Goede banden Alp

23 aug 2021 22:57 #21 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Goede banden Alp
er is geen enkele band die vette modder (of wel klei)

Een transalp is geen off road machine ondanks dat sommige wel graag willen denken ( te zwaar en te kwetsbaar)

je kunt ook banden kiezen zoals de mefo stone master of misschien wel de nieuwe heidenau ranger (komt eraan !)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2021 23:08 - 23 aug 2021 23:11 #22 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Goede banden Alp
De Mefo’s doen het op mijn Alpje idd al jaren prima B)





Heidenau Ranger ziet er goed uit, maar kan ik nog geen 50/50 noemen...


TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2021 08:19 #23 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Goede banden Alp
Iedereen zou graag die band willen hebben waarmee ze op het circuit plat door de bocht kunnen en door de blubber vol gas kunnen blazen. En dan het liefst ook nog eentje die 20k km mee gaat.

Het is gewoon niet mogelijk. Als je het ene wilt lever je in op het andere.
Veel grip = minder lange levensduur
Offroad = minder gedrag op de weg
en bedenk ze allemaal maar.....

Je zult dus voor jezelf moeten bepalen waar jij de meeste fun/voldoening uit haalt. Is dat onverhard, dan ga je heerlijk voor een flinke noppenband, en neem je de mindere prestaties op de weg maar voor lief. Als je liever op de weg vertrouwen hebt, dan zul je onverhard wat meer moeite hebben om hem in het goede spoor te houden en daar je rijgedrag op aan moeten passen.

Ik vergelijk het ook wel eens met vering. Je kunt een enorm dure, compleet instelbare vering monteren, maar je zult echt niet voor elk pad even stoppen om de instelling aan te passen aan dat specifieke pad. Ook dan maak je dus gewoon concessies.

Banden zijn en blijven een persoonlijke keuze. Waar de ene zweert bij band X, vindt de ander die juist helemaal niets.
Zelfs hier in de zaak 2 vrienden op een GS gehad. Beiden reden eigenlijk altijd samen omdat ze dezelfde rijstijl hadden. Gingen ook samen op eifel tochten e.d. en beiden hadden dezelfde band er onder. De ene wilde eenzelfde setje nog een keer, de andere hoefde ze nooit meer te hebben.......

Ook banden testen zijn uiterst beperkt. Vaak zijn ze gesponsord en krijg je een "wij van WC-eend adviseren WC-eend", en ook al zijn ze redelijk onafhankelijk opgezet, ze worden uit gevoerd door een ervaren rijder op een bepaald type motor. Maar als ik dat vergelijk met terugkopplingen van klanten die ik hier krijg dan zijn er banden die op bepaalde type motoren beter werken dan op andere.....

Het jammere is, dat het te duur is om ff te experimenteren. Dus snap ik heel goed dat mensen zich proberen in te lezen op wat voor hen mogelijk de beste keuze gaat zijn. Maar dan komt dus dat persoonlijke aspect om de hoek, en krijg je nog steeds een enorme hoeveelheid opties voor je kiezen en zie je nog steeds het bos niet.

Uiteindelijk zul je gewoon een keuze moeten maken. Elk merk maakt eigenlijk wel een type band in elk segment, van race tot offroad en alles wat daar tussen zit. Maar wat voor jouw werkt weet je pas als je ermee gereden hebt ......

Pfffff.... sorry....., moest het ff van me af schrijven :D

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2021 09:50 #24 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Goede banden Alp
Goed geschreven Rob !

Dat van die twee vrienden met dezelfde motor en rijstijl herken ik wel: mijn zwager en ik hebben allebei een Pan 1100 en hebben ongeveer dezelfde rijstijl.
Maar hij wil toch andere banden op zijn motor dan ik.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2022 16:03 #25 door T
Beantwoord door T in topic Goede banden Alp
Ik heb voor een goede prijs een setje TKC80 laten monteren. Een kleine 100km mee gereden (enkel op asfalt) en bevallen tot nu toe goed. Wel even wennen als je van straat banden af komt.

Inmiddels is de spanningsregelaar overleden dus kan helaas niet rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2022 19:31 #26 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Goede banden Alp

Waffie schreef : er is geen enkele band die vette modder (of wel klei)

Een transalp is geen off road machine ondanks dat sommige wel graag willen denken ( te zwaar en te kwetsbaar)

je kunt ook banden kiezen zoals de mefo stone master of misschien wel de nieuwe heidenau ranger (komt eraan !)



Helemaal mee eens

Daarom heb ik wegbranden voor de beste prestaties op de weg. Daarmee kan je ook makkelijk over onverharde wegen. Wil je door het mulle zand of door de blubber dan heb je terreinbanden nodig, maar zoals Waffie aangeeft, daar is een Alp niet geschikt voor. Natuurlijk helpen off road banden wel wat in mull zand, maar ik heb daar dan vaker nadeel van dan voordeel.

Mirko

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2022 20:50 #27 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Goede banden Alp
Ik heb nu ook de Dunlop Mission op mijn Varadero en das echt wel een wonderlijke band, tijdens de Veluwe rit aardig mul zand gehad en dat ging heel goed met dat zware ding, en op asfalt kun je er eigenlijk alles mee doen als met een gewone weg band, en ze schijnen nog lang mee te gaan ook. het nadeel dan, ze zijn duur.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2022 22:07 #28 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Goede banden Alp
de laatste 3 maanden zijn banden extreem duurder geworden en het eind is nog niet in zicht
je ziet dit ook in de keuzes die mensen maken.

momenteel scoort mitas, zeer goed mede om de prijs


en voor wat het waard is maak je keuze snel wat het is letterlijk op=op

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2022 16:53 - 08 juli 2022 16:58 #29 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Goede banden Alp

xrvtuur schreef : Ik heb nu ook de Dunlop Mission op mijn Varadero en das echt wel een wonderlijke band, tijdens de Veluwe rit aardig mul zand gehad en dat ging heel goed met dat zware ding, en op asfalt kun je er eigenlijk alles mee doen als met een gewone weg band, en ze schijnen nog lang mee te gaan ook. het nadeel dan, ze zijn duur.


Inmiddels liggen de Dunlop Trailmax Mission 11.500 km onder mijn CRF1000.
Superbanden en kunnen nog wel een tijdje mee.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2022 18:54 #30 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Goede banden Alp
Ik rij momenteel met de dunlop mission over veel onverharde wegen op IJsland en het zijn super banden, ik heb al zo vaak gehad dat ik dacht en nu is het over en klaar, maar die missions die blijven maar grip houden in die prut en keien hier. Zolang ze leverbaar zijn blijf ik hier mee rijden, en op asfalt kun je er ook nog mee te keer gaan

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2022 22:27 #31 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Goede banden Alp
Mooie plaatjes Arthur B) Geniet van de reis!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2022 09:29 #32 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Goede banden Alp
Stiekem ben ik wel een beetje jaloers Arthur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2022 20:07 #33 door alain
Beantwoord door alain in topic Goede banden Alp
Ik ben net terug van de VS, waar ik drie maanden rondtoerde met een vriend. Wij reden niet op onze eigen motoren, maar op een gehuurde Vstrom650 en KLR650, dus toch enigszins vergelijkbaar met onze motoren. Op de motoren lagen gloednieuwe Dunlop's Trailmax Mission.

Na 25000 km hadden de banden op de KLR het wel gehad (zie foto's). Op de Vstrom was de achterband nog niet half weg, maar de voorband toch voor twee derden.

Wat wegligging betreft (en dat zijn ervaringen van twee zeer rustige en voorzichtige motards): de voorband geeft de indruk op glad wegdek, op wegmarkeringen en op zwarte bitumenlijnen minder grip te hebben, dus niet erg aangenaam. De achterband hield in alle omstandigheden vlekkeloos de baan.

Vraag mij niet naar ervaringen op onverhard: die hebben wij zoveel mogelijk vermeden, en er zeer voorzichtig op gereden.


PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2022 08:21 #34 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Goede banden Alp
25000 km ?

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2022 11:28 #35 door alain
Beantwoord door alain in topic Goede banden Alp
Welja, het waren natuurlijk mijlen... 15564 mijl... reken maar uit.

(herken je het fluozwart jasje nog? nogmaals bedankt daarvoor)


PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2022 11:45 #36 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Goede banden Alp
25000km met een set banden op de motor, volgens mij mis je dan ergens the point of motorrijden. En met die voorband is niks mis in de regen, maar misschien moet je iets harder dan 25 over die bitumen strepen :?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2022 05:40 - 06 aug 2022 05:45 #37 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Goede banden Alp

Garfield schreef : 25000 km ?


Inmiddels veel testen over deze band gelezen. 25000 km ben ik al eerder tegen gekomen. Zelf zit ik inmiddels op de 13500 km en de band is nog lang niet op. Maar ik denk niet dat ik de 25K ermee ga halen.

Afgelopen zondag ben ik wel op een natte en spekgladde rotonde onderuit gegaan. Of dit aan de banden lag kan ik niet bevestigen omdat ik eerder in mega buien heb gereden en mij verbaasde over het stabiele contact met de weg. Deuk in m’n imago en valbeugels.


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2022 08:02 #38 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Goede banden Alp
Hè gètver renATus :(

Hopenlijk geen lichamelijke schade opgelopen? Iig fijn dat de valbeugel veel opgevangen heeft. Die doet z’n werk wel B)

Het is altijd wel tricky bij buien na een flinke droge periode. Rubber wat achtergelaten en niet weggespoeld in de droge tijd, weekt dan in ene los en veroorzaakt gladheid. Je ziet dat met name terug op plekken waar ook krachten op banden gezet is, denk aan verkeerslichten (remmen/optrekken & evt gelekte olie) maar zéker in bochten.
Rotonde’s spannen de kroon, daar blijft altijd veel rubber achter.

Als het dan weer regent zie je dat terug aan het witte schuim wat op de weg ligt! Ik zag het hier afgelopen maandagochtend ook weer op een rotonde.

Remedie: gas terug, weinig hellingshoek maken, billen bij mekaar & hopen dat je overeind blijft ;)

Sterkte met het herstel gewenst!

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2022 08:25 #39 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Goede banden Alp
Alleen spierpijn en een paar blauwe plekken. Geen schade aan kleding en helm. Het ging redelijk rustig en met maar 30 kmh dacht ik dat het wel kon. Er was inderdaad ook schuim op de rotonde. Deze rotonde is onderdeel van een drukke busroute.

Volgende keer nog rustiger rijden als ik schuim op de weg zie liggen. Schrale troost. Dit is in 41 jaar m’n eerste valpartij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.239 seconden