Goede banden Alp

23 aug 2021 22:57 #21 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Goede banden Alp
er is geen enkele band die vette modder (of wel klei)

Een transalp is geen off road machine ondanks dat sommige wel graag willen denken ( te zwaar en te kwetsbaar)

je kunt ook banden kiezen zoals de mefo stone master of misschien wel de nieuwe heidenau ranger (komt eraan !)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2021 23:08 - 23 aug 2021 23:11 #22 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Goede banden Alp
De Mefo’s doen het op mijn Alpje idd al jaren prima B)

Heidenau Ranger ziet er goed uit, maar kan ik nog geen 50/50 noemen...

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17
Bijlagen:

24 aug 2021 08:19 #23 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Goede banden Alp
Iedereen zou graag die band willen hebben waarmee ze op het circuit plat door de bocht kunnen en door de blubber vol gas kunnen blazen. En dan het liefst ook nog eentje die 20k km mee gaat.

Het is gewoon niet mogelijk. Als je het ene wilt lever je in op het andere.
Veel grip = minder lange levensduur
Offroad = minder gedrag op de weg
en bedenk ze allemaal maar.....

Je zult dus voor jezelf moeten bepalen waar jij de meeste fun/voldoening uit haalt. Is dat onverhard, dan ga je heerlijk voor een flinke noppenband, en neem je de mindere prestaties op de weg maar voor lief. Als je liever op de weg vertrouwen hebt, dan zul je onverhard wat meer moeite hebben om hem in het goede spoor te houden en daar je rijgedrag op aan moeten passen.

Ik vergelijk het ook wel eens met vering. Je kunt een enorm dure, compleet instelbare vering monteren, maar je zult echt niet voor elk pad even stoppen om de instelling aan te passen aan dat specifieke pad. Ook dan maak je dus gewoon concessies.

Banden zijn en blijven een persoonlijke keuze. Waar de ene zweert bij band X, vindt de ander die juist helemaal niets.
Zelfs hier in de zaak 2 vrienden op een GS gehad. Beiden reden eigenlijk altijd samen omdat ze dezelfde rijstijl hadden. Gingen ook samen op eifel tochten e.d. en beiden hadden dezelfde band er onder. De ene wilde eenzelfde setje nog een keer, de andere hoefde ze nooit meer te hebben.......

Ook banden testen zijn uiterst beperkt. Vaak zijn ze gesponsord en krijg je een "wij van WC-eend adviseren WC-eend", en ook al zijn ze redelijk onafhankelijk opgezet, ze worden uit gevoerd door een ervaren rijder op een bepaald type motor. Maar als ik dat vergelijk met terugkopplingen van klanten die ik hier krijg dan zijn er banden die op bepaalde type motoren beter werken dan op andere.....

Het jammere is, dat het te duur is om ff te experimenteren. Dus snap ik heel goed dat mensen zich proberen in te lezen op wat voor hen mogelijk de beste keuze gaat zijn. Maar dan komt dus dat persoonlijke aspect om de hoek, en krijg je nog steeds een enorme hoeveelheid opties voor je kiezen en zie je nog steeds het bos niet.

Uiteindelijk zul je gewoon een keuze moeten maken. Elk merk maakt eigenlijk wel een type band in elk segment, van race tot offroad en alles wat daar tussen zit. Maar wat voor jouw werkt weet je pas als je ermee gereden hebt ......

Pfffff.... sorry....., moest het ff van me af schrijven :D

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

24 aug 2021 09:50 #24 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Goede banden Alp
Goed geschreven Rob !

Dat van die twee vrienden met dezelfde motor en rijstijl herken ik wel: mijn zwager en ik hebben allebei een Pan 1100 en hebben ongeveer dezelfde rijstijl.
Maar hij wil toch andere banden op zijn motor dan ik.

Ik heb een Honda XL650V Transalp, een XL600V Transalp, twee Honda NX250 Dominators, een Beta Rev3 270 en een Honda Pan European ST1100 ABS-TCS.

Moderators: varaderohuibje
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden