Koppeling vervangen, ontkoppelt nu niet meer

29 apr 2021 15:56 #1 door Jasper Rietrae
Koppeling vervangen, ontkoppelt nu niet meer werd gestart door Jasper Rietrae
Goedemiddag allemaal!

Drie weken geleden ben ik begonnen met het vervangen van mijn koppeling op mijn Transalp XL600V 1989, maar bij het demonteren bleken dat niet alleen de koppelingsplaten maar ook de stalen platen helemaal op waren. Ze waren helemaal verkleurd en veel te heet geworden, dus heb ik die bijbesteld. De levering duurde wat langer, waardoor ik het pas binnen kreeg terwijl ik net anderhalve week op vakantie was. Kortom: tussen demonteren en terug monteren zit 3-4 weken. In die periode hebben de nieuwe koppelingsplaten braaf in de olie gelegen, en ik gok dat dat mijn fout is geweest. Die hebben zich denk ik nu helemaal volgezogen met olie en zijn gaan uitzetten. Dat is echter pure speculatie.

Als ik nu de koppelingshendel in probeer te trekken, voel je direct een hele hoop tegendruk. Je krijgt de hendel ook bij lange na niet tot je stuur ingedrukt. Daarnaast als de motor loopt en je hem in de 1 zet, schiet de motor direct vooruit ook als je de koppelingshendel zo ver mogelijk (lees: bijna niks dus) hebt ingetrokken. Niet zo gek natuurlijk.

Wat een beetje lastig is, is dat er natuurlijk zo lang tussen demonteren en monteren zit. Daardoor is het allemaal een beetje op de achtergrond geraakt en weet ik niet 100% zeker of ik alles op dezelfde manier teruggemonteerd heb. Voor de zekerheid heb ik dit filmpje zo'n 50 keer gekeken (
) maar ik doe eigenlijk alles identiek aan dit filmpje.

Dus! Is dit toevallig een bekend kwaaltje bij de Transalp koppeling? Heeft iemand dit eerder meegemaakt en tips? Alle hulp is welkom, ik ben ten einde raad! :P

In de bijlage een foto van onze 3 Transalpjes :D

Jasper
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2021 17:31 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Koppeling vervangen, ontkoppelt nu niet meer
Het laten vol zuigen van de platen is prima. Dus daar zit je probleem niet.

Denk toch dat er iets niet helemaal lekker terug gemonteerd is.
Daarbij verdenk ik eigenlijk het meest het busje waar de koppeling mee bedient wordt.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2021 17:54 #3 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Koppeling vervangen, ontkoppelt nu niet meer
Wat Rob zegt.
Die koppelingsplaten zitten normaal ook in de olie :-)

Meest waarschijnlijke is inderdaad het bedieningsmechanisme.

Wat ook kan helpen zijn de fiches bekijken.
Bijvoorbeeld deze van de koppeling:

https://images.cmsnl.com/img/partslists/honda-xl600v-transalp-1991-m-germany-clutch_bigecm9h42e__0700_4d6b.gif

Heb je alleen de platen vervangen of heb je ook aan de korf gezeten en/of het mechanisme aan de andere kant van het blok los gehad ?

Je kunt de goede montage / werking van de koppeling prima controleren met het carterdeksel gedemonteerd dus gewoon openmaken en rustig stap voor stap kijken hoe het zit en opnieuw monteren.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2021 17:05 #4 door Jasper Rietrae
Beantwoord door Jasper Rietrae in topic Koppeling vervangen, ontkoppelt nu niet meer

robgoesdakar schreef : Het laten vol zuigen van de platen is prima. Dus daar zit je probleem niet.

Denk toch dat er iets niet helemaal lekker terug gemonteerd is.
Daarbij verdenk ik eigenlijk het meest het busje waar de koppeling mee bedient wordt.


Daar was ik ook al bang voor. Het lastige is natuurlijk dat ik niet meer exact weet hoe het demonteren destijds precies gegaan is, dat is een beetje jammer.

Bedoel je met dit busje onderdeel 13 van deze tekening? images.cmsnl.com/img/partslists/honda-xl...9h42e__0700_4d6b.gif

Ik vond het ook al een gekke situatie dat die met de achterkant (net als op de tekening) tegen de lager aandrukt.

Garfield schreef : Wat Rob zegt.
Die koppelingsplaten zitten normaal ook in de olie :-)

Meest waarschijnlijke is inderdaad het bedieningsmechanisme.

Wat ook kan helpen zijn de fiches bekijken.
Bijvoorbeeld deze van de koppeling:

https://images.cmsnl.com/img/partslists/honda-xl600v-transalp-1991-m-germany-clutch_bigecm9h42e__0700_4d6b.gif

Heb je alleen de platen vervangen of heb je ook aan de korf gezeten en/of het mechanisme aan de andere kant van het blok los gehad ?

Je kunt de goede montage / werking van de koppeling prima controleren met het carterdeksel gedemonteerd dus gewoon openmaken en rustig stap voor stap kijken hoe het zit en opnieuw monteren.


Wat bedoel je precies met bedieningsmechanisme en fiches?

Ik heb de koppelingsplaten, frictieplaten en de veren allemaal vervangen. De korf is wel los geweest voor het terugplaatsen van platen.

Loshalen en opnieuw monteren heb ik nu al drie keer geprobeerd :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2021 17:12 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Koppeling vervangen, ontkoppelt nu niet meer
Ik bedoel nr 4
images.cmsnl.com/img/partslists/honda-xl...9h42e__0600_7ae2.gif

En heb je ook de platen in de juiste volgorde, en de laatste (of eerste afhankelijk van hoe je het bekijkt) iets verdraaid gemonteerd ?

Als de krans er helemaal uit geweest is, dan wil het ook nog wel eens lastig zijn alles goed terug te krijgen. En dan lijkt het goed te zitten, maar valt de boel aan de achterkant nog steeds niet goed in de vertandingen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2021 17:17 #6 door Jasper Rietrae
Beantwoord door Jasper Rietrae in topic Koppeling vervangen, ontkoppelt nu niet meer

robgoesdakar schreef : Ik bedoel nr 4
images.cmsnl.com/img/partslists/honda-xl...9h42e__0600_7ae2.gif

En heb je ook de platen in de juiste volgorde, en de laatste (of eerste afhankelijk van hoe je het bekijkt) iets verdraaid gemonteerd ?

Als de krans er helemaal uit geweest is, dan wil het ook nog wel eens lastig zijn alles goed terug te krijgen. En dan lijkt het goed te zitten, maar valt de boel aan de achterkant nog steeds niet goed in de vertandingen.


Ja mij lijkt ook dat er ergesn met nummer 4 iets fout gaat, hoewel die niet in z'n geheel los geweest is. Kan ik daar nog zaken op controleren? Lastige is wel dat er nu weer olie in zit dus ben weer ff bezig voor ik alles zo ver heb :D

De laatste/bovenste plaat heb ik inderdaad anders gemonteerd dan de anderen, zodat ze net anders in de krans vielen dan de rest!

Het klopt wel dat de krans terugkrijgen echt een rotklus was. Is er toevallig ergens een foto (dat jullie weten) hoe ver die er in zou moeten vallen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2021 17:24 #7 door Jasper Rietrae
Beantwoord door Jasper Rietrae in topic Koppeling vervangen, ontkoppelt nu niet meer
Het lijkt eigenlijk alsof de borgmoer niet diep genoeg ligt. En nu ik er bij nadenk, lijkt het alsof mijn korf niet diep genoeg in zit. Als je bijv. kijkt naar deze foto van een YouTube filmpje sluiten die 2 tandwielen goed aan, en dat was bij mijn Transalp ook niet. Maar wat kan de oorzaak zijn van die korf die er niet diep genoeg in zit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2021 18:49 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Koppeling vervangen, ontkoppelt nu niet meer
Dan zit de hele korf niet op de sparingen in de aandrijving. Je kunt met wat heen en weer draaien de juiste positie vinden. Als hij er goed invalt kun je dat heel goed voelen en zien
Suc6

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2021 08:23 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Koppeling vervangen, ontkoppelt nu niet meer

Jasper Rietrae schreef : Het lijkt eigenlijk alsof de borgmoer niet diep genoeg ligt. En nu ik er bij nadenk, lijkt het alsof mijn korf niet diep genoeg in zit. Als je bijv. kijkt naar deze foto van een YouTube filmpje sluiten die 2 tandwielen goed aan, en dat was bij mijn Transalp ook niet. Maar wat kan de oorzaak zijn van die korf die er niet diep genoeg in zit?


Dat is dus wat ik bedoel met "Als de krans er helemaal uit geweest is, dan wil het ook nog wel eens lastig zijn alles goed terug te krijgen. En dan lijkt het goed te zitten, maar valt de boel aan de achterkant nog steeds niet goed in de vertandingen. "

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2021 08:31 #10 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Koppeling vervangen, ontkoppelt nu niet meer

Jasper Rietrae schreef : Het lijkt eigenlijk alsof de borgmoer niet diep genoeg ligt. En nu ik er bij nadenk, lijkt het alsof mijn korf niet diep genoeg in zit. Als je bijv. kijkt naar deze foto van een YouTube filmpje sluiten die 2 tandwielen goed aan, en dat was bij mijn Transalp ook niet. Maar wat kan de oorzaak zijn van die korf die er niet diep genoeg in zit?


Ik heb onlangs ook zelf m'n koppeling vervangen en bij de eerste poging hetzelfde probleem gehad.

Als je korf niet mooi over de krans zit, kan je dit mooi zien aan het feit dat de tandwielen niet helemaal uitlijnen.

Ik heb uiteindelijk de olie pomp ketting losgemaakt om om de krans van de as te demonteren en met rubber hamer op de korf te meppen.

Om 1 of andere reden ging de buitenkorf er vanzelf af maar was diep genoeg monteren niet evident.
Hopelijk heeft je korf geen schade van tegen het deksel te slepen.

Helaas geen foto's van gemaakt en ondertussen zit alles weer in elkaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2021 11:11 #11 door Jasper Rietrae
Beantwoord door Jasper Rietrae in topic Koppeling vervangen, ontkoppelt nu niet meer
Het is zowaar gelukt! Bedankt allemaal!!

Jullie hebben inderdaad allemaal gelijk; de korf was er uit geweest, waardoor de tandjes aan de achterkant op de korf niet goed aansloten. Vandaar dat ook de borgmoer niet diep genoeg wilde vallen. Ik moest enkel even met die kleine ketting (geen idee hoe die ketting heet) bewegen om de korf er goed in te laten vallen. Alles opnieuw installeren en mijn Alpie schakelt weer als nooit tevoren! Ik ben helemaal tevreden, bedankt iedereen :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2021 11:57 #12 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Koppeling vervangen, ontkoppelt nu niet meer
Mooi zo !

Fijn dat het gelukt is en bedankt voor het hier melden, daar hebben anderen na ons wellicht ook nog een keer wat aan.

Veel plezier met je nu wel goed schakelende en koppelende motor !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden