Installeren routeplanner (electra)

19 juli 2021 16:12 #1 door Peter
Installeren routeplanner (electra) werd gestart door Peter
Beste mensen,
Onlangs heb ik een nieuwe Zumo gekocht en ik wil de lader graag aansluiten op de motor, zodat het ding tijdens het rijden op spanning staat. Nu kan ik best een en ander zelf, maar ben geen elektronica held.

Het installeren van mijn Stebel Nautilus kan ik bijvoorbeeld prima, omdat er een duidelijk schema bij zit. Bij de Garmin helaas niet en ik vroeg me af of ik de voeding gewoon rechtstreeks op de accu kan aansluiten en wat voor zekering ik dan op de draad moet zetten (van + naar Garmin). Of moet ik de voeding via het contactslot laten lopen?

Is er iemand die me daar uitsluitsel over kan geven, of kan ik beter naar de motorzaak gaan en ze het daar laten doen?

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2021 16:42 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Installeren routeplanner (electra)
1) ik zou nooit accessoires rechtstreeks op de accu aansluiten, dus altijd even een geschakelde draad zoeken
2) afhankelijk van de draad die je kiest zal het al gezekerd zijn.

je zult dus ff moeten solderen, of als je het echt heel netjes wil doen, een splitter kabel met stekkertjes ergens tussen zetten.

Op zich is er geen schema nodig natuurlijk. rood is + en zwart is -

Zwart kun je vrijwel overal op het frame aansluiten.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2021 17:13 #3 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Installeren routeplanner (electra)
Duidelijk Rob!

Mijn jarenlange frustratie dat ik nauwelijks iets van elektronica weet speelt weer op. Als ik gefrustreerd genoeg raak resulteert dat vaak in een cursus of opleiding en ik zal dus eens gaan googelen. Eerst mijn vrachtwagenrijbewijs afronden (dat was ook zo'n frustratie), dus dat zal komend winter gaan worden.

Jouw advies is dus een rode draad opzoeken achter het contactslot en voor een eventuele schakelaar en daar een voedingsdraadje aftappen!?

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2021 18:17 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Installeren routeplanner (electra)
Rechts naast je km teller onder dat grijze kapje vindt je een rode steker met drie draden.
De rode geeft permanent +.
De andere worden door contact geschakeld, dus als je daar een aftakking maakt is dat ideaal.
De min kun je ergens op het frame koppelen of rechtstreeks via de accu pool.
Suc6

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2021 10:06 #5 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Installeren routeplanner (electra)
Een gps bij aansluiten na je contactslot is volgens mij geen probleem,
maar als je van plan bent nog meer verbruikers aan te sluiten zoals bv bijverlichting, usb, handverwarring... zou ik toch rechtstreeks op de batterij een kabel bij leggen.

De kabelboom is berekend op het originele stroomverbruik van de motor en niet veel meer.

Ik heb gewoon een kabel bij gelegd met een schakelaar in de kuip en een losse zekering op de +, maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om ipv een schakelaar een relais te plaatsen welke je aantrekt met stroom van het contactslot en en voed met een kabel vanaf de batterij.

Mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2021 14:35 #6 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Installeren routeplanner (electra)
Ik denk dat deze bedoelt word
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2021 17:34 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Installeren routeplanner (electra)
Een gps gebruikt maar een paar miliampere en de bewuste draad is afgezekerd met 30A.
Geen enkel probleem dus.
Wanneer je zwaardere accesoires aansluit kun je die via een relais rechtstreeks van de accu betrekken

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2021 21:04 #8 door Ruud
Beantwoord door Ruud in topic Installeren routeplanner (electra)
Altijd een geschakelde draad gebruiken. Ik heb mijn Garmin vroeger wel eens direct op de accu aangesloten maar dat vind de accu niet leuk..loopt kennelijk sneller leeg. Gebruik gewoon het stadslicht als bron. Tak daar dan twee draden van af. Let op de plus en min, vaak is zwart plus en groen aarde. Tenminste bij de meeste Honda's
Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2021 21:17 #9 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Installeren routeplanner (electra)
Ik heb mijn luchthoorn rechtstreeks op de accu aangesloten, volgens het bijgeleverde schema. Met een relais ertussen en een zekering op de draad. verder is er niets rechtstreeks op de accu aangesloten. Heb ook geen plannen voor andere speeltjes.

Ik zal het plastic binnenkort weer eens losmaken en op zoek gaan naar de rode stekker.
Dank voor de tips!

De vorige eigenaar had ook extra led's geïnstalleerd met een schakelaar ertussen. Helaas was de schakelaar helemaal gecorrodeerd en krijg ik die nog niet weer aan de gang. Moet dus toch onder het dashboard aan het zoeken ...

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden