Haperende ta600

15 aug 2021 09:17 #1 door hannes
Haperende ta600 werd gestart door hannes
Ik heb recent weer wat problemen met mijn transalp xl600v

Af en toe hapert hij tijdens het optrekken, het voelt precies alsof op het moment dat je de benzine kraan op reserve mag zetten.

Ondertussen lijkt het opgelost te zijn, maar vertrek dinsdag voor een reisje van 2dagen en wil zeker zijn dat ik alles gecheckt heb.

Cdi's gewisseld en in orde,
Spanningsregelaar en bat zijn prima,
Alle stekkers zijn gereinigd,
Luchtfilter oke,
Bougiekleur is perfect (600km oud),
Nieuwe Vacuüm slang,
1ste flesje forte op gereden, 2e ligt klaar
Tank altijd super 98,
Luchtgat van de bezine dop is vrij,
Start altijd perfect,
Zowel koud als warm draait hij stationair heel zuiver,
Vlotters eens laten leeg lopen en doorgeblazen,
Koppeling is het zeker niet die heeft slechts 600km en werkt perfect,
Testje op valse lucht met startspray rondom de carbu en inlaat was goed,


Kan het iets te maken hebben met het feit dat ik recent mijn uitlaat demper en bochten opgelast heb? Is volledig dicht, maar heb de originele demper ingekort en de roetfilter is er uit.


Hoe kan ik controleren of de bobijnen nog goed zijn?


Als ik de vlotterkamers laten leeg lopen heb, viel me op dat wanneer ik de benzine kraan opende de benzine heel vlot door loopt.
vroeg me af of dit zo hoort en de Vacuüm wat extra helpt of moet de Vacuüm de kraan juist afsluiten als de motor af staat?

Alvast bedankt voor jullie reacties en ervaringen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2021 10:00 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Haperende ta600
De bedoeling van een vacuüm gestuurde benzinekraan is idd dat deze afsluit als de motor niet draait en open gaat zodra je start (écht aanslaan/draaien hoeft de motor niet, de benzine moet al gaan stromen als de startmotor bediend word).

Bobines van de Alpen gaan vzviw eigenlijk zélden stuk.

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2021 10:10 #3 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Haperende ta600

The Headless Horseman schreef : De bedoeling van een vacuüm gestuurde benzinekraan is idd dat deze afsluit als de motor niet draait en open gaat zodra je start (écht aanslaan/draaien hoeft de motor niet, de benzine moet al gaan stromen als de startmotor bediend word).

Bobines van de Alpen gaan vzviw eigenlijk zélden stuk.


Bedankt voor je reactie, dan gooi in na de reis m'n kraantje eens open om te zien wat er mee scheelt.
Voorlopig ga ik ze bij iedere stop netjes dicht draaien.

Enige kans dat dit het haperen veroorzaakt of staat dit er los van gezien de kraan wel doorloopt als ze open staat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2021 12:22 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Haperende ta600
Het lijkt mij niet dat die kraan met het haperen te maken heeft.
Als het intussen opgelost lijkt zou ik eerst maar eens gaan genieten van je tripje :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2021 14:03 - 15 aug 2021 22:00 #5 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Haperende ta600
Werking van beide chokes op de carburateurs gecontroleerd?
Let op: De chokes zijn vrij makkelijk los te krijgen, maar ik vind het plastic schroefdraad niet zo makkelijk weer recht te monteren.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2021 20:36 #6 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Haperende ta600

Edxrv schreef : Werking van beide chokes op de carburateurs gecontroleerd?

Bedankt voor de tip, ik bekijk deze eens. Na mijn trip.
Waar moet ik op letten eens de kabel los is ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2021 21:59 #7 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Haperende ta600
Soepel in- en uitgaan van de plunjers Het stuk waar de choke kabel van 1 naar 2 kabels gaat kan haperen
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2021 21:58 #8 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Haperende ta600
Om even terug te komen op dit onderwerp...

Gisteren 50km gereden ( 90%offroad) zonder problemen.

Vandaag 120km TET België.
Na 80 km zonder pauzes begon hij weer in te houden tijdens het optrekken, meestal tussen de 4000 en 6000 toeren.
Na een lange koffie pauze was het probleem weer weg.
Moet ik dus toch de bobijnen of m'n nieuwe bougies verdenken gezien het probleem zich pas voordoet al hij goed warm heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2021 22:17 #9 door Bomba
Beantwoord door Bomba in topic Haperende ta600
Een voor mij zeer bekend probleem wat ik had met een Alp600 PD06 uit 1996.
CDI's waren de aanleiding. Er was er één stuk en de toerenteller deed het niet meer. Deze vervangen, maar nog steeds inhouden bij hogere toeren (> 5000).
Wat bij mij opviel was dat tijdens het inhouden de toerenteller in nog geen seconde een paar duizend toeren minder aangaf en weer terug naar de oorspronkelijke stand en hoe je het ook went of keert, de motor kan nooit binnen een seconde zo'n groot toeren verschil maken, dus moest het iets in de elektriciteit zijn of aansturing daarvan.
Uiteindelijk is het bij mij opgelost door een nieuwe spanningsregelaar. Hoe en waarom moet je mij niet vragen, maar het probleem was daarna wel voorgoed verdwenen.

Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2021 22:49 #10 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Haperende ta600
Ik verdenk je CDI('s).
Ik heb hetzelfde gehad: koud en lauwwarm prima, maar als de boel echt goed warm werd kwamen de problemen.

Ik heb een KTM 990 Adventure, een Honda XL650V Transalp, een NX250 Dominator en een Beta Rev3 270 trialmotor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2021 11:21 #11 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Haperende ta600

Garfield schreef : Ik verdenk je CDI('s).
Ik heb hetzelfde gehad: koud en lauwwarm prima, maar als de boel echt goed warm werd kwamen de problemen.


Heb de cdi stekkers reeds omgewisseld, en de batterij spanning geeft correcte waardes.
Toerenteller lijkt ook correct te werken.

Om uitsluitsel te krijgen kan ik wel eens de cdi's van m'n buurman zijn transalp stelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2021 13:09 #12 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Haperende ta600
Trucje om te testen wellicht. Wat bij mij werkte bij cdi uitval : zet hem in zijn 5e versnelling, trap hem bij zelfde snelheid naar bijv 3e versnelling zodat hij minimaal 4000 toeren maakt. Dan pakte de cdi weer op. Vraag me niet waarom maar het werkte.

Het is geen permanente oplossing, maar wel een manier om thuis te komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2021 19:52 #13 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Haperende ta600
CDI's kunnen ook 'minder goed' werken. Dan loopt je motor slechter maar je hoeft het nog niet te zien aan je toerenteller.
Als er hier en daar wat pulsjes missen omdat je CDI niet meer 100% goed werkt loopt je blok wel slechter maar je toerentellernaald, die altijd ietwat vertraagd reageert, zal er niet heel veel van laten zien.

En: omwisselen is leuk maar ze kunnen ook allebei tegelijk defect zijn.

De beste manier om je CDI's uit te sluiten is een paar CDI's waarvan je 100% zeker weet dat ze goed zijn, in jouw motor te monteren. En als je jouw CDI's in de andere Alp monteert en beide motoren tegelijk start en rijdt, heb je een dubbele test en zekerheid.

En mochten je CDI's inderdaad defect zijn, raad ik je van harte aan om meteen goed in de buidel te tasten en de Aliexpress modelletjes links te laten liggen. Ik heb regelmatig reacties van mensen gezien dat die CDI's toch vrij snel kapot gaan.

Zelf gebruik ik programmeerbare CDI's van cdi-shop.de maar zo sjiek hoeft niet. Ze hebben ook iets goedkopere standaard modellen.

Succes !
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk blijkt te zijn.

Ik heb een KTM 990 Adventure, een Honda XL650V Transalp, een NX250 Dominator en een Beta Rev3 270 trialmotor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2021 18:08 #14 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Haperende ta600
Om jullie even te informeren hoe het ermee gesteld is...

Heb inmiddels 1000km met de cdi's van mijn buurman en hij heeft in die tijd geen enkele slag mis geslaan.

Ik ben er dus vrij zeker van dat mijn cdi's slecht functioneren,

Ga nu eerst nog eens mijn oude terug monteren om helemaal zeker te zijn dat ik de juiste investering doe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2021 19:34 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Haperende ta600
Als je dan toch nieuwe koopt, schaf dan de ignitechs aan. Betere resultaten

PD06 1994 blauw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2021 09:38 #16 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Haperende ta600

Oldtimer schreef : Als je dan toch nieuwe koopt, schaf dan de ignitechs aan. Betere resultaten


Kan iemand me eventueel toelichten wat het verschil is tussen de modules van cdishop.de en de ignitechs?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2021 16:42 #17 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Haperende ta600
Om het topic af te ronden...

Heb uiteindelijk nieuwe cdi set gekocht bij cdishop.de

Inmiddels 200 tal km gereden en werken perfect.
Levertijd was ongeveer een week.

Of er daadwerkelijk een vermogens verschil is is moeilijk te zeggen, maar je voelt weldegelijk een verschil.
Bij lage toeren is het blok minder bokkig en neemt ook makkelijker op.
Bv Bij het off-road rijden, in 3e bijna vanuit stilstand rij je met een beetje koppelen gewoon door zonder terug schakelen, dat lukte me vroeger niet.

Qwa service ook top,
de beugel om horizontaal te monteren was momenteel niet verkrijgbaar, op mn vraag of ik de stl file kon krijgen om zelf te 3d printen, hebben ze gewoon de files als gratis download op hun site gezet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2021 16:51 #18 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Haperende ta600
Mooi zo !
Ja ik ben ook heel tevreden over cdi-shop.
Fijn dat je even hebt teruggekoppeld.

Ik heb een KTM 990 Adventure, een Honda XL650V Transalp, een NX250 Dominator en een Beta Rev3 270 trialmotor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: varaderohuibje
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden