XL600V 1993, electrisch probleem, motor geeft geen teken van leven meer

16 nov 2020 12:15 #1 door Tim
Goedemorgen!

Ik voel mij een beetje bezwaard omdat ik hier nu ineens met een probleem kom terwijl ik de club eigenlijk helemaal niet ken. Mijn geliefde alp is vrij plotseling overleden en ik heb te weinig kennis van de elektronica om eruit te komen.

De situatie is als volgt: Ik heb jaren geleden zelf twee mistlampen op de alp geïnstalleerd, en het draadje vanaf de kleine koplamp gespliced om ze van stroom te voorzien. Dit systeem heeft lange tijd prima gewerkt. Later heb ik op het zelfde draadje ook nog een USB aansluiting en een voltmetertje aangelegd. Ook dit heeft lange tijd zonder problemen gewerkt. Vorig jaar is een kennis van mij met de motor onderuit gegaan waardoor de mistlampen gebroken waren. Ik heb ze doen weggehaald en de draadjes afgeplakt, maar wel laten zitten.

Omdat ik plannen had de motor te verkopen heb ik hem vorige week een beetje opgeknapt, en ook de overtollige oude bedrading verwijderd. De USB aansluiting vertoonde wat roest (al langere tijd ook), en die heb ik ook verwijderd. Bij mijn weten is het enige draadje wat ik hierbij aangepast heb, dat van de koplamp geweest, en die heb ik weer afgeplakt en terug gezet.

Doch na deze operatie gebeurde het volgende: Ik draaide het contact om. Dashboardverlichting komt op. Ik wil starten; motor doet niets, geen klik van het solenoid, geen enkele reactie, en de verlichting valt uit, en blijft uit. Toen heb ik de accu eruit gehaald en aan de druppellader gelegd de hele dag, en alle zekeringen nagekeken (het setje naast het contactslot en de hoofdzekering naast de + pool van de accu, zijn er nog meer?), en die lijken in orde. Alle grote verbindingen die ik kan zien lijken in orde, de motor is in redelijk goede staat zonder overmatige roest of eerdere elektrische malaise. De accu is 2jr / 30.000km oud en aan vervanging toe, maar tot vorige week startte hij uitstekend. Na een hele dag laden heb ik de accu weer teruggezet, en wederom geeft de motor geen kik, het voltage van de accu was 12.5v (gemonteerd in de motor), en als ik het contact omdraai daalt het lichtjes naar 12.45, maar er gebeurt niets: geen verlichting, geen dashboard, geen start. Een paar uur later probeerde ik het opnieuw, en toen gaf de motor heel kort wel even weer dashboardverlichting, maar deze viel heel snel weer weg. Hierna heb ik geprobeerd de motor te starten door hem aan de auto te hangen, maar ook met de startkabels juist aangesloten geeft de alp geen kik, geen lichten, geen start, niets.

Ik heb redelijk wat gereedschap, het Haynes boek, en oa een multimeter tot mijn beschikking maar van elektronica weet ik niets af. Ik heb reserve zekeringen, reserve CDI's, en een reserve spanningsregelaar liggen, maar ik weet niet waar ik moet gaan zoeken voor dit probleem? Heb ik onverhoopt iets stukgetrokken met het losmaken van de oude kabels? Is er toch ergens een verbinding stuk? Hoe kan het dat ook als ik hem boost met de auto, de motor helemaal niets doet? En hoe kan het dat het gemeten voltage iets daalt als ik het contact omdraai, er wordt dus stroom getrokken maar slechts een héél klein beetje?

Hartelijke groet,

Tim

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2020 13:07 #2 door robgoesdakar
Hoofdzekering ook gecontroleerd ?
(Die bij je start relais naast de accu zit)

En dan niet het ding wat je zo ziet zitten, want dat is de 'reserve'.
Even stekker los van het relais halen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2020 13:08 #3 door Tim
Hoi! Ja de 30A die in dezelfde rubber hoes zit als de stekker, die is ook nog OK. Zal voor de zekerheid nog even kijken straks maar heb hem al twee keer open gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2020 14:48 #4 door Oldtimer
Heel even wel licht duid op een los contact. Niet meer of minder

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2020 15:53 - 16 nov 2020 15:55 #5 door Tim
Dat klinkt aannemelijk, maar wat voor contact / waar kan ik dan zoeken?

Als het morgen droog is kan ik de voorkant loshalen en eea nalopen maar als je niet weet waar je naar zoekt is dat erg tijdrovend!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2020 16:34 #6 door Waffie
ga eerst voor de simpele dingen

heb je het al met een extra accu geprobeerd (start kabels)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2020 16:35 #7 door Waffie
ga eerst voor de simpele dingen
feiten als 12 volt doet me niet zoveel, ampère moet je hebben ?

heb je het al met een extra accu geprobeerd (start kabels)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2020 16:37 #8 door Tim

Waffie schreef : ga eerst voor de simpele dingen
feiten als 12 volt doet me niet zoveel, ampère moet je hebben ?

heb je het al met een extra accu geprobeerd (start kabels)


Ja, ook met startkabels aan de auto doet de motor helemaal niets, geen verlichting geen start, niets.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2020 16:45 #9 door adriaan_XL700V
Heb je de verwijderde bedrading netjes verwijderd, of alleen afgetaped?

Ik zou de hoofdzekering dubbel checken. Daarna de stekker verbindingen waar je in de buurt bent geweest toen je de bedrading weggehaald hebt


Als laaste: doet je acculader het wel?

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2020 16:46 #10 door Tim
Acculader lijkt gewoon te werken. Ik heb de bekabeling redelijk netjes weggehaald en de kleine stukjes die overbleven afgetaped.

Het is nu hondeweer dus ik ga ergens komende dagen met de suggesties weer aan de slag, bedankt alvast!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2020 21:22 #11 door honda2x
tim kijk ook even recht van je koplamp daar zitten stekkers die door gerot kunnen zijn of gebroken

ging naar een winkel toe toen deed die het nog kom uit de uit de winkel volledig dood :(

en kij even je ook bij startrelais zie foto succes

groet frits
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2020 16:13 #12 door Tim
Ik heb de accu de afgelopen dagen aan de lader gehad, zette hem er weer in zonet, motor deed nog steeds niets. Alle zekeringen nagelopen, eruit gehaald, contacten bekeken, maar leek niks mis mee. Teruggeplaatst, en ineens doet hij het weer. Lichten, start gewoon, de hele rambam.

Ik heb echt geen idee wat ik nu veranderd heb of anders gedaan heb dan de afgelopen dagen. Maar voor nu doet hij het in ieder geval weer..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2020 16:16 #13 door adriaan_XL700V
Dan heb je waarschijnlijk een slecht contact in een zekering of stekker gehad dat door het er uit en weer terugsteken weer schoner geworden is.

Ik zou dezelfde stekkers en zekeringen nog een keer losmaken en reinigen met contactspray om te voorkomen dat je ergens strandt

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2020 17:13 #14 door Oldtimer
Zie mijn eerdere reactie. 😉

Alle stekkers inspuiten, schoonmaken en controleren op oxidatie.
Voorkeur contactspray gebruiken

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2020 17:25 #15 door Tim
Ga ik morgen doen! Net even gereden, alles lijkt in orde. Komende dagen even kijken hoe de accu het volhoudt en dan kan hij hopelijk naar de volgende eigenaar.

Dank voor de suggesties iedereen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2020 13:08 #16 door Tim
Ik heb alle zekeringen schoongemaakt en met contactspray behandeld, ook mijn voltmetertje opnieuw aangesloten (dit keer met kroonsteentjes, voor de netheid!) en alles lijkt nog te werken. Hij start en loopt weer uitstekend!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2020 13:25 #17 door robgoesdakar
Kroonsteentjes .... brrrrrrrr
Beter een fatsoenlijke waterdichte stekker (AMP)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2020 13:26 #18 door Tim
Dit had ik zo even liggen, en als ik eerst stekkers aan de kabels moet gaan maken verplaats ik het probleem alleen maar, en kost het alsnog veel meer tijd om netjes te doen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2020 14:54 #19 door Wilco.Cwx
Ik zit net als rob te bibberen :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2020 16:16 - 21 nov 2020 16:23 #20 door Tim
Haha, sorry jongens!

Ondertussen heeft het verhaal weer een staart gekregen. Hij liep nu een aantal dagen prima, zonet heb ik de olie verwisseld en startte hem daarna weer. Niks aan de hand. Motor liep een minuutje, toen heb ik hem met het contact uitgezet, en weer aangezet. Toen ik hem op dat moment weer wilde starten, klonk er een enkele klik vanuit de richting van het startrelais (naast de accu), en viel de hele motor weer uit.

Ik heb wederom alle zekeringen en grote verbindingen nagelopen. Het startrelais ziet er een beetje vies uit maar lijkt niet overduidelijk stuk ofzo van buiten (zie foto). Kan het zijn dat het intern stuk is, gegeven bovenstaande informatie? Ik zie verschillende tweedehands relais te koop staan voor een paar tientjes, dus vervangen is eenvoudig lijkt het?

Tim

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.507 seconden