Fork brace/Stabilisator

10 sept 2020 19:29 #1 door Clicteur Bert
Fork brace/Stabilisator werd gestart door Clicteur Bert
Iemand die een stabilisator op de voorvork heeft?
Ik vind het gevoel in de voorkant nogal "wazig" bij het betere bochtenwerk.
Er zit precies te veel flex in de lange voorvork.

Het is m'n eerste hoogpoter en dit voelt voor mij heel onnatuurlijk aan...
Ik heb wel al gemerkt dat de markt beperkt en duur is.
Mss is een zelfbouw-projectje wel aan te raden.
Of heeft iemand plannen voor een 3D-printje?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2020 21:11 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Fork brace/Stabilisator
Hoe is het met:

- je veren
- je vorkolie
- je wiellagers
- je balhoofdlager
- je banden

?

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2020 08:49 - 11 sept 2020 08:50 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Fork brace/Stabilisator
De vorken van de alpjes en twins (xrv modellen) blijven een beetje flexen.
Daarom zit er onder het spatbord een beugel om ze beter bij elkaar te houden.
(Check ff of die er nog zit...)

Als je van een racer af komt, dan is dit een hele andere fiets, met een hele andere funfactor. Snelheids bulten in de weg bestaan niet meer voor je, waar je met de racer daar langzaam overheen moet ... :D
Je wordt een beetje baldadiger met dit soort motoren en gooit en smijt ze gewoon overal om- / over-heen....

Als je iets betere weghandeling wil, zou je de vorkpoten iets kunnen doorsteken waardoor de druk op de voorkant wat hoger wordt.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2020 11:22 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Fork brace/Stabilisator
Ik heb dat stuk blik vervangen voor een stijver aluminium brace. Ik merk dat verschil voornamelijk in los zand, het voorwiel blijft dan beter rechtdoor wijzen maar het verschil is niet opzienbarend vind ik.

Haal je hem echter los (afgelopen vakantie in polen trilden de boutjes los) dan valt er in zand niet meer mee te rijden...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2020 16:57 #5 door Ate
Beantwoord door Ate in topic Fork brace/Stabilisator
Toen ik er nieuwe vorkolie in deed was het net alsof het een andere motor was. Dat is de moeite wel waard, je weet niet hoelang deze olie er al in zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2020 08:03 #6 door Clicteur Bert
Beantwoord door Clicteur Bert in topic Fork brace/Stabilisator
Bedankt voor jullie reacties

Er valt wel wat te zeggen over de staat van de voorkant(en de rest van de motor)
Ik heb er al redelijk wat aan gedaan, maar komende winter zou ik daar toch nog een stapje verder in willen gaan.
Eerst en vooral de spaken remmen en banden, maar idd de lagers en vorkolie zullen door de vorige eigenaar wss nooit bekeken zijn.

Dat gezegd zijnde zal het voor mij altijd een groot verschil blijven na lange tijd met m'n Daytona en Fireblade te rijden...
Ik denk dat de flex in die lange vorkpoten altijd raar zal aanvoelen dus denk ik dat een brace toch echt het verschil kan maken.
Ofwel moet ik gewoon mentaal het knopje omdraaien, maar dat kan moeilijker zijn dan gezegd...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2020 13:43 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Fork brace/Stabilisator
Een brace kan nooit kwaad, hooguit word het stuurgedrag wat strakker. Dus als jij denkt dat het je wat gaat opleveren, meteen doen!
Ik vond het op de weg wel meevallen, maar ik heb geen racer ter vergelijk.

Als je er zelf een gaat maken, 3D printen is geen optie (tenzij je het uit een staal laat printen maar dat word prijzig).
Ik heb aluminium delen waterstraalgesneden, gelast en nabewerkt op de freesbank. Maar dan moet je vervolgens wel je spatbord aanpassen want het word al snel te bulkerig om eronder te passen.



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2020 16:45 #8 door Clicteur Bert
Beantwoord door Clicteur Bert in topic Fork brace/Stabilisator
Iets wat ik gevonden had en heel mooi(maar ook duur) is dit
www.timetoride.de/shop/gabelstabilisator...ransalp-africa-twin/
Sowieso een mooie website als je van deze motoren houdt...

Ik heb ook al overwogen zelf iets te maken, maar heb daar thuis het materiaal niet voor...
Het lijkt me best om eens te beginnen met de vork, velgen en bandjes te fixen.
Als dat niet voldoende beterschap brengt kan ik nog altijd een stapje verder gaan.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2021 13:53 #9 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Fork brace/Stabilisator
Hey Bert,

Hoe is het hier uiteindelijk mee afgelopen? Heb je een oplossing gevonden die werkt voor je?

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2021 07:35 #10 door Clicteur Bert
Beantwoord door Clicteur Bert in topic Fork brace/Stabilisator
Ik heb nieuwe bandjes gelegd en de spaken laten aanspannen.
Maar blijkbaar is de velg behoorlijk aan het corroderen.
Bij de volgende bandenwissel zal ik dus nieuwe wielen moeten aanschaffen.
Mogelijk zal dat al veel verschil maken en anders kan ik nog altijd iets laten printen.
Nu nog een betaalbare set velgen zoeken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2021 07:42 - 27 apr 2021 07:46 #11 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Fork brace/Stabilisator
Nog even geduld...
Ik ben een brace aan het ontwerpen voor de alp, bedoeling is om met dit stuk te leren werken op een 5assige metaal cnc frees machine en het programmeer gedeelte van fusion 360.
De tekening staat bijna op punt, enige issue is deze nog wat beter passend maken in combinatie met het originele spatbord.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2021 10:08 #12 door Clicteur Bert
Beantwoord door Clicteur Bert in topic Fork brace/Stabilisator
Ziet er niet slecht uit...
Ik heb onlangs wel enkele accessoires van Fabio Goffi geïnstalleerd waaronder een lift kit voor het spatbord...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2021 10:30 #13 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Fork brace/Stabilisator

Clicteur Bert schreef : Ziet er niet slecht uit...
Ik heb onlangs wel enkele accessoires van Fabio Goffi geïnstalleerd waaronder een lift kit voor het spatbord...


Wat bedoel je met een liftkit?
Ietsje hoger, of echt een hoog cross spatbord?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2021 18:11 #14 door Clicteur Bert
Beantwoord door Clicteur Bert in topic Fork brace/Stabilisator
Gewoon een paar cm hoger, maar nog altijd origineel.
Ziet er niet alleen beter uit, maar met noppenbanden ook best praktisch...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2021 21:26 #15 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Fork brace/Stabilisator
Zo'n lift kit lost denk ik direct voor een belangrijk deel van probleem van Hannes op.
Hannes wellicht een idee om die lift kit ook te ontwerpen dan kan je het daarna als set vercommercialiseren :woohoo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2021 23:17 #16 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Fork brace/Stabilisator

V-Twin schreef : Zo'n lift kit lost denk ik direct voor een belangrijk deel van probleem van Hannes op.
Hannes wellicht een idee om die lift kit ook te ontwerpen dan kan je het daarna als set vercommercialiseren :woohoo:


Niet helemaal, zoals ik hem nu getekend heb komt de brace boven het spatbord te zitten.
De issue zit hem in de passage tussen het voorbeen en het spatbord. En ook nog deels de bevestiging van de bevestiging van vorkhoezen.

Heb hier om verschillende redenen voor gekozen.

De originele bevestiging op het been is volgens mij slecht ontworpen.
Als je de as van het wiel eruit haalt en de boutjes van de originele brace los zet kan je mooi zien dat de originele bevestigings punten als een scharnier werken.
Zo groot mogelijk klemmen, op het geslepen deel van het vorkbeen lijkt me dus het beste om meer stabiliteit te bekomen.
Al geef ik toe dat het (mist verhogen) misschien ook mogelijk is om onder het spatbord te gaan door de openingen aan de zijkant.

- als de dikke alu beugel eronder zit is het goed mogelijk dat modder en zelfs Steenen erachter blijven hangen.

- Gezien een ce keurmerk en echte kracht metingen niet aan de orde zijn lijkt het mij voor ieders veiligheid beter om ook de originele Beugel te behouden in combinatie met de nieuwe.

-Het idee was ook om de Beugel als handgreep te gebruiken, om de motor rechtuit los te trekken als je vast zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden