Motorblok vervangen?

14 dec 2020 11:06 - 14 dec 2020 11:07 #1 door Thomas
Motorblok vervangen? werd gestart door Thomas
Hallo allemaal,

Een halfjaar geleden heb ik een transalp uit 93’ gekocht met een blok met 37000 op de teller. Na een aantal maanden begon de startmotor kuren te vertonen. Na uitsluiten van relais en accu de startmotor vervangen en de alp leek meteen weer als een zonnetje te lopen.

Echter vanochtend op de snelweg naar werk ineens een enorm geratel en verlies van vermogen, snel door naar de vluchtstrook waar de alp uitviel en helemaal niet meer wilde starten (wel nog stroom). Wegenwacht gebeld, bleek dat er een gat in het motorblok geslagen is door ‘iets’ binnenin.

Schakelpook zit overigens ook vast.

Mijn vraag aan jullie: Wat kan het zijn en hoe te handelen?
Nieuw blok erin? Verkopen voor onderdelen en nieuwe motor aanschaffen?

Graag jullie mening

Edit: dit gebeurde dus de dag na het vervangen van de startmotor waarbij ook de voorbochten van de uitlaat eraf zijn geweest

Bijlage niet gevonden

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2020 14:58 - 14 dec 2020 15:00 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Motorblok vervangen?
hallo,

ik vrees dat je het slachtoffer bent geworden van een vastgelopen motorblok en dat je drijfstang naar buiten is gekomen (vandaar het mogelijk gat)

Oorzaak waarschijnlijk..........geen motorolie meer in het blok !

En wat nu te doen is aan jouw.... een ander motorblok kan een oplossing zijn maar wie gaat deze erin lepelen....
vooralsnog heb je nu slechts een sloopmotor die gezien leeftijd economisch verloren is echter alles is op te lossen

dus of je knapt hem op (reken op ca € 350-450 voor een motorblok) of je verkoopt het wrak en gaat op zoek naar iets anders

ik kan je uiteraard een bod doen maar dan moet je me maar een pm sturen

14 dec 2020 15:52 #3 door Thomas
Beantwoord door Thomas in topic Motorblok vervangen?
bedankt voor je reactie Waffie,

zou het ook door een andere oorzaak kunnen komen? niet dat het nu nog uitmaakt maar het oliepeil was ip goed voordat ik vertrok vanochtend.

ik ga maar eens bedenken wat ik ermee ga doen dan nu

14 dec 2020 18:54 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Motorblok vervangen?
het kan zeker een andere oorzaak zijn, immers er draaien veel delen tegelijk rond.
die allemaal op de seceonde nauwkerig hun werk zouden moeten doen,

je spreekt over geratel vooraf (distributie ketting ?) en misschien is dit dan wel de trigger geweest
feit is dat alles onmiddellijk stil is komen te staan
en dit momentum is dan zo sterk dat
bedenk dat je de zuiger en krukas 12000 per minuut op neer glijd (6000 rpm) en de kleppen trein dit bij moet houden(12000: 4= 3000 x) er ook nog 6000 vonkjes komen
er wordt in het vooronder gigantisch gewerkt
enkel demontage kan je uitsluitsel geven van wat de oorzaak nou precies was
al met al ben je gelukkig niet gevallen... dat is ook iets wat telt

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden