XL600V 1993, electrisch probleem, motor geeft geen teken van leven meer

21 nov 2020 18:22 #21 door Wilco.Cwx
Eerst de accupool los en dan vervangen :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2020 12:19 #22 door Tim
Ik heb het startrelais losgehaald en doorgemeten (met een oude LEGO trein transformator, haha). Hij schakelt het startcircuit prima bij 12V en geeft ook via de zekering 12v proper naar de stekker voor de rest van de motor door.

Doch, de rest van de motor krijgt nog steeds geen stroom, en als ik de starter indruk gebeurt er niets. Dus er is ergens een onderbroken circuit. Iemand suggereerde reeds dat de voorzijde van de motor een aparte nul pool heeft (omdat stroom niet goed door het balhoofd komt, schijnbaar?), weet iemand waar ik die kan vinden in de motor? In het diagram staat die in het midden meen ik.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2020 13:34 #23 door Chris-alp
Heb je al eens naar de noodknop gekeken? Werkt die wel goed?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2020 13:35 #24 door Tim
De noodknop zou alleen het starten moeten onderbreken, en niet de verlichting en dergelijke. Werkte volgens mij ook prima, maar het rechterhandvat eens openmaken en schoonmaken behoort zeker nog tot de mogelijkheden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2020 11:19 #25 door robgoesdakar
Als ALLES uit valt, dan heb je een probleem in de hoofd stroom voorziening. Alles daarna is niet relevant.

Meten is weten, maar het wordt ff zoeken.....

- Heb je 12 volt bij de hoofdzekering (Zowel in als uitgaand).
(Meet dit eens met massa op de accu, maar ook op een paar plekken op het frame. Massa problemen zijn niet uit te sluiten)
- Heb je 12 volt bij je contactslot ook hier weer even kijken naar binnenkomend en uitgaand. Dat wordt dan mogelijk wel wat (de-)monteren om er goed bij te komen.
- Leg eens een (extra) massa van je accu rechtstreeks naar je frame
- Hoofdzekering gewoon ook eens vervangen.

Als het probleem 'af en toe' op treedt, wordt het wel frusterender om uit te zoeken, want alles wat je meet kan op dat moment misschien wel net goed zijn. Kabels bewegen e.d. tijdens de metingen kan misschien kabelbreukje ergens tevoorschijn toveren.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2020 13:05 - 23 nov 2020 13:06 #26 door Tim
Hoi Rob,

Dat is zeker waar. Ik kan de accu uitsluiten, die is niet nieuw meer maar werkt nog OK. Zal straks nog even verifieren of de massa van de accu naar het blok goed is maar die had ik eerder ook al bekeken. Gister dus het startrelais helemaal doorgemeten en die lijkt ook OK. Hoe kan ik het beste nu verder gaan met zoeken naar de oorzaak, contactslot loshalen?

Tim

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2020 14:17 #27 door robgoesdakar
Onder het contactslot zit de aansluiting. Kom je erg moeilijk bij, maar het kan.
Zit vast (volgens mij) met 3 security torx boutjes.

Er gaan 3 draden in. De blauw is niet zo interessant (ventilator die dan ook kan blijven draaien als contact uit is).
Rood komt van jouw hoofdzekering af en is de continue 12 volt.
Rood/Zwart is de geschakelde plus, en heeft dus alleen spanning als je het contact op aan hebt gezet.

Nou heb jij je zekeringbox voor aan het stuur zitten. Die Rood/Zwarte gaat daar naar toe, en je zou daar in ieder geval iets moeten kunnen meten met contactslot aan. Zo niet, en je hebt op de Rode draad wel stroom, dan is jouw contactslot mogelijk defect.
Je zou dan nog de Rood en Rood/Zwarte draad eens met elkaar kunnen verbinden (het best bij de stekker aansluiting). Als dan alle problemen voorbij zijn, dan is het dus nog een bevestiging dat het bij jouw contactslot niet lekker zit.

Nr3 op het plaatje is dan de hoofd verdachte, of het contactslot zelf dat mechanisch de boel niet met elkaar verbonden krijgt:
images.cmsnl.com/img/partslists/honda-xl...9h42f__0500_dec0.gif

Hopelijk helpt de uitleg, en anders toch eens (met aanhanger/bus) naar een clubdealer toe..... (Je bent altijd welkom hier ;) )

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2020 14:19 #28 door Tim
Ik ga kijken komende dagen, dank je!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2020 16:52 - 23 nov 2020 17:37 #29 door Tim
Ik heb weer even zitten sleuthen..

Ik heb alle zekeringen eruit gehaald net behalve de hoofd 30A. Met de contactzoeker ben ik gaan kijken naar kortsluiting, en wat blijkt? Over een van de zekeringen meet hij kortsluiting , én tussen de polen van de kleine koplamp meet hij kortsluiting! In het Haynes boek staan wiring diagrams voor een tiental typen PD06 alpjes en ik vermoed sterk dat het de XLV600-R is (1993, Nederland geregistreerd) maar wat er exact achter die zekering zit varieert per type motor. Weet iemand hoe ik dat kan verifiëren? (ik bedenk met net dat ik de contactzoeker moet gebruiken op de contactjes van de koplamp en op de uitgaande pool van het zekeringhoudertje, ga ik morgen doen).

Tevens, tussen het frame / blok van de motor en de plus pool van de accu is gewoon 12v, dus de aarding van de accu zit goed. De binnenkomende polen van de zekeringhouders hebben ook gewoon het accu voltage en een lage weerstand (~1 ohm) dus kan ik dan concluderen dat het contactslot goed werkt, en alles goed doorkomt in ieder geval tot aan de zekeringen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2020 16:07 - 24 nov 2020 16:08 #30 door Tim
Nog wat extra info:

Foto zekeringendoos (boven = voorkant motor)


Over de polen van (3) meet ik een verbinding, kortsluiting verderop in het circuit? Dat wil namelijk zeggen dat de ene pool (plus van de accu) en de andere pool (uiteindelijk naar het frame ergens) verbonden zijn. Tevens, als ik de zekeringen terug plaats 1 voor 1, dan meet ik een lichte terugval in het accuvoltage bij (3) en (4), maar _niet_ bij (1) en (2). Dus bij 3 en 4 gaat er direct een (kleine) stroom lopen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2020 17:03 #31 door adriaan_XL700V
Hoe meet je over de polen? Een multimeter op beide aansluitingen van de zekering?

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2020 17:08 #32 door Oldtimer
Ik zie een heleboel gegevens voorbij komen maar in het startcircuit zijn er maar een paar dingen die fout kunnen gaan. Mijn handen jeuken om het op te lossen.
Zoveel kan er niet mis zijn.
Je meet in 1e instantie frame massa naar accu min. ( onder het zadel links.)
Dan + spanning accu. Die volg je tor se rode stemmer rechts naast de km teller

Heb je daar spanning , dandoor naar contactslot. Bij contact aan, spanning op de rood blauwe draad op de rode stekker.
Je meet alles tegen massa aan.
Volgende stap is het checken van alle schakelaars, zoals zijstandaard, koppeling schakelaar en killswitch.

Meetwaardes heb je niet zoveel aan als je niet weet, wat je meet.

Succes, en anders breng hem maar langs 😉

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2020 17:12 #33 door Tim
Hoi Oldtimer, dank voor je input. Waar woon je (ongeveer?) Ik zit in de buurt van Arnhem. Als je zin hebt om te helpen tegen vergoeding dan wil ik dat zeker overwegen.

> Je meet in 1e instantie frame massa naar accu min. ( onder het zadel links.) Dan + spanning accu. Die volg je tor se rode stemmer rechts naast de km teller

Wat bedoel je hiermee precies?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2020 17:52 #34 door Wilco.Cwx
Al lezende, raak ik ook het spoor bijster ,hoe er gemeten word .

Kijk eens op internet / YouTube
Naar V4 METING
Daar worden de meet stappen uitgelegd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2020 20:16 #35 door Oldtimer
Ik woon onder de rook van arnhem. In Duiven.
Vlakbij dus.
Als je me even een pm stuurt krijg je mijn nummer en bellen we wel.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2020 20:20 #36 door Oldtimer
Oh ja. Klein toetsenbord en tikke fingers
Stemmer is stekker
Tor se...... is tot de rode stekker.
Solly

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2020 22:04 - 24 nov 2020 22:07 #37 door Tim

Wilco.Cwx schreef : Al lezende, raak ik ook het spoor bijster ,hoe er gemeten word .

Kijk eens op internet / YouTube
Naar V4 METING
Daar worden de meet stappen uitgelegd.


Hoi!

Grappig, die term kende ik nog niet maar ik doe het eigenlijk zoals zij het omschrijven (en zoals het mij op de middelbare school is bijgebracht!), maar ik kan niet alle punten zoals omschreven bij die meting vinden in de motor, denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2020 22:39 #38 door Wilco.Cwx
In de basis is een v4 meting prima startpunt (grote stappen snel thuis)
meeste vergeten belast te meten ,dan vallen de meeste spanningsverliezen door de mand :huh:

om de beeldvorming van het stroomverloop bij leerlingen te vormen vergelijken we het vaak met de waterleiding
daar waar wat heen gaat moet wat terug komen ,de buizen zijn dan de isolatie .
lekkage verstopping ,breuk of weerstand hebben daar ook effect .:kiss:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 dec 2020 18:01 #39 door Tim
Een lokale monteur heeft er even naar gekeken, en het bleek dat er iets mis was met een van de aardingen zoals sommigen al hadden gesuggereerd, maar dat was mij zelf niet gelukt vrees ik. Een paar tientjes verder en hij loopt weer uitstekend, bedankt iedereen voor de input, en graag tot ziens!

Tim

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.472 seconden