Het geluid begon zacht, dan denk je nog dat je wellicht het geluidje verzint. Soms was het er ook even niet meer...
Tot 2 dagen erna, ongeveer 300KM verder, het geluid was echt en het werd steeds luider. Het moest wel uit de aandrijflijn komen want met de koppeling in hoorde je het ook, en het ritme van de tik ging mee met de snelheid.
Vrijdagavond terug van werk besloot ik de volgende dag mijn voortandwiel te inspecteren. Ja hij was super versleten en de puntjes waren meer golfjes geworden. wat blijkt: door de golfjes in het tandwiel werd mijn ketting tegen de schakelpook as aangeduwd waardoor daar mooi twee groefjes in worden gesleten. Bizar idee dat als je lang genoeg zo door rijd je schakelpook as opeens afbreekt.
Bij de foto hieronder was overigens het borgplaatje er al af, die zat er wel op.
Ik heb de hele kettingset en borgplaatje maar vervangen om verrassingen te voorkomen, ondanks dat het achtertandwiel nog net zo veel vlees had als mijn nieuwe tandwiel. Wat ook vreemd is, ik denk dat de vorige eigenaar alleen het achtertandwiel heeft vervangen, misschien voor de foto ofzo.... Want de ketting was ook uit gelubberd... Heb deze alp nu net zelf een maand.
De bouten/moeren van het achtertandwiel los krijgen was ook een ramp, de inbusjes waren bijna helemaal dol gedraaid. Met een beetje kwaliteit griptang kwam ik veel verder en de bouten waren nog her te gebruiken.