Goede banden Alp

09 aug 2021 15:54 #1 door T
Goede banden Alp werd gestart door T
Hoi hoi!

Ik ben opzoek naar een setje betaalbare banden voor m'n 600 Alp, hij is uit 1998. Ik wil 80/20 banden denk ik, dat ik af en toe een verhard zandpad ofzo kan meenemen lijkt me wel heel gaaf!
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kom vooral oudere banden tegen die niet te koop meer zijn.

Mijn oog was gevallen op de Pirelli Scorpion Trail, zijn er nog meer banden die het goed doen op de Alp? Ik heb geen ervaring met off road maar wil rustig aan beginnen, ga er voornamelijk mee op het asfalt rijden en als het off road bevalt kan ik altijd nog een setje echte offroad banden kopen.

Ik hoor graag jullie tips en adviezen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2021 21:20 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Goede banden Alp
Een ‘verhard zandpad’ kun je met élk type banden wel rijden natuurlijk ;)

Persoonlijk zie ik niet zoveel in 80/20 banden, dat voegt voor onverhard nog hélemaal niets toe in mijn beleving.
Ik rij zelf het liefst met zogenaamde 50/50 banden, mócht het dan wat muller zand zijn of een beetje modderig dan héb je er tenminste nog wat aan, terwijl je (op een kwa vermogen beperkte motorfiets als een Transalp) op de verharde weg nog niet zo heel veel aan grip inlevert.

Denk daarbij aan bijv:
- Michelin T63
- Continental TKC80
- Metzeler Karoo 3
- Mitas E09

Voor de 2e maal de tip om naar een clubdealer te gaan voor een goed advies en een nette prijs, voor jou in Brabant is MSD Sprundel het dichtst bij :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2021 10:11 #3 door T
Beantwoord door T in topic Goede banden Alp

The Headless Horseman schreef : Een ‘verhard zandpad’ kun je met élk type banden wel rijden natuurlijk ;)

Persoonlijk zie ik niet zoveel in 80/20 banden, dat voegt voor onverhard nog hélemaal niets toe in mijn beleving.
Ik rij zelf het liefst met zogenaamde 50/50 banden, mócht het dan wat muller zand zijn of een beetje modderig dan héb je er tenminste nog wat aan, terwijl je (op een kwa vermogen beperkte motorfiets als een Transalp) op de verharde weg nog niet zo heel veel aan grip inlevert.

Denk daarbij aan bijv:
- Michelin T63
- Continental TKC80
- Metzeler Karoo 3
- Mitas E09

Voor de 2e maal de tip om naar een clubdealer te gaan voor een goed advies en een nette prijs, voor jou in Brabant is MSD Sprundel het dichtst bij :)


Lees dat de Metzeler het niet heel goed doet met levensduur. Is dat bij de Mitas minder?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2021 19:09 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Goede banden Alp
je kunt soms ook te veel lezen ....waardoor het enkele ingewikkelder wordt


ik zou kijken naar de michelin anakee adventure,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2021 22:35 #5 door Simen
Beantwoord door Simen in topic Goede banden Alp
Zelf heb ik de Metzeler karoo street gehad en rijd nu met de Pirelli scorpion rally str. Beide banden bevallen mij goed op zowel verhard als onverhard. De banden zijn volgens mij 70/30 verhouding. Als je veel onverhard gaat rijden kom je meer uit op de TKC80, Anakee wild, AX41, etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2021 22:55 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Goede banden Alp
Die laatste zin snap ik nooit zo, "als je veel offroad gaat rijden....." Dat suggereert dat als je minder of weinig off road rijd gewoon kan rijden met een wegband of een 80/20 band.
Volgens mij is het juist andersom, als je veel offroad rijd heb je veel ervaring en kun je wel met een 80/20 de prut in. Als je weinig offroad rijd heb je juist een goede offroad band nodig, ik ga mee met headless, als je offroad wil gaan beginnen koop gewoon een 50/50 en doe het wat rustiger op asfalt

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2021 23:46 - 12 aug 2021 23:47 #7 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Goede banden Alp
Ik denk dat die gewoon met de banden die nu onder zijn motor heeft gewoon moet off road rijden kijken of het bevalt dan komt erachter wat zijn tekortkomingen zijn .

Aan zich zelf en zijn banden en daaruit verder beslissen om nou ruim 300 uit te geven aan iets , en niet weet wat die eigenlijk mist en dat is dus praktijk :P ervaring .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2021 08:45 #8 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Goede banden Alp
Ik heb al vanalles gehad en over iedere band valt wel iets te zeggen,
het is opvallend hoe een andere band telkens weer het karakter van de fiets bepaald.

Persoonlijk rij ik uiteindelijk het liefst met de Heidenau k60 scout.
Hij gaat redelijk lang mee, niet overdreven duur, geen trillingen, stuurt heel vlot in de bocht, goede grip op nat wegdek, off-road capaciteit is prima.

Enkel in de modder en nat gras is het geen aanrader, eens het winter seizoen start leg ik mijn setje cross banden weer op (Pirelli mt21 en mitas c02)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2021 09:22 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Goede banden Alp
Met die mt21 en c02 wordt je wel heel erg beperkt op asfalt ( snelheidindex N ) en weinig grip met zulke noppen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2021 17:15 #10 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Goede banden Alp

xrvtuur schreef : Met die mt21 en c02 wordt je wel heel erg beperkt op asfalt ( snelheidindex N ) en weinig grip met zulke noppen.


De natte maanden rij ik voornamelijk in de modder en daar doen ze het uitstekend.
Op de stukjes weg is het inderdaad opletten en boven de 50km per uur is het alsof er een helikopter boven je hoofd hangt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2021 17:16 #11 door T
Beantwoord door T in topic Goede banden Alp
De banden die er nu onder liggen laten het draad bijna zien, dus dat is geen optie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2021 17:18 - 13 aug 2021 17:44 #12 door T
Beantwoord door T in topic Goede banden Alp
Ik heb zojuist voor weinig een TKC80 voorband gescoord, dus ga daarvan de achterband bestellen en dan ga ik het zien!
Echter twijfel ik over de maat die ik nodig heb, als ik zoek lees ik 2 maten voor de 600cc Alp, de ene site zegt 120/90-17, en andere site zegt 130/80-17.

Er ligt nu 130 onder, is een van de twee aan te raden?

Edit: Ik heb nu binnenbanden nodig, maakt het uit welk merk? Alleen de inch maat is belangrijk toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2021 08:44 - 15 aug 2021 08:45 #13 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Goede banden Alp

T schreef : Ik heb zojuist voor weinig een TKC80 voorband gescoord, dus ga daarvan de achterband bestellen en dan ga ik het zien!
Echter twijfel ik over de maat die ik nodig heb, als ik zoek lees ik 2 maten voor de 600cc Alp, de ene site zegt 120/90-17, en andere site zegt 130/80-17.

Er ligt nu 130 onder, is een van de twee aan te raden?

Edit: Ik heb nu binnenbanden nodig, maakt het uit welk merk? Alleen de inch maat is belangrijk toch?


130/80-17 is wat in ook in m'n Haynes boekje staat.
Denk dat 120/90 wel te monteren is maar zou niet weten waarom je dit wil proberen.

persoonlijk zou ik toch nog een andere achterband kiezen.

De tkc80 ziet er cool uit maar is naar mijn mening zeker niet de beste band, hij heeft op nat wegdek maar weinig grip, gaat vrij lang mee maar slijt heel bokkig vierkant, maakt belachelijk veel herrie bij hogere snelheden en is off-road ook zeker geen hoogvlieger.

Ivm de binnenband inderdaad gewoon 17inch, maar er verschillende kwaliteiten op de markt, hoe dikker hoe beter, kwestie van niet plat te rijden of een gat te maken bij het lepelen.
Weet ook dat niet elke rubber geschikt is om onderweg een patch te plakken als je lek rijdt,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2021 20:45 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Goede banden Alp
ik kan het waarderen als men elkaar wilt helpen echter om nou direct te zien dat enkele voor google banden dokter gaan spelen doet mij pijn

een bandenmaat wordt bepaald door de velg breedte en met een velg van slechts 2,5 inch hoort hier feitelijk een maat van .......... zoek maar op bijv technical handbuch continental
en aangaande dikke binnen banden ( zogenaamd cross ) deze hebben een NHW of wel niet toegelaten op de openbare weg

waarom zou dat zijn ?

en voor de wise kids.... iedere binnenband is te herstellen (natuur rubber en Butyl rubber)
een kwestie van goed schoonmaken (buffer) en geduld)

ps,

ik heb nog een gebruikt transalp tkc 80 setje beschikbaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2021 21:13 #15 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Goede banden Alp
Volgens de specs heeft een Alp van '98 een 120/90 band

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2021 10:33 #16 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Goede banden Alp

Waffie schreef : ik kan het waarderen als men elkaar wilt helpen echter om nou direct te zien dat enkele voor google banden dokter gaan spelen doet mij pijn

een bandenmaat wordt bepaald door de velg breedte en met een velg van slechts 2,5 inch hoort hier feitelijk een maat van .......... zoek maar op bijv technical handbuch continental
en aangaande dikke binnen banden ( zogenaamd cross ) deze hebben een NHW of wel niet toegelaten op de openbare weg

waarom zou dat zijn ?

en voor de wise kids.... iedere binnenband is te herstellen (natuur rubber en Butyl rubber)
een kwestie van goed schoonmaken (buffer) en geduld)

ps,

ik heb nog een gebruikt transalp tkc 80 setje beschikbaar


Sorry als m'n persoonlijke ervaringen niet helemaal correct zijn.
vermoedelijk is jouw professionele expertise beter, wil enkel m'n bijdrage leveren gezien ik hier op het forum ook al meermaals goed geholpen ben.

Dat er verschillende velg maten gebruikt zijn op de oude alpjes wist ik niet, dus weer iets bijgeleerd!

Ben ook benieuwd naar een uitleg waarom je geen dikkere (cross) binnenband zou mogen gebruiken op de weg.

heb onlangs onderweg (met de fiets) voor het domme feit gestaan dat de contactlijm echt niet wilde hechten op de kapotte binnenband, netjes geschuurd, ontvet,... geen idee wat ik dan fout gedaan heb gezien de fietsenmaker waar ik een nieuwe haalde aangaf dat het aan de rubber samenstelling lag.

Tkc 80, tja ik weet dat ze heel populair zijn, maar ik was echt niet tevreden van die band, Meningen verschillen nu eenmaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2021 11:05 #17 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Goede banden Alp
Een dikkere (cross) binnenband ontwikkelt meer (wrijvings)warmte zo heeft @robgoesdakar mij uitgelegd toen hij vorig jaar mijn Mitas E-09 Dakar's monteerde, met extra dikke binnenbanden.
Hoe harder je rijdt hoe meer warmte.
Als je je Alpje niet uitbundig op de provinciale / snelweg gebruikt is er geen probleem, maar als je veel op hogere snelheden rijdt zou de warmte-ontwikkeling zo groot kunnen worden dat de druk te ver oploopt en de band klapt.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2021 13:43 - 19 aug 2021 17:05 #18 door T
Beantwoord door T in topic Goede banden Alp

Garfield schreef : Een dikkere (cross) binnenband ontwikkelt meer (wrijvings)warmte zo heeft @robgoesdakar mij uitgelegd toen hij vorig jaar mijn Mitas E-09 Dakar's monteerde, met extra dikke binnenbanden.
Hoe harder je rijdt hoe meer warmte.
Als je je Alpje niet uitbundig op de provinciale / snelweg gebruikt is er geen probleem, maar als je veel op hogere snelheden rijdt zou de warmte-ontwikkeling zo groot kunnen worden dat de druk te ver oploopt en de band klapt.


Okay duidelijk!

Is er een merk of model wat je kunt aanraden qua binnenband?

Edit: Ik ga voornamelijk er mee de weg op, dus dat heeft een prioriteit!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2021 19:54 #19 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Goede banden Alp
Ik kan je daar niet mee helpen maar @waffie of @robgoesdakar kunnen dat wel en die hebben ze ook op voorraad.
(En kunnen eea. ook voor je monteren.)

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2021 22:25 #20 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Goede banden Alp
Misschien het overwegen waard is de Dunlop Trailmax Mission. Volgens Dunlop een 50/50 band. Echter naar mijn ervaring een 60/40 of zelfs een 70/30 band. Vette modder heeft de band moeite mee. Voor de rest een erg fijne band en ben ik er uiterst tevreden mee. Testen genoeg te vinden op Youtube.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.242 seconden