- Berichten: 12
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
V-Twin schreef : Wat jij hier aan de hand hebt is een bekend probleem dus maak je geen zorgen.
De oorzaak is veelal gecorrodeerde verbinding in de stekker contactpennen. Dat zorgt voor extra weerstand en dat zorgt voor warmte ontwikkeling en zie daar het resultaat. Op die manier ontstaat er ook weleens spontaan brand.
Hoe op te lossen.
De draden die niet meer helder geel zijn vervangen tot het deel waar ze weer geel zijn. De binnenzijde is vaak of zwart of zilverkleurig geworden. Dit kan zich voordoen aan beide zijde van de stekker.
Bij Rob Goes Dakar op dit forum kan je een originele stekker ter vervaging bestellen.
Sommigen solderen de hele handel aan elkaar, ben ik niet zo'n voorstander van.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Waffie schreef : De 3 gele draden hebben geen bepaalde volgorde bij het herstellen
afh van het bouwjaar levert de dynamo ca 310-360 watt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
V-Twin schreef : Max die stekker heeft het al bijna 20 jaar uitgehouden en nee zoiets gebeurt niet zomaar ineens. Het is een proces van langere tijd en dan ineens is de weerstand te groot met dit effect. Oorzaak is vaak toch wel beperkt onderhoud aan dit soort open stekkers door de jaren heen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het verbazingwekkend is dat het nu pas is gebeurd als er nooit naar die stekker is gekeken.
Die stekker is niet duur, geloof mij dus daar hoef je het niet voor te laten.
Waarom ik geen voorstander ben van een ononderbroken draad?
Als je een keer pech krijgt met je spanningsregelaar, is na 20 jaar ook niet uit te sluiten, vraag is niet of maar wanneer dat zal zijn, moet je onderweg de handel doorknippen en onderweg maar weer aan elkaar zien te knopen. Met zo'n simpele stekker is er onderweg vaak wat meer mogelijk om een andere spanningsregelaar er aan te knopen. Die dingen zijn voor motorfiets redelijk universeel, knelpunt is meer de ogen voor de bevestiging en het model van de aansluitstekker. Maar alle problemen onderweg, en zeker op reis, zijn relatief en moet je een tijdelijke reparatie vooral ook als thuiskomen zien voor een daarna meer duurzame oplossing.
In dat licht heb ik ook altijd enkele kroonsteenjes wat kabelklemmetjes met een handeltje bij me en een stanleymesje.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Chris-alp schreef : Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn Ducati Monster. Stekker gesmolten en accu leeg gereden tot hij stil viel. Uiteindelijk stekker vervangen en sindsdien doet ie het weer perfect.
Geen paniek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.