XL700V slecht ontwaakt uit winterslaap

21 mrt 2021 14:17 #1 door ruud
Mijn Xl700V is wat humeurig opgestaan uit de winterslaap, dus even een vraagje wat ik er zelf aan zou kunnen doen.

De Alp heeft langer stil gestaan als gedacht, normaal gesproken rijd ik het hele jaar door, in ieder geval voor woon werk verkeer, maar met het thuis werken heeft de Alp dus lang stil gestaan. De (originele) accu was nu ook op, die is een paar weken geleden vervangen, deze had het dus 11 jaar volgehouden, ook omdat normaal gesproken de Alp regelmatig gebruikt werd.

Nu ben ik er een week of wat geleden een rondje wezen rijden, ook om er weer wat verse benzine in te gooien. Zolang de motor koud is is er weinig aan de hand. Als de motor wat warmer wordt is het heel lastig om vanuit stationair een hoger toerental te bereiken. De Alp verslikt zich dan, en als ik het gas iets verder open draai slaat de motor meteen af. Vreemd genoeg geeft ie zat power, en kan ik ook goed door trekken als ik op hogere toerentallen zit.
Dus benzine toevoer lijkt het probleem niet. Vandaag de motor nog even laten lopen, maar als ie warm wordt doet volgens mij af en toe 1 cilinder niet mee. De uitlaat knalt ook nogal wat bij remmen op de motor, of als je snel het gas opentrekt, na het "verslikken" bij het gas geven.

Kan ik hier zelf nog wat mee aan ? Filters en zo zouden schoon moeten zijn, sinds de laatste service heeft ie maar een 1000 KM gereden, alleen heeft ie nu natuurlijk veel langer stil gestaan als voorheen. Er zit nu wel 98 in (en nu verse ook nog), daar had ie nog nooit mee gereden, maar leek me even beter i.v.m. het lange stil staan. Suggesties welkom.

Ruud

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2021 14:49 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic XL700V slecht ontwaakt uit winterslaap
Ik denk toch aan een carb probleem. Lang stilstaan geeft problemen, zeker als je e10 hebt getankt.( vergumde brandstof )
Een goede cleaning zal het probleem wel oplossen

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2021 16:33 #3 door adriaan_XL700V
Beantwoord door adriaan_XL700V in topic XL700V slecht ontwaakt uit winterslaap
Hoe lang heeft hij stilgestaan?

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2021 16:48 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic XL700V slecht ontwaakt uit winterslaap
Probeer eerst eens met wat injectie reiniger Door de tank te kijken of het beter wordt. Mogelijk kan er ook wat water in de tank zitten.
Controleer ook even of bougie doppen goed vast zitten.

En anders moeten de injectoren er een keer uit om te reinigen.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2021 08:37 #5 door ruud
Beantwoord door ruud in topic XL700V slecht ontwaakt uit winterslaap
Qua stilstaan toch wel een maand of 4 a 5. De Alp is wel in die periode af en toe gestart, maar dat zet geen zoden aan de dijk.

Injectie reiniger had ik ook aan gedacht, zijn daar nog verschillen in ? Welke ik wel of niet zou moeten gebruiken ? Ik moet dan wel even kijken hoe dat gaat qua verhouding, bij auto's gaat er meestal een heel flesje bij, onze tanken zijn een stuk kleiner natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2021 08:50 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic XL700V slecht ontwaakt uit winterslaap
De meesten gebruiken Forté I., maar ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat andere producten echt beter of slechter zouden zijn.
En, zeker als je problemen hebt, zou ik de verhouding niet heel erg druk maken.
Heel flesje in de tank is geen enkel probleem.

Vorig jaar had iemand ook wat problemen met zijn motor, en wil misschien zijn carbs gereinigd hebben. Na het eerste flesje waren de problemen nog niet helemaal weg, maar was er wel verbetering. Dus toen toch nog een keer een flesje er door heen in geconcentreerdere vorm (half lege tank), en daarna heeft hij er nog een keer eentje gebruikt. Dus het kan zomaar even duren, maar vandaar dat ik ook zeg dat je rustig even iets geconcentreerder kunt doen. De verhouding van 1 flesje op een tank is 'regulier onderhoud'.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2021 21:13 #7 door Roy
Beantwoord door Roy in topic XL700V slecht ontwaakt uit winterslaap
Qua motoren heb ik nog niet veel ervaring, maar wel met oude luchtgekoelde volkswagens, deze staan ok altijd langer stil tijdens de winter en daar had ik ook vaak geklooi met oude benzine en carburateur issues, nu gooi ik al een paar jaar millers tanksafe erin en rijdt dan na het toevoegen een paar km zodat het hele brandstofsysteem voorzien is dan dit goedje, en dat werkt perfect, geen verouderde benzine meer en de autos starten gelijk na de winterslaap. Ook beschermt het je tank.

Xrv650 uit ‘89

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2021 12:51 - 19 apr 2021 12:51 #8 door ruud
Beantwoord door ruud in topic XL700V slecht ontwaakt uit winterslaap
De Alp staat nu bij een motorzaak hier in de buurt. Injector cleaner gaf geen enkele verbetering.
Zolang de motor koud is (temp meter onder de 75 graden ongeveer), is er niets aan de hand. Power genoeg, niet onregelmatig lopen. Maar zo gauw ie op temperatuur is is het klaar. Dan gaat ie onregelmatig lopen, bij gas geven meteen afslaan, knallen in de uitlaat, dat soort zaken.
De motorzaak heeft ook nog geen duidelijk idee, maar ze gaan eerst de PowerCommander er uit halen, om te zien wat ie doet op het standaard motor management. Gaat het dan wel goed, dan zou de PC defect kunnen zijn, anders moet het wel bijna een sensor zijn die iets raars doet.

Als ik nieuws heb van de motorzaak laat ik het nog even weten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2021 15:05 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic XL700V slecht ontwaakt uit winterslaap
Vervang je bougie doppen......

Begint een bekend probleem te worden bij de 700 ......

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2021 12:02 #10 door ruud
Beantwoord door ruud in topic XL700V slecht ontwaakt uit winterslaap
Ze hebben gevonden wat het probleem was, na vervangen van alle 4 de bougies was het probleem weg.
Naar de bougie doppen hadden ze al gekeken, die bleken goed volgens hun.
De bougies had ik pas net iets meer als 1000 Km mee gereden, dus een beetje vreemd dat er 1 of meer kapot waren. Maar goed blij dat ze het euvel gevonden hebben. Ze pakken nu meteen de oliekeerkringen van de voorvork mee, alsmede nog wat andere zaken, maar met een week of wat kan ik weer normaal rijden. Net op tijd voor het terug naar kantoor misschien ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2021 12:08 #11 door adriaan_XL700V
Beantwoord door adriaan_XL700V in topic XL700V slecht ontwaakt uit winterslaap

ruud schreef : Ze hebben gevonden wat het probleem was, na vervangen van alle 4 de bougies was het probleem weg.
Naar de bougie doppen hadden ze al gekeken, die bleken goed volgens hun.
De bougies had ik pas net iets meer als 1000 Km mee gereden, dus een beetje vreemd dat er 1 of meer kapot waren. Maar goed blij dat ze het euvel gevonden hebben. Ze pakken nu meteen de oliekeerkringen van de voorvork mee, alsmede nog wat andere zaken, maar met een week of wat kan ik weer normaal rijden. Net op tijd voor het terug naar kantoor misschien ?


4? Dan heb je er twee teveel betaald

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2021 14:08 #12 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic XL700V slecht ontwaakt uit winterslaap

ruud schreef : Ze hebben gevonden wat het probleem was, na vervangen van alle 4 de bougies was het probleem weg.
Naar de bougie doppen hadden ze al gekeken, die bleken goed volgens hun.


Wat Adriaan al zegt.... 2 bougies op de 700... geen 4.....

Doormeten van de bougiedoppen in de gevallen die ik hier gehad heb gaf ook geen probleem aan. Probleem komt ook pas als de motor warm/heet wordt/is, dus ik ben bang dat je straks opnieuw een probleem hebt. (Hoop het niet, maar toch....)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2021 15:14 #13 door ruud
Beantwoord door ruud in topic XL700V slecht ontwaakt uit winterslaap
Ach, nog niet helemaal wakker denk ik. 2 stuks vervangen, maar ze moeten nog een aantal andere dingen doen ook, voorvork rubber lekken, en ze moesten nog wat andere zaken bestellen. Dus moet nog even wachten om het zelf te ervaren. En als het weer voorkomt dan weten we nu waar het te zoeken, in de bougie doppen. We gaan het zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2021 16:14 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic XL700V slecht ontwaakt uit winterslaap
Wanneer een bougie is gevallen op harde ondergrond kan hij ook stukgaan. Daar zie je niks van aan de buitenkant.
Ik had zoiets en de ene keer wel en dan weer geen vonk.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.221 seconden