Gesmolten stekker tussen dynamo en spanningsregelaar.

09 feb 2021 20:40 #1 door Max
Hallo!

Ik heb een Alp uit '92 waar een voor mij vreemd probleem in de elektra is opgetreden. Namelijk het volgende:

Zie afbeelding:


De stekker die de draden, afkomstig van de dynamo verbind aan die van de inkomende draden van de spanningsregelaar, is compleet naar de filistijnen.

Zie afbeelding twee:


In het verleden was mij dit al eens opgevallen, helaas niet gehandeld door tijdgebrek op dat moment. Nu moet ik vrees ik op de blaren zitten.

Dit is trouwens een foto van nog geen twee maanden terug:

Hier was alles nog oke.


Ik vermoed dat dit is ontstaan doordat er op een of andere manier te veel stroom geleverd werd door de dynamo, of dat de stekker gecorrodeerde was en de weerstand in de stekker te groot was, waardoor er veel warmte vrij kwam.

Misschien kan iemand mij vertellen hoeveel Watt een dynamo van een Transalp XL600V PD06 uit 1992 zou moeten kunnen leveren, ik kon op internet en in handboeken niet echt iets vinden.


Mijn plan is nu als volgt: (het makkelijkste en goedkoopste eerst)

- het slechte gedeelte (met name net voor en net na de stekker) er tussenuit knippen, de lengtes vervangen met nieuw draad (met minstens hetzelfde oppervlakte) en het geheel solderen en de verbindingen met krimpkous proberen te beschermen tegen buigen/vocht/warmte.

- uitzoeken of ik hiervoor rekening moet houden met eventuele faseverschillen in de draden afkomstig van de dynamo en de draden die de spanningsregelaar in gaan. (ik kon vanmiddag namelijk de stekker er zo uit vissen, zonder dat er nog draden aan zaten, en heb hierbij geen draden gemarkeerd)

plan b:

- het in zijn geheel vervangen van de draden vanaf de stator van de dynamo, en deze aan de inkomende draden te solderen van de spanningsregelaar.

Heb jij tips/trics/weetjes/ervaring met dit probleem, dan zou ik je graag willen vragen om advies.

Groet,

Max
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2021 23:11 #2 door V-Twin
Wat jij hier aan de hand hebt is een bekend probleem dus maak je geen zorgen.
De oorzaak is veelal gecorrodeerde verbinding in de stekker contactpennen. Dat zorgt voor extra weerstand en dat zorgt voor warmte ontwikkeling en zie daar het resultaat. Op die manier ontstaat er ook weleens spontaan brand.

Hoe op te lossen.
De draden die niet meer helder geel zijn vervangen tot het deel waar ze weer geel zijn. De binnenzijde is vaak of zwart of zilverkleurig geworden. Dit kan zich voordoen aan beide zijde van de stekker.
Bij Rob Goes Dakar op dit forum kan je een originele stekker ter vervaging bestellen.
Sommigen solderen de hele handel aan elkaar, ben ik niet zo'n voorstander van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2021 23:20 #3 door Waffie
De 3 gele draden hebben geen bepaalde volgorde bij het herstellen

afh van het bouwjaar levert de dynamo ca 310-360 watt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2021 07:53 #4 door Max

V-Twin schreef : Wat jij hier aan de hand hebt is een bekend probleem dus maak je geen zorgen.
De oorzaak is veelal gecorrodeerde verbinding in de stekker contactpennen. Dat zorgt voor extra weerstand en dat zorgt voor warmte ontwikkeling en zie daar het resultaat. Op die manier ontstaat er ook weleens spontaan brand.

Hoe op te lossen.
De draden die niet meer helder geel zijn vervangen tot het deel waar ze weer geel zijn. De binnenzijde is vaak of zwart of zilverkleurig geworden. Dit kan zich voordoen aan beide zijde van de stekker.
Bij Rob Goes Dakar op dit forum kan je een originele stekker ter vervaging bestellen.
Sommigen solderen de hele handel aan elkaar, ben ik niet zo'n voorstander van.


Hallo V-Twin,

Bedankt voor het delen van je kennis.

Ik ga even kijken wat zo’n stekkertje zou moeten kosten, bij Rob Goed Dakar. Ook hiervoor dank voor de info.

En wat voor nadelen zie je aan het direct solderen van de draden, dus zonder stekker?

Mij lijkt het in mijn geval gunstig om de stekker wel te elimineren, omdat daar het probleem is ontstaan. Zelfs in vrij korte tijd, een maand of twee. Dan moet ik er ook wel bijzeggen dat mijn motor helaas buiten moet overnachten, sinds 1 maand met een regenhoes.

Het wordt dan natuurlijk wel een gedoe om de spanningsregelaar, als die het ooit begeeft, weer uit te wisselen. Daar ben ik me van bewust.

Groet,

Max

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2021 08:00 #5 door Max

Waffie schreef : De 3 gele draden hebben geen bepaalde volgorde bij het herstellen

afh van het bouwjaar levert de dynamo ca 310-360 watt


Hallo Waffie,

Kijkaan! ;)

Heel erg bedankt voor deze informatie. Dat is een aardig vermogen. Heb je toevallig ooit de uitgaande spanning gemeten die van de dynamo afkomstig is? En ook of dit eventueel wissel of gelijk spanning betreft?

Mocht iemand anders dit toevallig weten, ik ben benieuwd.

Dan vind ik trouwens dat Honda wel een beetje karig is geweest met de draad dikte, het leken net iets dikkere draden dan 2.5 mm2 en die zijn geschikt voor slechts 16A. :pinch:

Ja het is een Alp uit 92.

Groet,

Max

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2021 08:04 - 10 feb 2021 08:04 #6 door V-Twin
Max die stekker heeft het al bijna 20 jaar uitgehouden en nee zoiets gebeurt niet zomaar ineens. Het is een proces van langere tijd en dan ineens is de weerstand te groot met dit effect. Oorzaak is vaak toch wel beperkt onderhoud aan dit soort open stekkers door de jaren heen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het verbazingwekkend is dat het nu pas is gebeurd als er nooit naar die stekker is gekeken.
Die stekker is niet duur, geloof mij dus daar hoef je het niet voor te laten.
Waarom ik geen voorstander ben van een ononderbroken draad?
Als je een keer pech krijgt met je spanningsregelaar, is na 20 jaar ook niet uit te sluiten, vraag is niet of maar wanneer dat zal zijn, moet je onderweg de handel doorknippen en onderweg maar weer aan elkaar zien te knopen. Met zo'n simpele stekker is er onderweg vaak wat meer mogelijk om een andere spanningsregelaar er aan te knopen. Die dingen zijn voor motorfiets redelijk universeel, knelpunt is meer de ogen voor de bevestiging en het model van de aansluitstekker. Maar alle problemen onderweg, en zeker op reis, zijn relatief en moet je een tijdelijke reparatie vooral ook als thuiskomen zien voor een daarna meer duurzame oplossing.
In dat licht heb ik ook altijd enkele kroonsteenjes wat kabelklemmetjes met een handeltje bij me en een stanleymesje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2021 08:09 #7 door Max

V-Twin schreef : Max die stekker heeft het al bijna 20 jaar uitgehouden en nee zoiets gebeurt niet zomaar ineens. Het is een proces van langere tijd en dan ineens is de weerstand te groot met dit effect. Oorzaak is vaak toch wel beperkt onderhoud aan dit soort open stekkers door de jaren heen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het verbazingwekkend is dat het nu pas is gebeurd als er nooit naar die stekker is gekeken.
Die stekker is niet duur, geloof mij dus daar hoef je het niet voor te laten.
Waarom ik geen voorstander ben van een ononderbroken draad?
Als je een keer pech krijgt met je spanningsregelaar, is na 20 jaar ook niet uit te sluiten, vraag is niet of maar wanneer dat zal zijn, moet je onderweg de handel doorknippen en onderweg maar weer aan elkaar zien te knopen. Met zo'n simpele stekker is er onderweg vaak wat meer mogelijk om een andere spanningsregelaar er aan te knopen. Die dingen zijn voor motorfiets redelijk universeel, knelpunt is meer de ogen voor de bevestiging en het model van de aansluitstekker. Maar alle problemen onderweg, en zeker op reis, zijn relatief en moet je een tijdelijke reparatie vooral ook als thuiskomen zien voor een daarna meer duurzame oplossing.
In dat licht heb ik ook altijd enkele kroonsteenjes wat kabelklemmetjes met een handeltje bij me en een stanleymesje.


Hallo V-Twin,

Ja daar heb je wel een punt, 20 jaar is regen en wind is niet niks.

Het reis aspect had ik niet meegenomen (met beperkte middelen), ik ga dan zeker een stekker terug plaatsen.

En ook kroonsteentjes gaan in mijn gereedschapskistje voor onderweg, die ontbraken nog.

Al om bedankt voor het inzicht. B)

Groet,

Max

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2021 09:08 #8 door Chris-alp
Beantwoord door Chris-alp in topic Gesmolten stekker tussen dynamo en spanningsregelaar.
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn Ducati Monster. Stekker gesmolten en accu leeg gereden tot hij stil viel. Uiteindelijk stekker vervangen en sindsdien doet ie het weer perfect.

Geen paniek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2021 11:28 #9 door Max

Chris-alp schreef : Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn Ducati Monster. Stekker gesmolten en accu leeg gereden tot hij stil viel. Uiteindelijk stekker vervangen en sindsdien doet ie het weer perfect.

Geen paniek.


Dat is mooi.

Groet,

Max

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2021 17:38 - 10 feb 2021 17:42 #10 door Waffie
De dynamo levert een wissel spanning ( ca 30-80 volt) en op het punt van de bedrading dikte heb je gelijk.
(De spanningsregelaar maakt hier gelijkspanning van volgens het principe voor drie fasen dynamo's met roterend veld)

deze is slechts 1 mm2
die 310 watt gedeeld door 12 is max ca 25 ampère maar verdeeld over 3 draden dus max ca 9 ampère per ader
misschien wat krap maar volstaat.(ook Honda kijkt naar de onkosten en koper is duur !!)
Het wordt pas een probleem als er corrosie optreed
en kenmerkend gebeurt dit altijd wel een keer tenzij regelmatige inspectie en controle hebben plaats gevonden

hou je stekkers dus corrosie vrij met bijv (electronic spray of vaseline spray)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.479 seconden