Weerstand in de kabelboom (niks aan te doen) maar vooral weerstand in de stekkerverbindingen.
Ik heb dit al bij diverse van mijn motoren gezien: de spanning ergens in de cockpit of bij de achterlichten kan zomaar een halve volt of meer lager zijn dan op de klemmen van de accu.
Wat helpt is de stekkerverbindingen echt grondig schoonmaken.
Dan nog zit er vaak nog iets van 0,2 V verschil tussen.
Op 3 van mijn motoren heb ik spanningsbewakers / voltmeters. Deze heb ik via een relais aangesloten waarbij de spanning die ze meten via een flink dikke kabel 'rechtstreeks' (via het relais) van de accuklemmen komt. Sommige van mijn spanningsbewakers triggerden namelijk net te snel, omdat stationair draaiend bij een verkeerslicht met licht en remlicht aan de spanning net te ver inzakte en ik dus om de haverklap een alarm kreeg voor te lage spanning.
Natuurlijk kan er een probleem zijn met je generator en/of de spanningsregelaar maar dat lijkt me minder waarschijnlijk dan wat overgangsweerstand in de stekkers.