moeite met starten en inhouden bij gasgeven

07 feb 2021 14:49 #1 door tobiasOostdam
moeite met starten en inhouden bij gasgeven werd gestart door tobiasOostdam
sinds de herfst heb ik last van een nieuw probleempje met mijn TA 600 uit 99. Bij het starten heeft hij steeds meer moeite om op gang te komen. normaliter startte de motor direct. of het nu met of zonder choke was. Recent is het choken bij koud starten altijd nodig anders gaat hij niet aan. Na soms tot wel 15-20 seconden en een paar keer ploffen gaat de motor pas aan. normaliter laat ik de motor altijd een minuutje warm worden voordat ik ga rijden maar dit doe ik niet altijd.
Als ik aan het rijden ben in lage touren, laten we zeggen 2000-3000 en vol het gas open trek, dan houdt de motor in en begint hij te schokken. bij het optrekken uit stilstand moet ik meer gas bijgeven dan ik gewend ben met de motor en hij is daardoor ook wel eens uitgevallen. Ik ben van plan om de carbarateur even goed schoon te maken en de CDI even te controleren. kan iemand mij vertellen wat voor metingen de CDI over de multimeter aan moeten geven om er van uit tegaan dat deze nog goed danwel kapot zijn?

Verder, Hebben jullie nog andere adviezen?

dank voor jullie breicht, Tobias

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2021 17:04 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic moeite met starten en inhouden bij gasgeven
Heb je de problemen alleen bij starten / als de motor koud is ?

Een CDI is volgens mij niet door te meten. Een CDI controleren doe je het beste door 'm te verwisselen met een CDI waarvan je 100% zeker bent dat 'ie goed is. Veel CDI's die sneuvelen geven vaak pas problemen als ze goed warm zijn, vaak doen ze het dan nog prima als ze koud zijn.

Jouw probleem klinkt mij meer als:
- verstopte stationairsproeiers
- slechte bougies
- misschien een minder goede accu

Als de startmotor het blok echter soepel rondslingert bij het starten zal de accu nog wel goed zijn.

Wat voor brandstof tank je ? Staat de motor soms langere tijd stil ? Als je E10 tankt en/of de motor staat regelmatig langere tijd stil dan lijken de stationairsproeiers me de eerste verdachte.

Eventueel de bougies, als die al een aardige tijd hebben gedraaid.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2021 20:07 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic moeite met starten en inhouden bij gasgeven
Transalp 1999 heeft een enkele cdi die nagenoeg nooit stuk gaan.
Carb probleem meer waarschijnlijk.
Verstopte sproeiers wss maar ik sluit gescheurde membramen ook niet uit.
Advies: carbs ultrasoon reinigen en opnieuw afstellen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2021 09:40 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic moeite met starten en inhouden bij gasgeven
Voordat je allerhande dingen los haalt even een vraagje tussendoor.
Eerst maar eens de eenvoudige dingen...
Wanneer is de laatste beurt geweest ?
Ik vermoed in eerste instantie namelijk gewoon een verstopt/vuil luchtfilter.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2021 10:53 - 08 feb 2021 10:53 #5 door Ives
Beantwoord door Ives in topic moeite met starten en inhouden bij gasgeven
Mochten alle andere suggesties nog niet iets opleveren, kan je ook nog een compressietest doen.
Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit iets oplevert, anders had je het wel eerder gemerkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2021 15:19 #6 door tobiasOostdam
Beantwoord door tobiasOostdam in topic moeite met starten en inhouden bij gasgeven
Hee Garfield,

ja het probleem heb ik alleen bij het koud starte, als hij eenmaal een paar minuten draait is het geen probleem.
toen dit probleem zich voor begon te doen is het eerte wat ik heb gecheckt natuurlijk de accu, en de bougies. de accu was inderdaad slecht nadat ik die deze zomer droog heb gereden in 35 graden hongarije.
Onlangs heb ik er een nieuwe accu ingezet, de bougies vervangen en gemeten en dit was in orde.

Over het algemeen tank ik Euro98 E5, hoewel ik bij tijd en wijle ook wel eens euro 95 E 10 in de tank heb gestopt. Na onlangs een foto te hebben gezien van @rob met veel groene aanslag doe ik dat in ieder geval niet meer. ik rij in principe elke week wel op en neer naar mijn ouders of werke dus lang stil staat hij niet.

dank voor je antwoord in ieder geval.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2021 15:23 #7 door tobiasOostdam
Beantwoord door tobiasOostdam in topic moeite met starten en inhouden bij gasgeven
He rob,
Agfgelopen oktober ben ik nog bij jou langs geweest voor in ieder geval de kleine beurt. Daarbij op een paar andere dingen gewezen waarvoor ik binnen kort wat bij je op kom halen. Luchtfilter is voor het laatst denk ik 2 jaar geleden vervangen. Ik ga hem zo dadelijk even uit de motor halen en kijken of die er nog goed uitziet. ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt voor alle adviezen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2021 11:19 - 10 feb 2021 11:35 #8 door tobiasOostdam
Beantwoord door tobiasOostdam in topic moeite met starten en inhouden bij gasgeven
Beste allemaal,

Op advies van Rob heb ik het luchtfilter even eruit gehaald en deze zat inderdaad goed vol met allerlei zand en troep. Op het internet heb ik gezocht naar de mogelijkheid een papieren luchtfilter schoon te maken maar over het algemeen wordt dit afgeraden. Begrijpelijk, maar ik ben een mannetje die alles graag in twijfel trekt.
Er staat voornamelijk dat het filter moeilijk schoon te maken is zonder het papier te beschadigen. Eenstofzuiger maakt bijv niet goed genoeg schoon en te veel manipulatie van het papier geeft scheuren en dergelijke. Een advies wat ik kon vinden was het onderdompelen in de wasbenzine op het kleine vuil deels er uit te krijgen en het vettige vuil hierin op te laten lossen. Nu ben ik een wat experimenteren.

Ik heb thuis verschillende medische spuiten liggen (gebruikt voor benzine hevelen e.d.) en deze heb ik kunnen monteren op mijn huis- tuin en keuken stofzuiger om zo toch zuigkracht te bewerkstelligen in de kleine groeven van het filter zonder deze te beschadigen (naar mij idee). Ook heb ik even een foto gemaakt om te laten zien wat ik bedoel. Die maakte naar mijn idee behoorlijk goed schoon in de kleine groeven en het papier wordt hiermee praktisch niet aangeraakt, (zie foto).
Daarna heb ik de filter driemaal gedoopt in de wasbenzine en de wasbenzine door een koffiefilter gehaald om te kijken wat ik daarmee opvang. daarmee kwam nog aardig wat zwarte rommel uit het filter. Ik wilde hier nog een foto van maken maar helaas in het indiase eten van die avond boven op de filter belandt. Hierna heb ik het filter aan de lucht laten drogen en morgen installeer ik hem weer in de motor om te kijken hoe hij start.

Ik wil hiermee niet zeggen dat het schoonmaken van een papieren filter een goed idee is en ga het ook nog niemand aanraden. Wel wilde ik wil toch de proef op de som nemen en kijken of het effect op de motor heeft.
Ik ga ook gewoon een nieuw filter installeren maar twijfel nog over een standaar hiflo papieren filter of een K&N filter. Na 4/5 filters heb je in principe je kosten er weer uit maar ik vraag me af wat er met de prestaties van de motor gebeurt met een K&N filter. Heeft iemand hier positieve en negatieve ervaringen met een K&N filter?

eigenlijk dus twee vragen. Wat vinden jullie van de schoonmaakmethode? mogelijk een ideetje of echt NOT DONE, en wat is jullie ervaring met een K&N Luchtfilter.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2021 12:18 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic moeite met starten en inhouden bij gasgeven
Je kunt eventueel heel kort even kijken hoe hij het zonder filter doet.

(Heb de filters trouwens gewoon op voorraad hier liggen)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2021 21:57 #10 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic moeite met starten en inhouden bij gasgeven
Prima schoongemaakt toch ?
Je kunt het zeker zo proberen.
Ik hou er wel van om niet klakkeloos alles te vervangen maar dingen te repareren / op te lappen.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2021 23:52 #11 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic moeite met starten en inhouden bij gasgeven
Als ik je schoongemaakte filter zo zie vind ik dat het er weer erg netjes uit ziet B)
Ik vraag me zelfs af of ‘ie wérkelijk zo vies was :lol:

Persoonlijk ben ik wat voorzichtig met luchtfilters. Een niet goed/kapot of niet goed afsluitend filter kan veel slechts doen voor je motorblok. Gewoon een nieuwe plaatsen dus, de kosten zijn het niet echt toch!

Had je al dat zand er troep er zélf in gedaan trouwens? Wat ik bedoel is: Rij je (veel) onverhard met de motorfiets?
Want dan is een uitwasbaar K&N filter niet aan te raden, de openingen schijnen té grof te zijn, het fijne stof gaat er doorheen. Op straat is een K&N prima, voor onverhard beter een origineel/papier filter gebruiken hoor/lees ik altijd :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 feb 2021 08:30 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic moeite met starten en inhouden bij gasgeven
er zijn wel schuimrubber hoesjes te verkrijgen
deze schuif je over het papier element al dan niet voorzien van filter olie
het houdt dan veel tegen echter het geeft ook weerstand in de luchtstroom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden