapot zijn terwijl hij onbelast nog steeds 12,5V laat zien. Als je hier geen meter voor hebt is de simpelste test gewoon de accu even terugplaatsen (als je 'm verwijderd had) en even proberen te starten. Als je startrelais dan weer klikt zonder dat er iets gebeurt is je accu kaduuk. Meet in dat geval na die startpoging de klemspanning nog maar een keer, geheid dat die dan naar 10 V of nog lager is gezakt.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2020 15:09 #5 door Yke de Vries
Beantwoord door Yke de Vries in topic Transalp start niet, tikkend geluid. Startmotor? Zie filmpje
Hey mannen, als niet actief forum lid(eerlijk blijven)is een bedankje wel weer op z'n plaats. Merci!


Ben begonnen bij de accu en daar leek het probleem inderdaad te liggen. Vreemd want 2 jaar geleden nog een nieuwe MotoBatt MB12U AGM accu geplaatst!
Kan het zijn dat een slechte koplamp(chinees) ook direct je accu sloopt?

Groetjes Yke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2020 15:32 #6 door Ives
Normaliter niet, maar dan zou ik eerder zeggen dat je regulator kapot kan zijn? Gokje hier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2020 15:36 #7 door Oldtimer
meet met draaiende motor even op de accupolen. Meer dan 15 volt dan is de spanningsregelaar defect. Kost je weer een nieuwe accu

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2020 17:30 #8 door Waffie
niet zozeer je lampje maar wel een defecte regelaar/gelijkrichters slopen accu;s

kijk dit alvorens een nieuwe accu te plaatsen eerst na of je laadspanning niet te hoog is.
accu's gaan normaal echt wel langer mee dan 2 jaar

als je deze controle verzuimd zit je zeer snel weer met een defecte accu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2020 20:19 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Transalp start niet, tikkend geluid. Startmotor? Zie filmpje
Als ik het zo lees, dan denk ik het antwoord al te weten.

Eerst een lampje stuk, en nu ook nog je accu.....
Ben heel benieuwd naar de laadspanning inderdaad.

Overigens ben ik persoonlijk geen fan van motobatt accu's. Op een of andere manier zie ik die toch relatief snel falen op de club motoren en ook al een paar andere.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2020 15:28 #10 door Yke de Vries
Beantwoord door Yke de Vries in topic Transalp start niet, tikkend geluid. Startmotor? Zie filmpje
Bedankt voor je reactie. Na mijn laatste reactie geen omkijken gehad naar mn accu. Nu toch van plan een andere accu aan te schaffen. Wat is jouw advies mbt tot een accu voor een transalp 600? Gel of loodzwavel? Of nog iets anders. Yke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.076 seconden