TA600 zingend geluid motorblok links

27 mei 2021 22:36 #1 door Jochem
TA600 zingend geluid motorblok links werd gestart door Jochem
Na veel klussen heb ik m'n recent aangeschafte TA600 in goede conditie om er mee te gaan toeren. Alles is uit elkaar geweest behalve het blok.
Met de eerste proefritten hoor ik echter iets wat ik niet kan plaatsen. Het vervelende is; dit zij ook m'n eerste ritten op een TA600 dus weet eigenlijk niet zo goed wat ik wel en niet moet horen.
Het volgende is gaande; Vanaf een km/h of 15 hoor ik aan de linker kant van het blok een zingend geluid, naarmate de snelheid hoger wordt, wordt het geluid ook hoger, maar uiteindelijk stabiliseert het. koppeling heeft gen effect op het geluid ofwel het lijkt iets te zijn mbt. de ketting. 1 van de weinige zaken aan de motor die nieuw was bij aanschaf is de ketting set. ketting spanning op orde, het originele ver uit de verpakking zit er nog op. Lijkt op het zingen van een lager dat niet apk is, maar dat zou dan een lager van de tandwiel as kunnen zijn? Lang verhaal kort; klinkt het iemand bekend of is het normaal... het rijgedrag vind ik overigens er goed, dus ik merk het niet, ik hoor het alleen...

help!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2021 09:51 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic TA600 zingend geluid motorblok links
Hi Jochem,

Zingende geluiden komen inderdaad nogal eens van lagers.

Hoe strak staat je ketting ?
Het gebeurt nogal eens dat de ketting te strak wordt gespannen en dat is niet goed voor het lager van je uitgaande as.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2021 10:08 #3 door Jochem
Beantwoord door Jochem in topic TA600 zingend geluid motorblok links
aldus haynes 35 - 45 mm; deze waardes heb ik aangehouden, maar ik ga het nog eens opmeten nu ik wat gereden heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2021 12:28 #4 door Jochem
Beantwoord door Jochem in topic TA600 zingend geluid motorblok links
spanning was iets te hoog, toch wat losser gezet geluid is minder, maar nog wel redelijk aanwezig.
Iets waar ik bij het in elkaar zetten me over verbaasde;
Het voorste tandwielschuift over de as heen, vervolgens heb je een ring met tanden die je daar overheen schuift. Deze verdraai je een paar graden en zet hem vast met 2 boutjes op het tandwiel. Nu krijgt een ketting (als het goed is) niet echt zijdelingse krachten te verduren, maar het voelt toch een beetje 'gammel'. Heb ik hier misschien iets over het hoofd gezien waardoor het losser zit dan zou moeten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2021 16:12 #5 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic TA600 zingend geluid motorblok links
Nee hoor, dat is precies goed.
Belangrijk bij die speling meten is of de motor op zijstandaard of op de bok staat. Als het achtertandwiel, het scharnierpunt van de achterbrug en het voortandwiel in één lijn staan zodat het kettingtraject zo lang is als mogelijk, moet er nog steeds plm. 2 cm speling in de ketting zitten. Dit vertaalt zich in andere cijfers als de motor op de zijstandaard of bok staat.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2021 18:56 #6 door Jochem
Beantwoord door Jochem in topic TA600 zingend geluid motorblok links
ik had dus 2cm op zijstandaard, al het werk is met de 'bok' gedaan, ofwel schaar krik.
heb de bok er onder uit gesloopt om dat deze in erbarmelijke staat was en omdat ik nu wat meer bodemvrijheid heb.
Nu kreeg ik een nette 4cm te zien na aanpassing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2021 23:37 #7 door Ruud
Beantwoord door Ruud in topic TA600 zingend geluid motorblok links
Hoi, vrijwel zeker het lager van de uitgaande as. Als er met een te strakke ketting is gereden en je veert flink in (of met duo/bagage) dan slijt het lager. Nadien de ketting losser zetten heeft geen zin, het leed is al geschied...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2021 00:00 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic TA600 zingend geluid motorblok links
een strakke ketting is nooit goed maar ik wil je vragen om de ketting slijtage te checken en dan bedoel ik vooral of er geen strakkere stukken ketting tussen zitten.
zeker omdat je kettngspeling met en zonder middenbok niets uit mag maken

een dergelijk diagnose veroorzaakt ook een zingend geluid dat vaak weg lijkt te zijn boven de 40-60 km

ik lees het graag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2021 07:07 #9 door Jochem
Beantwoord door Jochem in topic TA600 zingend geluid motorblok links
Dank allemaal voor jullie adviezen. Gisteren flink wat kilometers gemaakt en de ketting lijkt het grootste deel opgelost te hebben. Wat er nu resteert is een wat meer slepend geluid, ook linker kant blok. Koppeling heeft hier wel degelijk invloed op; koppeling in, geluid weg. Gas heeft invloed op frequentie van de toon. Kortom; ik had 2 rare geluiden, nu 1... voortgang!!
Harde stukken in ketting ga ik voor de zekerheid checken, maar de set us nieuw, dus is niet aannemelijk.
Ps. Ik ga nu met mn andere brommer naar de Franse Alpen, dus kan de komende 10 dagen niet aan mn alp klussen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2021 18:18 #10 door Timon
Beantwoord door Timon in topic TA600 zingend geluid motorblok links
Ik had ook gekke sleep geluidjes
Heb toen maar de hele kettingset vervangen (was ook wel echt nodig bij mij) en dat leek het wel op te lossen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.281 seconden