Hoi Thomas
Verhogen kan op verschillende manieren. Het is wel belangrijk om voor & achter ongeveer even veel te doen om zo de geometrie (de balhoofd hoek) te houden zoals deze origineel is. Anders ga je het stuurgedrag te veel veranderen.
De voorkant kan idd door een andere (langere) voorvork te monteren. Dat levert meestal ook een langere veerweg op. Dat zou een XR vork kunnen zijn, maar XL zou ook kunnen of van een XRV (AfricaTwin) kan ook. Meestal zijn de poten 43mm doorsnede terwijl de Alp 41mm heeft, dus je moet de kroonplaat en het T-stuk er ook bij hebben. Balhoofdpen en lagers passen over het algemeen wel, Honda hanteert vaak hetzelfde balhoofd bij de verschillende modellen, maar ik zou het vooraf wel checken.
Verder heb je natuurlijk ook een voorwiel en remmerij nodig. Soms past het Alp spul, soms is het makkelijker om dat van je donor-voorvork mee te verhuizen. Kwestie van nameten.
Tot slot het binnenwerk van de donor-vork. Veren en olie (en wellicht is er nóg meer af te stellen) moet je wellicht aanpassen aan het gewicht van de Transalp. Die is beduidend zwaarder dan een XR bijv.
De achterkant is meestal wat makkelijker te doen. Je bereikt al veel door een ander (langer) u-beugeltje aan de schokbreker te monteren. Een compleet andere (langere) schokbreker kan ook, maar dan heb je het over een ander budget.
Het zadel verhogen kun je laten doen bij Tijger Leathers in Den Haag bijv. Zij maken aanpassingen naar wens. Klaar terwijl je wacht en redelijk betaalbaar.
En voor je het weet heb je een zithoogte van pakweg 95cm
Grtz,
René