XL650V mega kist

13 apr 2021 16:21 #1 door Timon
XL650V mega kist werd gestart door Timon
Ik wou mijn modificatie delen;

Ik heb deze alp een maand geleden gekocht, en vond het idee van meer bagage capaciteit wel mooi.
Zo diende heb ik een oude plastic glasvezel legerkist gevonden op marktplaats, waterdicht en enorm stevig.
Voor montage heb ik een onderplaat getekend in CAD en laten laseren bij Tailor steel.

Het idee is dat je de kist naar voor en achter kunt schuiven om zo het zwaartepunt meer naar voren te halen en alsnog de zadel eraf kan halen.

De onderplaat zit met verzonken bouten vast aan de originele bagagedrager en is voorzien van een gleuf waarin de kist gemonteerd zit. Zo hoef je alleen de 4 moeren van de kist los iets te draaien en hem naar achter of voor te schuiven en daarna weer vast te draaien.

Met rijden merk ik weinig verschil met of zonder kist, lopend is ie wel kenmerkend zwaarder. Ik gok dat de kist 15kg is, en er past zelf een krat bier in. De plaat is gemaakt van 6mm dik aluminium en het bevestigingsmateriaal is RVS.




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2021 18:21 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic XL650V mega kist
bedenk wel dat het subframe niet gemaakt is voor forse gewichten.
max 9 kg incl de koffer)
en het is mijn ervaring dat meer ruimte ook betekend meer kilo's
uiteindelijk gaat het rijden als op een natte dweil ( geen druk genoeg op het voorwiel)
Zeker als de tank ook nog haast leeg is.

ondanks dit... ziet het er wel mooi uit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2021 19:35 #3 door Timon
Beantwoord door Timon in topic XL650V mega kist
Goede aanvulling. 9Kg is wel erg weinig, zit een goede veiligheidsfactor op denk ik.
En het is fijn dat in die kist gewoon twee helmen passen met nog wat zooi. Mijn intentie was ook op te passen met belading.

Misschien kan ik wat aan het subframe doen, maar het ziet er niet heel slap uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2021 21:07 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic XL650V mega kist
Hij is idd ehhh mega :lol:

Ik vind hem wel netjes gemonteerd en ook leuk bedacht dat schuif-systeem B) Ik neem aan dat je ‘m normaal gesproken hélemaal naar voren hebt geschoven tijdens het rijden, en dan zónder duo passagier?
In dat geval zou ik me niet ál te veel zorgen maken over die maximale 9kg, dat gaat dan m.i. wel goed!

Ooit reden wij met 2 op de Alp, dubbele tanktas, zadeltassen, topkoffer(tje) en daar bóvenop nog de tent (van 2,5kg) vast gebonden. En dan merkten we idd dat er wat flex in het subframe kwam :cheer:

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2021 21:23 - 13 apr 2021 21:23 #5 door Timon
Beantwoord door Timon in topic XL650V mega kist
Yep, helemaal naar voren geschoven tijdens het rijden natuurlijk ;) soms zou ik wel iemand achterop nemen, dan zorg ik dat de kist niet zo zwaar is.

en goed om te horen dat je wat gewicht kwijt kon hebben op het subframe :) :) was al bijna bang dat ik een ramp had gebouwd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2021 22:46 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic XL650V mega kist
voor wat het waard is, ik heb 10 jaar vakanties , vele tien duizenden kilometers wel met 25 kg op het bagage rek gereden, weliswaar met een AT RD04, maar ik zou me niet direct zorgen maken, en als de wegligging slecht wordt door je koffer kun je ook nog naar een andere schokdemper kijken.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2021 13:06 #7 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic XL650V mega kist

xrvtuur schreef : voor wat het waard is, ik heb 10 jaar vakanties , vele tien duizenden kilometers wel met 25 kg op het bagage rek gereden, weliswaar met een AT RD04, maar ik zou me niet direct zorgen maken, en als de wegligging slecht wordt door je koffer kun je ook nog naar een andere schokdemper kijken.


Verschil is dat een RD04 een metalen kofferdrager heeft en een Alp kunststof. Rijden over een slecht wegdek zie ik als risico voor het afbreken van de drager, zoals bij de nieuwe CRF's al vele voorbeelden te zien zijn. Dat het de wegligging gaat beïnvloeden is zeker alleen al vanwege het formaat en de ouderdom van de vering als die nog niet is aangepast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.324 seconden