Transalp verhogen

17 mei 2021 14:53 #1 door Thomas
Transalp verhogen werd gestart door Thomas
Hallo allemaal,

Ik zou graag mijn transalp een stukje hoger maken. Met name wat hoger op zijn wielen en ook een hoger zadel.
Wat de hoge poten betreft: ik zag dat mensen soms een xr600 voorvork gebruiken. Zijn die gewoon zo om te zetten? Of moet daar nog eea aan geknutseld/slijptold/etc worden?
En hoe de achterveer te verlengen?

Wat het zadel betreft. Is er iemand die verhoogde zadels maakt voor de ta 600? Ik kom online niet zo gek veel tegen..

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2021 23:15 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Transalp verhogen
Hoi Thomas :)

Verhogen kan op verschillende manieren. Het is wel belangrijk om voor & achter ongeveer even veel te doen om zo de geometrie (de balhoofd hoek) te houden zoals deze origineel is. Anders ga je het stuurgedrag te veel veranderen.

De voorkant kan idd door een andere (langere) voorvork te monteren. Dat levert meestal ook een langere veerweg op. Dat zou een XR vork kunnen zijn, maar XL zou ook kunnen of van een XRV (AfricaTwin) kan ook. Meestal zijn de poten 43mm doorsnede terwijl de Alp 41mm heeft, dus je moet de kroonplaat en het T-stuk er ook bij hebben. Balhoofdpen en lagers passen over het algemeen wel, Honda hanteert vaak hetzelfde balhoofd bij de verschillende modellen, maar ik zou het vooraf wel checken.
Verder heb je natuurlijk ook een voorwiel en remmerij nodig. Soms past het Alp spul, soms is het makkelijker om dat van je donor-voorvork mee te verhuizen. Kwestie van nameten.
Tot slot het binnenwerk van de donor-vork. Veren en olie (en wellicht is er nóg meer af te stellen) moet je wellicht aanpassen aan het gewicht van de Transalp. Die is beduidend zwaarder dan een XR bijv.

De achterkant is meestal wat makkelijker te doen. Je bereikt al veel door een ander (langer) u-beugeltje aan de schokbreker te monteren. Een compleet andere (langere) schokbreker kan ook, maar dan heb je het over een ander budget.

Het zadel verhogen kun je laten doen bij Tijger Leathers in Den Haag bijv. Zij maken aanpassingen naar wens. Klaar terwijl je wacht en redelijk betaalbaar.

En voor je het weet heb je een zithoogte van pakweg 95cm :cheer:



Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2021 07:51 #3 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Transalp verhogen
Ik moet nog ergens een verhogingsblok hebben liggen voor de achterkant van de originele demper. Moet je tussen de u beugel en veer plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2021 17:53 #4 door Thomas
Beantwoord door Thomas in topic Transalp verhogen
Dank voor jullie reacties. Hoe veel hoger kom je met dat tussenstuk?
( en hoeveel wil je er voor hebben )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2021 17:26 #5 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Transalp verhogen
Blokje is zo' n 2cm. Verhoogt de achterkant van de motor door de prolink naar +-5 a 6cm. Voor een foto zie in de verkooptopics over een wilbers achterveer. Gedemonteerd want de originele veer werd zo slap dat ik die 6cm weer kwijt was :P

Ik maak er een andere foto van, volgt later.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2021 20:00 #6 door alain
Beantwoord door alain in topic Transalp verhogen
Gaat je ketting dan niet meer slepen over de bovenkant van de achterbrug?

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2021 20:06 #7 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Transalp verhogen
Ja een beetje ongetwijdeld, maar ik heb niks spannends gezien aan extra veel slijtage. Ik haal die brug en prolink er jaarlijks af om de lagers te smeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.240 seconden