Ik heb een reservespanningsregelaar liggen voor mijn Transalp van '94. Die heeft echter op de grote connector tussen de rode en de groene draden ook nog een zwarte draad.
Ik vermoed dat deze regelaar bestemd is voor een Duitse TA. (Dat leid ik af uit het werkplaatshandboek van Haynes.)
Heeft iemand daar ervaring mee hoe je deze best aansluit?
De zwarte draad moet permanent spanning hebben, maar is bedoeld voor de oudere types. Wanneer de boordspanning daalt wordt de laadspanning verhoogd.
Sluit je hem niet aan geeft de SR omgeveer 18 volt af.
Ergens op het forum moet nog een schema rondzwerven
In principe mag deze dus doorverbonden worden met de rode draden? Maar dan zit er wel continu spanning op het apparaat?
Ik kan die zwarte draad dan ook verbinden met een draad geschakeld via het contactslot? Dan zit er geen spanning op als ik mijn contact er af haal.
Ik zal zo een draadje voorzien voor wanneer ik met de huidige spanningsregelaar ergens onderweg in panne val. (Ik hoop volgend jaar weer eens de wereld te gaan verkennen...)