Spanningsregelaar defect?

13 mrt 2021 18:59 - 13 mrt 2021 19:06 #1 door tobiasOostdam
Spanningsregelaar defect? werd gestart door tobiasOostdam
Beste lezers,

afegelopen weekend ben ik richting drenthe gereden met de motor en nadat ik halverwege getankd heb was de accu leeg. de startmotor deed niets behalve het bekende tikken. Aanduwen en hij liep weer; Matig maar hij liep. Eenmaal aangekomen en volgende dag ging de motor natuurlijk niet aan. Toen helaas ook een ledlampje aan laten staan en mijn accu dus lekker leeg laten lopen.
Bij het laten starten door de ANWB bleek de motor niet bij te laden dus vervoeren met de auto.

Bij het herladen van mijn accu gaf deze 13.2 aan. Starten + lopen. Voltage steeg in 16 seconden van 12.8V bij direct starten tot 14.6V. Na een tijd lopen begon het voltage terug te lopen naar zo'n 12.8 V ergo: faux. Bij het later weer starten steeg het voltage weer naar 14.6V op 4000 - 5000 rpm.
ik heb het idee dat er iest mis is met de spanningregelaar. Ik heb de stekker met de gele draden richting de regelaar gemeten op weerstand (als ik dat goed doe) en mat bij twee van de drie oneindige weerstand en mij eentje 12.5 (zie foto's).
Doe ik dit correct en kan ik er een nieuwe regelaar in gaan zetten of doe ik iets verkeerd.

Groet,
Tobias Oostdam

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2021 19:31 #2 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Spanningsregelaar defect?
Hoe je het moet meten weet ik niet maar mocht er 1 nodig hebben heb ik er 2 liggen ongeveer 15 km van je vandaan :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2021 20:40 #3 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Spanningsregelaar defect?
Die drie draden komen uit je dynamo.
Ik zie niet waar je met de zwarte pen meet maar het enige dat zin heeft om daar te meten is:

1. De weerstand tussen de gele draden (willekeurig) onderling. Die mag niet nul zijn. Hij moet iets van anderhalve ohm zijn oid. als ik me goed herinner.

2. Bij draaiende motor: tussen de draden moet je een flinke wisselspanning meten van enkele tientallen volts, iets van 50 - 80 volt bij 4000 - 5000 rpm oid als ik me goed herinner.

Als deze beide metingen het gewensye resultaat leveren is je dynamo goed.

Als de spanning op je boordnet verandert bij een verder constant toerental zou dat kunnen wijzen op een defecte spanningsregelaar. Dat is eigenlijk alleen maar echt goed te testen door je spanningsregelaar uit te wisselen met een andere.

Je accu kan ook nog kapot zijn trouwens.

Bij het meten van de weerstand van de dynamospoelen moet je wel zeker stellen dat je goed meet. De meetfout bij een huis-tuin-en-keuken multimeter (zoals die van jou, no offense) kan zomaar een paar ohm zijn. Houd voor het meten de meetpennen goed tegen elkaar en kijk naar wat de meter aangeeft en onthoud die waarde. Wrijf ook een beetje heen en weer met de pennen en kijk of de afgelezen waarde verandert.

Succes !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2021 21:04 #4 door tobiasOostdam
Beantwoord door tobiasOostdam in topic Spanningsregelaar defect?
Hee Honda 2x

15 km is niet ver weg. Zijn dat nieuwe of zijn die uit oude motoren? als ik er eentje nodig heb dat zal ik je zsm een berichtje sturen.

Hee Garfield,

ik heb even de Haynes nagelezen, deze geeft aan dat hij 0,1 tot 1,9 Ohm mag zijn. De achtergrondweerstand via de pennen was bij bij o.1 ohm en hij mat tussen alle gele draden 0.8 ohm. De vorige keer had ik de gele draden naar de spanningregelaar gemeten en niet naar de dynamo. Ook lees ik overal dat de dynamo veel minder snel kapot gaat dus ik ging al uit van mijn spanningregelaar.

Over de accu gesproken, dat is natuurlijk mogelijk. Ik heb deze gemeten en die geeft 13,2 V na het afkoppelen van de druppellader. Wel is de accu pas 2,5 maanden oud dus ik hoop niet dat dat die nu al weer kapot is. ik ga nog even goed kijken wat ik nog meer op de spanningsregelaar moet meten en dan bestel ik waarschijnlijk een nieuwe.

Dank voor jullie berichten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2021 10:13 #5 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Spanningsregelaar defect?
Zijn die uit oude motoren JAzeker er was iemand die er ook 1 wilde hebben en hier ter plekke gecontroleerd en mede genomen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2021 17:00 #6 door tobiasOostdam
Beantwoord door tobiasOostdam in topic Spanningsregelaar defect?
dus weet jij goed hoe zon een regelaar gecontroleerd moet worden ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2021 17:40 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Spanningsregelaar defect?
Spanningsregelaar zelf is eigenlijk heel lastig te controleren als je hem gewoon los in de hand hebt.

In een notendop:
1) met een volle accu, warme motor, de spanning meten over de plus en min pool van de accu bij 5.000 toeren per minuut. XL600 tussen 14 en 15,5 volt is goed, 650 en at750 tussen 14 en 15V. Al het andere is niet goed en KAN duiden op defecte spannings regelaar.

2) als je dus iets anders meet dan voorgeschreven (of het nu minder of meer is maakt niet uit) moet je een stap verder naar de 3 gele draden.
Stekker los halen en de draden aan de dynamo kant onderling als volgt meten :
- meter op wisselspanning op 2 van de 3 gele draden aanlsuiten en meten bij 5000 toeren per minuut. Dit voor alle 3 de combinaties van de gele draden meten.
De waarde moet nu ruim over de 50 volt (wisselspanning! ) heen gaan.

Is stap 2 goed, dan is je dynamo in orde en je spanningsregelaar aan gort.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2021 22:48 #8 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Spanningsregelaar defect?
Nee het persoon heeft het op zijn eigen motor geprobeerd en uit getest met lopende motor bij mij dus wat rob zegt twijfel ik niet aan
van meten heb ik geen kaas gegeten .:mrgreen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2021 09:51 #9 door tobiasOostdam
Beantwoord door tobiasOostdam in topic Spanningsregelaar defect?
Hee Rob,

Op de 5000 rpm, is e 14,5V dan met lichten aan of met lichten uit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2021 10:43 #10 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Spanningsregelaar defect?
Formeel staat het niet beschreven, maar meestal rij je met lichten aan, dus moet hij dan ook fatsoenlijk laden.

En 14,5 is prima.
En kijk ook nog een keer na een ritje als hij echt warm gereden is.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden