Electrische spanningsdip bij toerental onder de 1500 toeren

25 juli 2021 18:05 #1 door Willem Postma
Als ik voor bijvoorbeeld voor een stoplicht moet wachten dan geeft mijn navigatie ( Garmin Zumo) aan dat de spanning te laag is en wil overschakelen naar de batterij. Dus er is een spanningsdip. Als het wat langer duurt dan is er ineens weer genoeg spanning en blijft de navigatie aan. Heeft iemand een idee waar ik dit probleem moet zoeken. Ik heb de navigatie aangesloten op de draden naar het achterlicht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juli 2021 19:54 #2 door Waffie
het is precies zoals je zumo aangeeft.
te lage boordspanning

1 kapotte accu
2 kapotte regelaar
3 kapotte dynamo
4 slecht contact bedrading (begin hiermee)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juli 2021 20:27 #3 door Willem Postma
Beantwoord door Willem Postma in topic Electrische spanningsdip bij toerental onder de 1500 toeren
Dankjewel
De accu is vorig jaar vernieuwd
De motor start altijd prima.
Ik zal de draadconnectie controleren
Verder maar eens doormeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juli 2021 21:45 #4 door Garfield
Weerstand in de kabelboom (niks aan te doen) maar vooral weerstand in de stekkerverbindingen.
Ik heb dit al bij diverse van mijn motoren gezien: de spanning ergens in de cockpit of bij de achterlichten kan zomaar een halve volt of meer lager zijn dan op de klemmen van de accu.
Wat helpt is de stekkerverbindingen echt grondig schoonmaken.
Dan nog zit er vaak nog iets van 0,2 V verschil tussen.
Op 3 van mijn motoren heb ik spanningsbewakers / voltmeters. Deze heb ik via een relais aangesloten waarbij de spanning die ze meten via een flink dikke kabel 'rechtstreeks' (via het relais) van de accuklemmen komt. Sommige van mijn spanningsbewakers triggerden namelijk net te snel, omdat stationair draaiend bij een verkeerslicht met licht en remlicht aan de spanning net te ver inzakte en ik dus om de haverklap een alarm kreeg voor te lage spanning.

Natuurlijk kan er een probleem zijn met je generator en/of de spanningsregelaar maar dat lijkt me minder waarschijnlijk dan wat overgangsweerstand in de stekkers.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juli 2021 22:11 #5 door Willem Postma
Beantwoord door Willem Postma in topic Electrische spanningsdip bij toerental onder de 1500 toeren
Dit lijkt me heel aannemelijk. Ik zal het morgen direct nalopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden