Benzineverbruik XL700

17 sept 2020 18:18 #1 door Cor
Benzineverbruik XL700 werd gestart door Cor
Hi allemaal,

Al sinds ik mijn XL700V bezit, ben ik benieuwd naar het eigenlijke verbruik. Uit mijn Haynes handboek blijkt dat er 17ltr in gaat en dat daarvan 3,5ltr is. Van dat laatste neem ik aan dat dit ingaat, wanneer de digitale benzinemeter begint te knipperen/dansen. Heb proefsgewijs ondervonden dat ik dan sowieso nog wel 40km kan draaien op de snelweg, maar dan begin ik 'm toch wel te knijpen. Hoe sterk beïnvloed mijn snelheid/toerental mijn gebruik?

Eigenlijk zoek ik een soort schema dat zegt "rijd je constant 140 km p/u, dan is je verbruik 1:10; rijd je constant 120 km p/u, dan is je verbruik 1:15; rijd je constant 100 km p/u, dan is je verbruik 1:20." Nu is de TA natuurlijk een aardige toerenmachine en kan ik me voorstellen dat naarmate je toerental stijgt, je verbruik ook stijgt. Exponentieel zelfs. Maar weten doe ik dit niet. Op de website Fuelly vond ik de grafiek uit de bijlage, en deze rept eerder over 1:17. Ik hecht echter meer waarde aan jullie ervaring, daarom mijn vragen:

Hoe zuinig is jouw XL700V? Hoe verhoudt het toerental zich (exact) tot het gebruik?

Immer dankbaar,
Cor

Zin in motorvakantie!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2020 20:15 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Benzineverbruik XL700
Ik heb het nooit echt bij gehouden, maar naast snelheid zijn nog heel veel andere facturen van invloed op je gebruik....

Zo reed ik een keer snelweg met volle bepakking (zij-koffers etc) en toen mocht je ook nog gewoon 130..... toen heb ik de 1:10 volgens mij wel gehaald :(.

Gemiddeld genomen rij ik 1:18. (50/50 snelweg/binnenweg) Met een normaal toertochtje (lees in de groep) haal ik net geen 1:20
Heb de 700 nooit zo heel zuinig gevonden.... de 600 reed met gemak 1:20 en met een toertochtje zelfs 1:22....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2020 20:45 #3 door adriaan_XL700V
Beantwoord door adriaan_XL700V in topic Benzineverbruik XL700
Geen idee of dat voor alle 700's geldt maar het mijn 700 schiet vrij snel op de reservestand.

Als hij op reserve gaat en ik ga tanken dan gaat er net 12 liter in. Ik ben ben wel eens bijna km doorgereden met een knipperende benzinemeter (niet echt ontspannen trouwens).

Het verbruik is inderdaad sterk afhankelijk van je rechterhand, de 700 is redelijk zuinig tenzij je van doorrijden houdt

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2020 20:46 #4 door Cor
Beantwoord door Cor in topic Benzineverbruik XL700
Hi Rob, dank voor het koppelen van mijn sleutels aan het HISS systeem van mijn TA :)

Dank ook voor je ervaring omtrent je verbruik . Stiekem valt het mij ook tegen, zeker als ik het afzet tegen mijn oude Honda brommertjes (bv. Honda C50, 1:50). Maar ik zal mijn TA bandjes wat harder oppompen en mijzelf wat meer achter het windschermpje verstoppen, dan wordt het vast nog wat.

Zin in motorvakantie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2020 08:27 #5 door Cor
Beantwoord door Cor in topic Benzineverbruik XL700

adriaan_XL700V schreef : Geen idee of dat voor alle 700's geldt maar het mijn 700 schiet vrij snel op de reservestand.

Als hij op reserve gaat en ik ga tanken dan gaat er net 12 liter in. Ik ben ben wel eens bijna km doorgereden met een knipperende benzinemeter (niet echt ontspannen trouwens).

Het verbruik is inderdaad sterk afhankelijk van je rechterhand, de 700 is redelijk zuinig tenzij je van doorrijden houdt


Dank voor je reactie, Adriaan. Exact dezelfde ervaring - nooit meer dan 13ltr getankt en ik word ook vrij zenuwachtig van dat metertje ;-)
Hoeveel KM zei jij dat je nou wel eens door was gereden met knipperende meter?

Zin in motorvakantie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2020 08:31 - 18 sept 2020 15:38 #6 door adriaan_XL700V
Beantwoord door adriaan_XL700V in topic Benzineverbruik XL700

Cor schreef : Dank voor je reactie, Adriaan. Exact dezelfde ervaring - nooit meer dan 13ltr getankt en ik word ook vrij zenuwachtig van dat metertje ;-)
Hoeveel KM zei jij dat je nou wel eens door was gereden met knipperende meter?


Bijna 90 kilometer in Albanië. Tankstation waar ik wilde tanken had alleen diesel en de volgende was nog best ver.

Toen ging er wel 17 liter in :-)

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2020 13:07 - 18 sept 2020 13:07 #7 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Benzineverbruik XL700
tank volledig leeg trekken ? En af lieteren? ,echt leegrijden in de buurt ,met een paar reserve flessen? binnen bereik en daarna aftanken ?
Weet je exact wanneer de bodem is bereikt ,

meeste injectie motoren hebben een behoorlijk reserve, maar dat is meer om de benzine pomp te sparen ,lees vroegtijdig slijtage van de benzine pomp van wege droog lopen te voorkomen .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2020 16:03 #8 door Goobi
Beantwoord door Goobi in topic Benzineverbruik XL700
Ik reed op mijn 700 met gemak altijd 300 km op één tank en dan ging er iets van 14 liter bij (soms zelfs minder). Het verbruik was dan ruim 1:21. Met nog 3,6 liter over had ik nog 77 km verder kunnen rijden. Maar dat nerveuze benzinemetertje is inderdaad niet prettig :unsure: .

Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)
YouTube: bit.ly/36NiKLy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2021 21:59 #9 door Pieter Cats
Beantwoord door Pieter Cats in topic Benzineverbruik XL700
Het dansen van de brandstofmeter gaat inderdaad op je zenuwen werken. Als de motor op de zijstandaard staat gaan de streepjes al snel dansen. Zet je de motor weer rechtop dan komen er weer een paar blokjes. Jammer dat er geen grotere tank op zit. Moet al-met-al toch best vaak tanken.

Dit jaar ga ik als test een volledig seizoen alleen en uitsluitend op de duurdere Shell V-Power rijden. De motor staat nu op stal met een half tankje V-Power, dus een mooi moment voor een test. Aan de hand van alle toekomstige tankbonnetjes, en de totale gereden kilometers kan ik eens kijken wat het gemiddelde verbruik over een langere periode is, dit alles bij een "kwaliteits" (lees duurdere) brandstof. Daarnaast wil ik eens ervaren of de motor beter gaat rijden van deze premium brandstof.
Zaterdag gaan er nieuwe mooie Metzeler Tourance Next banden bij/door Rob van de Motorbandenzaak eronder, dus vers rubber aan het begin van deze "test".

Zijn er al mensen met een XL700V en ervaringen met Vpower versus reguliere benzine?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2021 22:23 - 17 feb 2021 22:31 #10 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Benzineverbruik XL700
vraag rob maar over de meter hij weet wel raat heeft zelf ook een 700
ik ken het probleem
zet bij tanken de teller op 0 en na 300 kilometer weer tanken gemiddeld 1 op 20
je moet op straat kijken en niet op de benzine meter of af plakken ;) ;)
mijn hondatje gemiddeld 1op 28/30 das lekker :) :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2021 22:40 #11 door Drenth1964
Beantwoord door Drenth1964 in topic Benzineverbruik XL700
Ik heb ook een XL700, en tank ook V Power van Shell.
Heb vorig jaar op een rustige rit voor de 2e keer gered om op 1:26 te rijden.
Voor de rest is het tussen 1:22-1:24, ben dan ook een rustige rijder.
Rij niet heel veel snelweg, en als ik goed doorrijd dan begint ie wel te zuipen. :angry:
Ga meestal tanken tussen de 220-250 km.

Transalp XL 700 V 2010 (RD12) Zwart
Transalp XL 600 V 1996 (PD06) Rood

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden