Olieverbruik Honda Transalp

14 juli 2021 21:05 - 14 juli 2021 21:10 #1 door J
Olieverbruik Honda Transalp werd gestart door J
Beste Forumleden,

Ik ben al even op zoek geweest naar topics over hoog olie verbruik. Heb er enkele gelezen maar mijn probleem klinkt toch net iets anders dan de versies die ik gelezen heb (of ik heb hetzelfde probleem nog niet kunnen vinden in een ander topic).

Ik heb kort geleden een Transalp gekocht (bouwjaar 1990, met het grijze blok). Bij de eerste keer starten en rijden viel het mij niet op dat de motor iets rookte. Pas later viel het mij op. Een maatje van me startte hem en toen zag ik een klein blauwig pluimpje bij het starten daarna bij het rustig wegrijden weinig tot niks.
Bij het verder wegrijden en gas open en wat hogere toeren begon het weer wat blauwig te roken en was ook ruikbaar olie.

Een videotje van waarin het enigszins zichtbaar is wat ik bedoel met de beschrijving hierboven:


De motor verbruikt dus wat olie (helaas) hoewel ik weet dat de meesten wel olie verbruiken. Echter deze te veel en zou daar graag wat aan willen doen of desnoods, indien nodig, een achter tweedehands blokje monteren. Voor mij zou een motorblok vervangen makkelijker zijn dan een revisie te doen, mede doordat ik niet genoeg gereedschap heb en ook de kennis mis.

Wat mijn vraag is, denkt iemand te weten wat voor probleem dit zou kunnen zijn?
En weet iemand van jullie die mij hierbij zou kunnen willen helpen (liefste omgeving Zwolle) of eventueel een tweedehands motorblok te koop heeft (indien revisie te prijzig wordt)?

Alvast dank voor het meedenken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2021 10:29 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olieverbruik Honda Transalp
het lijkt me wijs eerst je olieverbruik een beetje vast te stellen,
en daarna pas te beslissen of je er iets aan wilt doen,
een engine swap is ook altijd afwachten.. je weet het niet
terwijl een blok al snel 300-500 euri kost en dat moet ze nog erin

en een revisie kost je ook ca 500 euri (topend) maar voor dat bedrag heb je ook veel olie in huis

het is een keuze

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2021 09:25 #3 door J
Beantwoord door J in topic Olieverbruik Honda Transalp

Waffie schreef : het lijkt me wijs eerst je olieverbruik een beetje vast te stellen,
en daarna pas te beslissen of je er iets aan wilt doen,
een engine swap is ook altijd afwachten.. je weet het niet
terwijl een blok al snel 300-500 euri kost en dat moet ze nog erin

en een revisie kost je ook ca 500 euri (topend) maar voor dat bedrag heb je ook veel olie in huis

het is een keuze



Het motorblok vervangen voor een andere lijkt me inderdaad toch ook een minder goed idee, je weet immers ook nooit wat je precies koopt.
Het is inderdaad al gauw een hoop geld om zuigerveren/klepseals etc te vervangen, maar als hij dan wel weer goed is, is ook wat waard.
Ik ga er eens even een flink stuk mee rijden van t weekend en tussendoor pijlen. En kijken wat het verbruik zo ongeveer is.

Dank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2021 10:01 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olieverbruik Honda Transalp
de transalp kan met snelweg snelheden een hoger verbruik hebben tot zeer hoog als snelheden richten 140 gaan

neem dit in oogschouw
maar 1 ltr op 2500-4000 km acht ik gemiddeld normaal voor de transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2021 13:19 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Olieverbruik Honda Transalp
Zelfde vraag heb je mij ook gesteld en dezelfde antwoorden gekregen.
Ben benieuwd wat je verbruik nu werkelijk is.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2021 18:39 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Olieverbruik Honda Transalp
En wat voor olie zit er nu in? je hebt de motor net dus ik zou ook eens experimenteren met andere olie. misschien is de olie die er nu in zit niet goed of versleten.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juli 2021 11:21 - 26 juli 2021 11:05 #7 door J
Beantwoord door J in topic Olieverbruik Honda Transalp
Even wat inlog probleempjes gehad vandaar een wat late reactie.

- Het blok verbruikt nu ongeveer 200ml op 100/150 km. Best aan de hoge kant.
Er zit Castrol Power RS 4T 10W40 olie in het blok. Direct bij aanschaf, oude eruit, nieuwe erin samen met nieuw filter.

Ik heb inmiddels ook iets dikkere olie besteld om te kijken of dat verschilt maakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.071 seconden