Tikkend schrapend schurend geluid in de aandrijflijn XL650V

24 apr 2021 23:44 - 24 apr 2021 23:47 #1 door Timon
Het geluid begon zacht, dan denk je nog dat je wellicht het geluidje verzint. Soms was het er ook even niet meer...
Tot 2 dagen erna, ongeveer 300KM verder, het geluid was echt en het werd steeds luider. Het moest wel uit de aandrijflijn komen want met de koppeling in hoorde je het ook, en het ritme van de tik ging mee met de snelheid.

Vrijdagavond terug van werk besloot ik de volgende dag mijn voortandwiel te inspecteren. Ja hij was super versleten en de puntjes waren meer golfjes geworden. wat blijkt: door de golfjes in het tandwiel werd mijn ketting tegen de schakelpook as aangeduwd waardoor daar mooi twee groefjes in worden gesleten. Bizar idee dat als je lang genoeg zo door rijd je schakelpook as opeens afbreekt.

Bij de foto hieronder was overigens het borgplaatje er al af, die zat er wel op.




Ik heb de hele kettingset en borgplaatje maar vervangen om verrassingen te voorkomen, ondanks dat het achtertandwiel nog net zo veel vlees had als mijn nieuwe tandwiel. Wat ook vreemd is, ik denk dat de vorige eigenaar alleen het achtertandwiel heeft vervangen, misschien voor de foto ofzo.... Want de ketting was ook uit gelubberd... Heb deze alp nu net zelf een maand.

De bouten/moeren van het achtertandwiel los krijgen was ook een ramp, de inbusjes waren bijna helemaal dol gedraaid. Met een beetje kwaliteit griptang kwam ik veel verder en de bouten waren nog her te gebruiken.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2021 10:14 #2 door Oldtimer
Tja, zo gaat dat in de motorwereld. Slijtagedelen vervangen is 1 van de belangrijkste zaken.
Ketting en tandwielen altijd samen vervangen.
Suc6

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2021 12:30 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Tikkend schrapend schurend geluid in de aandrijflijn XL650V
Tip voor de volgende keer met wisselen achter tandwiel.

Haal de hele tandwiel krans uit het wiel !!
Dan kun je gewoon een dopsleutel op de moer zetten in plaats van de imbus stuk



te draaien en/of een grip tang nodig te hebben.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2021 12:42 #4 door Timon
Ik kreeg er bij mij gewoon een ringsleutel om met de krans in het wiel, en inderdaad kracht zetten op de moer niet de inbus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden