Wiellagers TA650

08 mei 2021 14:28 #1 door Jef__vb
Wiellagers TA650 werd gestart door Jef__vb
Ik heb gisteren wiellagers gekocht voor m'n 650. Daarvoor gebruikte ik een overzicht dat hier op het forum staat. Daarin stond dat ik 2RS lagers nodig heb.

Ik heb m'n achterwiel en tandwielkrans nu voor mij liggen.

Het lager dat momenteel in het achterwiel zit (ik vermoed dat dat nog het originele is - nachi), is een 6203LU. Het lager dat ik heb gekocht, is een 6203 2RS. Is het belangrijk dat ik er opnieuw een LU in steek, of mag ik probleemloos de 2RS gebruiken?

Het lager dat in de tandwielkrans zit, is een 6304NSE. Het lager dat ik heb gekocht, is een 6304 2RS. Is het belangrijk dat ik er opnieuw een NSE in steek, of mag ik probleemloos de 2RS gebruiken?

Ik heb op internet gezocht naar 2RS vs NSE/LU, maar word er niet wijzer uit.

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2021 15:45 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Wiellagers TA650
De 2RS is de aanduiding voor het feit dat de lagers aan beide kanten gesealed zijn.
Kun je dus gewoon monteren. Verschillende fabrikanten gebruiken hier verschillende codes voor.

De maatvoering zit in de cijfers er voor, en die is over het algemeen wel uniform.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

08 mei 2021 18:08 #3 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Wiellagers TA650
Heel erg bedankt, Rob!

11 mei 2021 09:10 #4 door Jef__vb
De lagers zitten erin. Ze zijn spelingsklasse C0. Nu zie ik hier en daar dat er lagers voor de 650 met spelingsklasse C3 worden verkocht. Welke spelingsklasse de originele lagers zijn, vind ik niet (ook niet in de haynes manual).

Zijn die lagers met spelingsklasse C0 oké, of vervang ik ze toch best door C3?

11 mei 2021 15:32 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Wiellagers TA650
het getal staat voor de interne lagerspeling

En ondanks alle formules om lagerspelingen te berekenen, is het vrijwel onmogelijk om vooraf voor elk lager de perfecte lagerspeling te vinden

echter de meeste gebruikte lagers zijn van het type C 3

C0 of CN - De standaard voor toepassing waar met de normaal aanbevolen passingen, en onder gewone bedrijfsomstandigheden, de juiste speling overblijft. De C0-code wordt niet aangegeven in het lager.
Ik verwacht dus ook geen probleem

11 mei 2021 16:35 #6 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Wiellagers TA650
Oef !

Nou ben ik "gediplomeerd fietsenmaker" maar ik moest echt even diep graven - Waffie was me voor en gaf het goede antwoord.

Ik had zojuist wel een leuke 'trip down memory lane' want ik heb één van mijn leerboeken nog letterlijk op de plank staan bij mijn bureau:

(Waarom de foto's zijwaarts geroteerd worden is me een raadsel want zelfs de miniaturen in het bewerkingsscherm staan gewoon in de goede oriëntatie)

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.
Bijlagen:

11 mei 2021 19:45 #7 door alain
Beantwoord door alain in topic Wiellagers TA650
En dan nog een verhaaltje om het voorgaande met een lekker sausje te overgieten:

"Bij het naderen van de afslag naar Telavi stoppen we nog even voor een koffie op een klein terrasje naast een benzinestation. We babbelen er even met een truckchauffeur die vroeger vaak naar Rotterdam gereden is, en nog een woordje Hollands kent: ‘laden’. Hij was toen twintig dagen onderweg, tien dagen heen, en tien dagen terug. We vertellen over de afgelopen weken, en over onze verdere plannen. Een paar jonge vrouwen zijn er ondertussen komen bij zitten, evenals een jongen van nog geen twintig, die al de hele tijd wat rond ons hangt. Eén van de vrouwen is Azerbeidzjaanse, en is blij te horen dat we ook Azerbeidzjan zullen bezoeken. Ik vraag de jonge gast of ik ergens in de buurt wiellagers kan kopen. Een kilometer verderop zegt hij, en hij legt mij uit waar precies. Wanneer Frits de koffie wil betalen, zeggen ze dat het gratis is. We bedanken iedereen hartelijk. Zij zijn blij dat ze ook even op reis zijn geweest samen met ons.

De tip van de jongen blijkt goud waard, want vijf minuten later stap ik een onooglijk rommelig autoparts-winkeltje binnen dat hier op zondagmorgen doodnormaal open is. De brave man heeft een schoendoos vol lagers, en het juiste zit er tussen, net wat ik nodig heb: twee dubbel gesealde lagers 6202DU van Japanse kwaliteit (NSK) voor 250 Eurocent stuk. Ik meet alles nog eens goed na met een schuifpasser, en stap tevreden buiten.

Mijn Transalpje huppelt nu weer verder van contentement."

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

11 mei 2021 21:02 #8 door Jef__vb
Bedankt voor de antwoorden!

12 mei 2021 13:46 #9 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Wiellagers TA650
@ Alain
Voor zulke dingen is een mens toch op reis! ? :)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden