Ploffen slecht stationair lopen

02 mrt 2021 18:54 #1 door Thijs H
Ploffen slecht stationair lopen werd gestart door Thijs H
Mijn alp (pd10) loopt slecht stationair. Ik heb de zwarte stelschroef aangedraaid tot stationair toerental rond 15-1600 zit om te voorkomen dat ze uitvalt. Ook ploft de uitlaat nogal tijdens stationair lopen.

Rijden gaat overigens prima. Het hele toerenbereik boven stationair loopt ze voor zover ik merk soepel en krachtig door.

Twee tankbeurten terug heb ik alle 4 de bougies eens bekeken. Die van de achterste cilinder zagen er goed uit. Die van de voorste daarentegen waren zwart en wat vettig uitgeslagen.

Ik las hier en daar al over chokeplunjers die mogelijk blijven hangen. Ze reageert echter altijd direct op de choke en zakt ook weer in toerental zodra ik de choke terug zet.

Voor zover ik kon zien zijn alle rubbers rondom de carburatie nog schoon, niet gescheurd en goed bevestigd. De test met deodorant o.i.d. moet ik nog doen.

Streng tegen de motor praten hielp ook niet...

Wat kan er aan de hand zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2021 20:22 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Ploffen slecht stationair lopen
Eenvoudige dingen eerst.... :
luchtfilter al vervangen ?

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2021 20:26 #3 door Thijs H
Beantwoord door Thijs H in topic Ploffen slecht stationair lopen
Dat is een goeie. Die heb ik al minimaal een halfjaar niet meer gezien, maar ondertussen wel aardig wat stof en zand gezien...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2021 12:10 #4 door Thijs H
Beantwoord door Thijs H in topic Ploffen slecht stationair lopen
Een nieuw luchtfilter is besteld. Het luchtfilter zelf ziet er echter nog wel redelijk uit. Er zat een beetje stof in, maar hij zat zeker niet vol met troep.

Beide carburateurs krijgen gewoon benzine, de vlotterkamers stromen prima vol. De stelschroeven zitten beide iets meer dan 5 halve halve slagen uit. Ik zou zeggen: 2,6 keer rond.

Ik krijg de vinger er niet achter wat het nou is. Een tijdlang loopt ie prima rond 1100 toeren met af en toe een plofje. En dan plots valt de motor uit. Vooral na een klein dotje gas tijdens stationair lopen zakt het toerental in en valt ze uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2021 12:20 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Ploffen slecht stationair lopen
Klinkt bijna als een vuiltje in je carburateur.

Op het moment dat jij ff gas geeft, krijg je dus wervelingen in je carb en zou een vuiltje ergens voor de sproeier terecht kunnen komen. Als het dan wat 'rustiger' is, zakt het vuiltje weer terug. (Als het niet groot genoeg is om door het gaatje heen getrokken te kunnen worden)

Meest eenvoudige stap om mee te beginnen is de carbs even via het aftap gaatje leeg laten lopen. Liefst ff slangetje eraan, en zo snel mogelijk een paar flinke slagen open draaien zodat het gat waar de brandstof doorheen loopt zo groot mogelijk is.
Mogelijk komt het vuiltje dan mee en is het opgelost. Maar anders de carbs er eens af en (ultrasoon) reinigen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2021 13:00 #6 door Thijs H
Beantwoord door Thijs H in topic Ploffen slecht stationair lopen
Dat lijkt inderdaad een logische verklaring. Ik zal eens proberen of het leeg laten lopen van de carbs helpt. Bedankt voor je hulp in ieder geval!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2021 16:37 #7 door Thijs H
Beantwoord door Thijs H in topic Ploffen slecht stationair lopen
Ik heb gedaan wat Rob adviseerde. Er kwam een klein beetje zand en 1 mini vlokje uit de linker carburateur (achterste cilinder) en de rechter carb was schoon.

Ik heb de deodorant test gedaan. Wanneer ik deo spuit in de richting van het rubber tussen luchtbox en linkercarb, valt het toerental terug en uiteindelijk de motor uit.

Spelen met de stelschroeven geeft weinig effect in toerentalverschillen. Wanneer de motor warm is, begint er ook iets te piepen onderin het blok. Geluid is moeilijk te lokaliseren, maar het lijkt of het bij de waterpomp wegkomt. Spelen met de koppeling doet niets met het geluid. Het piepen gaat direct weg zodra ik ook maar een klein beetje gas geef.

Ik dacht het redelijk voor elkaar te hebben, maar toen de motor goed warm begon te worden kwamen ook de problemen weer op.

Het gaat nu mijn kennis van sleutelen en afstellen aan brommers en motoren te boven. Wie heeft nog ideeën?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2021 18:33 #8 door Thijs H
Beantwoord door Thijs H in topic Ploffen slecht stationair lopen
Niemand verdere ideeën? Dan wordt het toch de carburateurs demonteren en reinigen denk ik...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2021 18:42 #9 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Ploffen slecht stationair lopen
Euh, er kan van alles mis zijn maar wat in ieder geval niet goed lijkt is het stilvallen als je met deodorant richting rubber spuit.
Dus ik zou ook eens goed kijken naar alle rubbers.

Wat ook nog kan (been there, done that dus ik zeg het maar) is dat het membraan van je benzinekraan kapot is.
De vacuumslang van de benzinekraan naar de achterste cilinder laat dan benzine door en dat heeft ook interessante effecten.

Ik heb ooit een combinatie gehad van vuile stationairsproeiers, een lek membraan in de benzinekraan en een CDI die het niet meer goed deed als 'ie warm was. Had allemaal vergelijkbare effecten als wat jij nu merkt.

Maar mijn motor ging niet anders lopen als ik kwistig met remmenreiniger in het rond spoot.
Aangezien jouw motor dat wel doet, zou ik eerst naar alle rubbers kijken.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2021 18:45 #10 door Thijs H
Beantwoord door Thijs H in topic Ploffen slecht stationair lopen
Dat wordt een mooi middagje klussen dus. Ik hoop dat ik het voor elkaar krijg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2021 20:17 #11 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Ploffen slecht stationair lopen
Stap voor stap.
Niet meteen beginnen met het lastigste - de carburateurs.
Eerst simpelere dingen zoals die rubbers nakijken.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2021 21:39 #12 door Thijs H
Beantwoord door Thijs H in topic Ploffen slecht stationair lopen
Vandaag ben ik er mee aan de gang geweest. Allereerst het membraan van de benzinekraan gecheckt. Hij gaf alleen benzine door wanneer ik aan het slangetje zoog dat ik aan het vacuumtuitje bevestigd had. Verder sloot ie prima af. Dus door naar de carburateurs...

Luchtbox losgehad en direct ook de chokeplunjers losgemaakt, daar gaf het (of in ieder geval een deel van) probleem zich bloot.

De linkerchokeplunjer bevatte roest en narigheid. Na demontage bleek het veertje dat er in zit volledig verroest was. Het veertje was zelf in 3 delen uiteengevallen. De voorste cilinder heeft dus constant met de choke erop gelopen! Dat verklaart mijns inziens ook de vettige en zwarte bougies wel.

Ander veertje gepakt (gelukkig bewaar ik dat soort spul altijd). Roest verwijderd en alles lekker in de wd40 gezet.

Nadat alles weer in elkaar zat leek de motor weer piekfijn te lopen. Morgen maar even een proefrondje rijden. Hopelijk blijft ie ook bij een warme motor soepel lopen.

De rubbers leken overigens allemaal goed. Ik heb er extra secuur op gelet bij montage dat ze goed zitten.

Bedankt voor de hulp! & de groetjes van een tevreden TCN lid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2021 22:58 #13 door Thijs H
Beantwoord door Thijs H in topic Ploffen slecht stationair lopen
Typfoutje gemaakt lees ik. Het ging om de rechter chokeplunjer die verroest was. Die van de voorste cilinder met de zwarte bougies dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2021 20:29 #14 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Ploffen slecht stationair lopen
Heee goed bezig !

Ja die chokeplunjers zijn berucht !

Fijn dat het nu beter gaat.

Ben wel benieuwd of de motor nu nog steeds zo reageert op deo / remmenreiniger oid.
Als 'ie dat nu niet meer doet kan het ook zijn dat er eerst iets toch niet helemaal goed gemonteerd zat en nu wel.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2021 20:32 #15 door Thijs H
Beantwoord door Thijs H in topic Ploffen slecht stationair lopen
Vanmiddag een rondje gereden en de motor geheel op temperatuur laten komrn. De motor loopt nu prima stationair en voelt over het gehele toerenbereik soepeler dan eerder. Een deo test heb ik (nog) niet weer gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.088 seconden